Усний стислий переказ тексту наукового стилю

Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння учнів усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз наукового тексту, сприймати усний текст, розуміти його, стисло відтворювати зміст прочитаного.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку

III. Колективна робота з текстами

Дослідження-зіставлення

Ø     Прочитати тексти. З’ясувати їх стильову належність. Визначити тему й основну думку. Довести правильність свого твердження, аргументуючи прикладами з поданих текстів.

Текст 1

БІЛІ ГУСИ

Білі гуси летять над лугами,

В синім небі біліють снігами,

В синім небі хмарками зникають,

Довго-довго їх очі шукають.

Білі гуси на озеро впали,

Тихі води кругом розгойдали,

Розцвіли, як купави великі,

Довго-довго лунають їх крики.

Навмивалися, накупалися,

Нагулялися.

Закричали, знялись і полинули,

Тільки пір’я на спогад покинули.

Олександр Олесь

Текст 2

Гуси — промислові птахи. В Україні гніздиться, а тому має і найбільше значення гуска сіра. Цей великий птах розміром із середню свійську гуску має гарне попелясто-сіре забарвлення. Гніздиться лише в гирлі Дунаю, в пониззі Дністра, Дніпра і на деяких великих озерах та болотах Полісся і лісостепу.

Гуси добре ходять по суші, плавають на воді, пірнають. Поранений гусак хоробро захищається від переслідувачів, наносячи крилами сильні удари. При перельотах гуси летять із швидкістю до 70–90 км/год. У польоті вони витягують шиї і підгинають ноги. Літають гуси низько, але можуть підніматися і дуже високо (Ф. Кальченко).

Ø     Стисло переказати тест наукового стилю. На що слід звертати увагу при стислому переказі тексту наукового стилю?

ІV. Сприймання тексту на слух для стислого переказу і робота над його структурою

Ø     Прослухати текст. Визначити, що виражає заголовок: тему чи основну думку. З’ясувати стильову належність тексту.

ОДУД

Одуд (Upupa epops) поширений в Євразії, крім північних районів, а також у Північній Америці. Це — строкатий, жовто-біло-вохристого забарвлення птах з великим рудуватим чубчиком на голові, який може розпускатися, наче віяло, і складатися, з довгим серпоподібним дзьобом.

Навесні повертається до нас на початку квітня. Зустрічається майже по всій території країни. Гніздо мостить у купах каміння, щілинах скель і урвищ, дуплах дерев та пеньках. Людини одуд не уникає і охоче оселяється також у щілинах будівель або околицях населених пунктів, садках, штучних гніздах.

За деякими даними, одуди паруються на все життя. Чотири — шість блакитних або зеленуватих яєць самка насиджує 16 днів. У цей час самець її годує, а іноді замінює на гнізді

Пташенята вилуплюються неодночасно і знаходяться в гнізді три тижні.

Цікаво, що цей дуже красивий птах надто неохайний. Гніздо його брудне, має різкий неприємний запах. У нього довгий час не оселяється жоден інший птах.

Живиться одуд переважно різними комахами — жуками, клопами, сарановими, серед яких є дуже багато шкідливих видів. Шукає він корм на городах та в садках. Своїм кривим дзьобом одуд, ніби шилом, виколупує із землі комах та їх личинок, а також ловить метеликів, жуків і навіть мух.

Часто можна бачити, як він ходить або ж перебігає на невелику відстань. Буває, що зляканий птах лягає, розпластавшися на землі, з піднятим догори дзьобом, притаюючися, маскується.

Хоч одуд тримається здебільшого відкритої місцевості, усе ж він віддає перевагу якимось ріденьким деревним або чагарниковим насадженням. Сидячи десь невисоко на дереві, птах нагадує про себе голосною, хоч і нескладною піснею — «тут-тут!», «худо тут!».

За давньою народною традицією, люди оберігали одуда. Він дуже корисний, тому що знищує багато шкідливих комах, до того ж цей чудовий декоративний і своєрідний співочий птах є прикрасою природних ландшафтів (Ф. Гальченко, 275 сл.).

Ø     Виписати ключові слова, що розкривають тему тексту.

Ø     Поділити текст на смислові частини. Скласти план.

Орієнтовний план

1. Одуд — строкатий птах, який поширений у Євразії, Північній Америці.

2. Початок квітня — час вимощення гніздечка.

3. Парування на все життя.

4. Гніздо одуда.

5. Їжа одуда — переважно шкідливі види комах.

6. Деревні або чагарникові насадження — місця перебування одуда.

7. Одуд — прикраса природних ландшафтів.

Ø     Схарактеризувати стильові ознаки тексту:

Ø     мета мовлення (обмін інформацією);

Ø     сфера спілкування (наука, освіта);

Ø     мовні особливості: лексичні (використання слів-термінів); морфологічні (перевага іменників над дієсловами); синтаксичні (уживання переважно складних речень та простих повних речень).

Ø     Прослухати ще раз текст. Користуючись пам’яткою, усно його переказати.

Пам’ятка «Як стисло переказати текст наукового стилю»

1. Прочитайте або прослухайте текст, який необхідно переказати стисло.

2. Визначте тему й основну думку тексту.

3. Вдумайтеся в тему, пропоновану для стислого переказу.

4. Виберіть із тексту основне й істотне.

5. Продумайте композицію переказу, тип мовлення (розповідь, опис, роздум) чи поєднання цих типів.

6. Складіть план переказу.

7. Випишіть слова-терміни, що допомагають авторові точно описати предмет (явище, дію тощо).

8. Доберіть слова та речення для зв’язку частин тексту.

 

V. Узагальнення зробленого на уроці

VІ. Домашнє завдання

Дібрати з додаткової літератури текст наукового стилю за темою «Охорона пернатих друзів». Стисло переказати його.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: