Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння учнів усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз наукового тексту, сприймати усний текст, розуміти його, стисло відтворювати зміст прочитаного. Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку III. Колективна робота з текстами Дослідження-зіставлення Ø Прочитати тексти. З’ясувати їх стильову належність. Визначити тему й основну думку. Довести правильність свого твердження, аргументуючи прикладами з поданих текстів. Текст 1 БІЛІ ГУСИ Білі гуси летять над лугами, В синім небі біліють снігами, В синім небі хмарками зникають, Довго-довго їх очі шукають. Білі гуси на озеро впали, Тихі води кругом розгойдали, Розцвіли, як купави великі, Довго-довго лунають їх крики. Навмивалися, накупалися, Нагулялися. Закричали, знялись і полинули, Тільки пір’я на спогад покинули. Олександр Олесь Текст 2 Гуси — промислові птахи. В Україні гніздиться, а тому має і найбільше значення гуска сіра. Цей великий птах розміром із середню свійську гуску має гарне попелясто-сіре забарвлення. Гніздиться лише в гирлі Дунаю, в пониззі Дністра, Дніпра і на деяких великих озерах та болотах Полісся і лісостепу. Гуси добре ходять по суші, плавають на воді, пірнають. Поранений гусак хоробро захищається від переслідувачів, наносячи крилами сильні удари. При перельотах гуси летять із швидкістю до 70–90 км/год. У польоті вони витягують шиї і підгинають ноги. Літають гуси низько, але можуть підніматися і дуже високо (Ф. Кальченко). Ø Стисло переказати тест наукового стилю. На що слід звертати увагу при стислому переказі тексту наукового стилю? ІV. Сприймання тексту на слух для стислого переказу і робота над його структурою Ø Прослухати текст. Визначити, що виражає заголовок: тему чи основну думку. З’ясувати стильову належність тексту. ОДУД Одуд (Upupa epops) поширений в Євразії, крім північних районів, а також у Північній Америці. Це — строкатий, жовто-біло-вохристого забарвлення птах з великим рудуватим чубчиком на голові, який може розпускатися, наче віяло, і складатися, з довгим серпоподібним дзьобом. Навесні повертається до нас на початку квітня. Зустрічається майже по всій території країни. Гніздо мостить у купах каміння, щілинах скель і урвищ, дуплах дерев та пеньках. Людини одуд не уникає і охоче оселяється також у щілинах будівель або околицях населених пунктів, садках, штучних гніздах. За деякими даними, одуди паруються на все життя. Чотири — шість блакитних або зеленуватих яєць самка насиджує 16 днів. У цей час самець її годує, а іноді замінює на гнізді Пташенята вилуплюються неодночасно і знаходяться в гнізді три тижні. Цікаво, що цей дуже красивий птах надто неохайний. Гніздо його брудне, має різкий неприємний запах. У нього довгий час не оселяється жоден інший птах. Живиться одуд переважно різними комахами — жуками, клопами, сарановими, серед яких є дуже багато шкідливих видів. Шукає він корм на городах та в садках. Своїм кривим дзьобом одуд, ніби шилом, виколупує із землі комах та їх личинок, а також ловить метеликів, жуків і навіть мух. Часто можна бачити, як він ходить або ж перебігає на невелику відстань. Буває, що зляканий птах лягає, розпластавшися на землі, з піднятим догори дзьобом, притаюючися, маскується. Хоч одуд тримається здебільшого відкритої місцевості, усе ж він віддає перевагу якимось ріденьким деревним або чагарниковим насадженням. Сидячи десь невисоко на дереві, птах нагадує про себе голосною, хоч і нескладною піснею — «тут-тут!», «худо тут!». За давньою народною традицією, люди оберігали одуда. Він дуже корисний, тому що знищує багато шкідливих комах, до того ж цей чудовий декоративний і своєрідний співочий птах є прикрасою природних ландшафтів (Ф. Гальченко, 275 сл.). Ø Виписати ключові слова, що розкривають тему тексту. Ø Поділити текст на смислові частини. Скласти план. Орієнтовний план 1. Одуд — строкатий птах, який поширений у Євразії, Північній Америці. 2. Початок квітня — час вимощення гніздечка. 3. Парування на все життя. 4. Гніздо одуда. 5. Їжа одуда — переважно шкідливі види комах. 6. Деревні або чагарникові насадження — місця перебування одуда. 7. Одуд — прикраса природних ландшафтів. Ø Схарактеризувати стильові ознаки тексту: Ø мета мовлення (обмін інформацією); Ø сфера спілкування (наука, освіта); Ø мовні особливості: лексичні (використання слів-термінів); морфологічні (перевага іменників над дієсловами); синтаксичні (уживання переважно складних речень та простих повних речень). Ø Прослухати ще раз текст. Користуючись пам’яткою, усно його переказати.
V. Узагальнення зробленого на уроці VІ. Домашнє завдання Дібрати з додаткової літератури текст наукового стилю за темою «Охорона пернатих друзів». Стисло переказати його.
| ||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |