Мета: навчити семикласників оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення ситуації спілкування; удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння складати й розігрувати діалогічні тексти (орієнтовно 8–10 реплік для двох учнів) відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної із власним досвідом, спостереженнями, обміном думками тощо; використовувати різні типи і види реплік, дотримуватися мовленнєвого етикету; підвищувати мовну й мовленнєву компетентність школярів. Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Актуалізація опорних знань Гра «Мікрофон» 1. Висловлювання співрозмовників у діалозі називаються… 2. Діалог використовується в… формі мовлення. 3. Існують такі правила спілкування: … 4. Формули мовленнєвого етикету — … 5. Під час діалогічного мовлення необхідно дотримуватися таких норм літературної мови: … Колективна робота з пам’яткою
ІV. Виконання системи ситуативних завдань і вправ на спостереження, розігрування та складання діалогічних текстів Спостереження над текстом із творчим завданням (робота в парах) Ø Прочитати діалогічний текст за ролями. З’ясувати особливості його змісту. Визначити, яку мету переслідував перший співрозмовник. Висловити власну думку щодо його поведінки. Чи траплялися подібні ситуації у вашому житті? ТИПОВА РОЗМОВА Зустрілися два сусіди. — Добрий день! — Вітаю. — Ти десятки не позичиш? — При собі не маю. — А троячку? — Теж немає. — А рубля? — Та йди ти! — То дай мені хоч цигарку. — Я кинув палити. — То сірник дай. — Теж немає… — Що ти за людина? «Нема, нема»… То скажи хоч, Котра година? (П. Глазовий) Ø Скласти діалог між однокласниками відповідно до ситуації, що могла би статися у вашому колективі. Розіграти його. Ситуативні завдання Ø Прочитати. Вставити пропущені репліки. Поміркувати, яких реплік бракує в діалогічному тексті. Доповнити його. — Маринко, ти коли приїхала? — У ту неділю! — …? — Я брала участь у конкурсі. Було багато учасників, але я посіла друге місце, бо наполегливо готувалася до цього заходу. — …? — Моя сестра вступила до університету, тепер вона — студентка. — …? — Так, вона задоволена своїм досягненням. — …? — Я бачила її минулого тижня. — …? — Так, ми ж придбали нову квартиру з телефоном. — …? — Телефонуй будь-коли за номером 43-71-22. Ø Розподілити ролі й розіграти діалог. Ситуативні завдання Ø Прочитати частину діалогу. Уявити ситуацію і скласти діалогічний текст, який би відповідав нормам і вимогам цієї форми мовлення. — Я збираюся у спортивний табір «Олімпієць». Хлопці були минулого року, їм дуже сподобалося. А ти що будеш робити влітку? — Та… А навіщо щось робити? Буду гуляти та і все… Ситуативні завдання Ø Скласти й розіграти діалог на одну з тем: «Два брати», «А ти підготувався?», «Комп’ютерна гра», «Невже це нас стосується?!» Ø Прослухати діалоги, складені вашими однокласниками, назвати недоліки у їх змісті, мовному чи мовленнєвому оформленні та вказати на шляхи їх подолання. V. Підсумок уроку VІ. Домашнє завдання Скласти і записати діалог на тему «Одна порада добре, а дві — краще», попередньо обмірковуючи зміст цієї приказки: варіант 1 — між однокласниками; варіант 2 — між батьком і сином.
| ||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |