Мета: узагальнити знання учнів про діалогічне мовлення, ситуацію спілкування; удосконалювати вміння вести діалог, дотримуючись правил мовленнєвого етикету; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння, підвищувати культуру мовлення; виховувати повагу до співрозмовника, здатність поставити себе на місце іншої людини, ввічливість. Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. Організаційно-мотиваційний етап ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап
Діалог — вид мовлення (найчастіше усного), для якого характерні почергові висловлювання двох або кількох співрозмовників. У писемній формі діалогічне мовлення використовують у художніх творах як засіб відтворення мовлення та характеристики персонажів. Усне діалогічне мовлення здійснюється за умови безпосереднього контакту співрозмовників, кожен із яких почергово то слухає/сприймає, то говорить. Тому щоб навчитися діалогу, необхідно досконало оволодіти такими видами мовленнєвої діяльності, як аудіювання та говоріння. Важливими для діалогу є невербальні засоби спілкування: міміка, жести, інтонація. Діалогічне усне мовлення передбачає розуміння співрозмовниками реальної ситуації спілкування, зорове сприйняття співрозмовниками одне одного (міміки, жестів), сприйняття інтонаційного оформлення мовлення. Зорієнтувавшись у ситуації спілкування, кожен зі співрозмовників планує своє висловлювання (планування відбувається у внутрішньому мовленні). Діалогічне мовлення є ланцюгом реплік, які породжуються в процесі спілкування двох або декількох осіб. Розрізняють репліку-стимул, яка спонукає співрозмовника до відповіді або дії, та репліку-реакцію, що звучить у відповідь. Зберігаючи у внутрішньому мовленні початок розмови (зміст попередніх реплік), кожен зі співрозмовників знову-таки у внутрішньому мовленні планує «смислові згустки» наступної репліки. Плануючи репліки, слід передовсім визначити мету (мотив) спілкування, його зміст (основну тезу) й логічно «просуватися» до досягнення цієї мети. Репліки співрозмовників пов’язані за змістом (єдиною темою), більшість із них взаємозумовлені й пов’язані, тому вони утворюють діалогічні єдності (питання-відповідь). Характерними для діалогу є такі граматичні ознаки: граматична неповнота речень, використання простих синтаксичних конструкцій, різних речень за метою висловлювання, звертань і вставних слів, вигуків і часток тощо. Робота в парах
— Доброго дня! Чи не могли б Ви покликати Ірину Василівну до телефону? — Доброго дня! Я Вас слухаю. — Вибачте, я Вас одразу не впізнала. Вас турбує мама Іваненка Сашка. — Так, Світлано Дмитрівно. Ви телефонуєте з приводу пропущених уроків? — Справді, Сашко зараз перебуває в лікарні з метою медичного обстеження. — Сподіваюсь, нічого серйозного? — На щастя, ні. Військкомат дав направлення. — То з наступного тижня він уже піде до школи? — Думаю, так. Дякую за увагу. — Будь ласка, передайте Сашкові моє вітання. — Ще раз перепрошую за турботу. До побачення. — На все добре.
— Чому мову вважають візитною карткою людини? — Та тому, що по тому, як людина говорить, ми пізнаємо, з ким маємо справу. — Можемо визначити ступінь інтелігентності, сказав би вчений. — … — Ступінь її психологічної урівноваженості, ступінь її можливої закомплексованості. — … — Розвивати і вдосконалювати своє мовлення. — … — Тому, що мова — втілення думки, що багатша думка, то багатша мова. — … — Ні, не я. — … — Максим Рильський. — Людину, яка зрікається легко й добровільно рідної мови, Борис Харчук назвав нещасною, неправдивою людиною. Робота в парах
ІІІ. Контрольно-корекційний етап ІV. Домашнє завдання (на вибір)
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |