Цілі уроку: узагальнити й закріпити знання про особливості різних способів розмноження живих організмів та основні закономірності спадковості, розвивати вміння практичного використання одержаних знань, виховувати повагу до всіх живих організмів і розуміння важливості діяльності людини для всього живого на нашій планеті.
О бладнання й матеріали: таблиці з теми, підручник, зошит.
Базові поняття й терміни: статеве розмноження, нестатеве розмноження, поділ, фрагментація, брунькування, партеногенез, поліембріонія, статеві клітини, сперматогенез, овогенез, генетика, ген, алель, домінантні й рецесивні алелі, фенотип, генотип, узаємодія генів, хромосомна теорія спадковості, закони Менделя.
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Обговорення й узагальнення матеріалів теми
Питання для бесіди
1. Які способи розмноження є у живих організмів?
2. Чим між собою відрізняються статеве й нестатеве розмноження?
3. Що вивчає генетика?
4. Що таке ген?
5. Які закони відкрив Г. Мендель?
6. Які основні положення входять до хромосомної теорії спадко-
вості?
III. Контроль знань з теми
Варіант І
Виберіть одну правильну відповідь.
1. Тип розмноження, за якого утворюються диплоїдні спори:
а) статевий; б) брунькування;
в) вегетативний; г) нестатевий.
2. Один з можливих структурних станів гена:
а) алель; б) ген;
в) екзон; г) термінатор.
3. Під час полігібридного схрещування аналізуються ознаки:
а) кілька; б) три;
в) дві; г) одна.
4. Розщеплення 13:3 характерно для взаємодії генів за типом:
а) кросинговеру; б) епістазу;
в) комплементарності; г) полімерії.
5. Установіть відповідність.
1
Партеногенез
2
Поліембріонія
3
Невпорядкований поділ
4
Фрагментація
А
Губки
Б
Броненосці
В
Лишайники
Г
Віруси грипу
Д
Попелиці
Відповідність
1
2
3
4
6. Розмістіть варіанти схрещування в послідовності від найбільшої до найменшої кількості можливих фенотипів, які будуть отримані в результаті схрещування, за умови, що досліджувані гени знаходяться в різних хромосомах:
3. Під час дигібридного схрещування аналізуються ознаки:
а) кілька; б) три;
в) дві; г) одна.
4. Розщеплення 15:1 характерне для взаємодії генів за типом:
а) кросинговеру; б) епістазу;
в) комплементарності; г) полімерії.
5. Установіть відповідність.
1
Поділ
2
Подвійне запліднення
3
Звичайне запліднення
4
Брунькування
А
Вірус сказу
Б
Бджола
В
Холерний вібріон
Г
Корал
Д
Кокосова пальма
Відповідність
1
2
3
4
6. Розмістіть варіанти схрещування в послідовності від найбільшої до найменшої кількості можливих фенотипів, які будуть отримані в результаті схрещування, за умови, що досліджувані гени знаходяться в різних хромосомах:
а) AaBBccddEE ×aabbCCDdee;
б) AaBBccddEe ×aabbCcDdee;
в) AABBccddee ×aabbCCDDee;
г) AaBBccddEE ×aabbCCDDEE.
Послідовність
1
2
3
4
Варіант ІV
Виберіть одну правильну відповідь.
1. Тип розмноження, за якого в гідри утворюються бруньки:
а) статевий;
б) партеногенез;
в) брунькування;
г) нестатевий.
2. У самців бджіл статеві хромосоми:
а) XX;
б) XY;
в) ZZ;
г) відсутні.
3. Під час моногібридного схрещування аналізуються ознаки:
а) кілька; б) три;
в) дві; г) одна.
4. Закон незалежного успадкування ознак сформулював:
а) Г. Мендель; б) Т. Гекслі;
в) Т. Морган; г) М. Вавилов.
1
Брунькування
2
Партеногенез
3
Множинна
фрагментація
4
Поперечний поділ
А
Аутолітус
Б
Вірус СНІДу
В
Додекацерія
Г
Гідроїдний поліп
Д
Дафнія
Відповідність
1
2
3
4
6. Розмістіть варіанти схрещування в послідовності від найменшої до найбільшої кількості можливих фенотипів, які будуть отримані в результаті схрещування, за умови, що досліджувані гени знаходяться в різних хромосомах:
а) AaBBccdd ×aabbCCDd;
б) AaBbccdd ×aabbCcDd;
в) AABBccdd ×aabbCCDD;
г) AABbccdd ×aabbCCDD.
Послідовність
1
2
3
4
Варіант V
Виберіть одну правильну відповідь.
1. Спосіб розмноження без запліднення, властивий інфузоріям:
а) партеногенез; б) поліембріонія;
в) поділ навпіл; г) брунькування.
2. У самиць дрозофіл статеві хромосоми:
а) ZZ; б) XX;
в) XY; г) відсутні.
3. У людини хромосом:
а) 46 пар; б) 24 пари;
в) 23 пари; г) 4 пари.
4. Прикладом цитоплазматичної спадковості є:
а) куру; б) хвороба Дауна;
в) строкатість листків рослин; г) дальтонізм у людини.
5. Установіть відповідність.
1
Регенерація
2
Фрагментація
3
Партеногенез
4
Онтогенез
А
Стадія зародкового розвитку багатоклітинних тварин, що утворюється внаслідок дроблення; складається з одного шару клітин
Б
Процес відновлення організмом утрачених або ушкоджених частин
В
Процес розвитку організмів від їхнього зародження до смерті
Г
Розвиток організму з незаплідненої яйцеклітини
Д
Форма вегетативного розмноження, що здійснюється шляхом відокремлення певних багатоклітинних частин тіла
Відповідність
1
2
3
4
6. Розмістіть варіанти схрещування в послідовності від найменшої до найбільшої кількості можливих фенотипів, які будуть отримані в результаті схрещування, за умови, що досліджувані гени знаходяться в різних хромосомах:
а) AaBBccddEE ×aabbCCDdee;
б) AaBBccddEe ×aabbCcDdee;
в) AABBccddee ×aabbCCDDee;
г) AaBBccddEE ×aabbCCDDEE.
Послідовність
1
2
3
4
Варіант VІ
Виберіть одну правильну відповідь.
1. Тип розмноження, за якого в попелиць зародки розвиваються з незапліднених яєць:
а) статевий; б) партеногенез;
в) брунькування; г) нестатевий.
2. Наука, що вивчає закономірності мінливості та спадковості:
а) генетика; б) біотехнологія;
в) паразитологія; г) імунологія.
3. У дрозофіли хромосом:
а) 46 пар; б) 24 пари;
в) 23 пари; г) 4 пари.
4. Закон розщеплення сформулював:
а) Г. Мендель; б) Т. Гекслі;
в) Т. Морган; г) М. Вавилов.
5. Установіть відповідність.
1
Поділ
2
Подвійне запліднення
3
Звичайне запліднення
4
Брунькування
А
Вірус грипу
Б
Яблуня
В
Гідра
Г
Збудник чуми
Д
Курка
Відповідність
1
2
3
4
6. Розмістіть стадії розвитку сперматозоїда в послідовності від першої до останньої: