Мета: виявити суб’єктів ринкової економіки; розкрити зміст кругообігу економічної діяльності за участі різних ринків. Обладнання: крейда, дошка, кольорові картки. Основні поняття: домашнє господарство, підприємство, кругообіг економічної діяльності. Тип уроку: комбінований. Хід уроку І. Організаційний момент 1. Облік відвідування 2. Перевірка домашнього завдання 3. Повідомлення теми й мети уроку ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь Повторення раніше вивчених категорій. 1. Які суб’єкти економічного життя відповідають на головні економічні питання (Що виробляти? Як виробляти? Для кого виробляти?)? 2. Чи можуть громадяни (домогосподарства) взаємодіяти безпосередньо з фірмами, які виробляють товари й надають послуги? 3. Скільки ринків необхідно для задоволення потреб громадян (домогосподарств)? 4. Які види доходів отримують учасники економічного життя? ІІІ. Формування нових знань Відповіді на поставлені запитання записуються на дошці й оформляються як схема:
Ці три головні учасники економічного життя взаємодіють між собою і координують свою діяльність як безпосередньо, так і через ринки ресурсів і споживчих товарів. Тому попередню схему необхідно уточнити, подавши її у формі кругообігу товарів, ресурсів і грошей.
Разом з учнями позначити (підписати) усі взаємні зв’язки, ураховуючи, що гроші й товари (ресурси) рухаються назустріч одне одному. Модель кругообігу демонструє складне взаємопов’язане переплетіння процесів прийняття рішень та економічної діяльності. Домогосподарства і фірми є учасниками основних ринків, але діють вони як протилежні сторони. На ринку ресурсів фірми — це покупці, домогосподарства — продавці; а на ринку товарів та послуг вони змінюють свої ролі: фірми — це продавці, домогосподарства — покупці.
Основні форми доходів населення Заробітна плата → дохід працівника за труд. Відсоток → дохід на грошовий капітал. Рента → дохід від використання землі та інших природних ресурсів. Підприємницький дохід → дохід за підприємницьку діяльність. Державні трансфертні платежі → виплати з держбюджету у формі грошової допомоги, субсидій, пенсій, стипендій. Джерелами особистих доходів є: • трудові (зарплата, підприємницький дохід, забезпечення військовослужбовця); • соціальні (пенсії, грошові допомоги, стипендії); • вторинні (дивіденди, відсотки за вкладами, доходи від нерухомості); • інші (спадок, виграш). IV. Закріплення знань учнів Бліцопитування (Так/ Ні) з використанням кольорових карток 1. Домогосподарства є власниками ресурсів. (Так) 2. Грошові потоки й потоки товарів рухаються назустріч один одному. (Так) 3. У простій схемі кругообігу обов’язковими дійовими особами є держава й закордонний сектор. (Ні) 4. У схемі кругообігу представлені два ринки: ринок грошей і ринок товарів. (Ні) 5. Сучасне домогосподарство займається виробництвом товарів і послуг. (Ні) 6. Фірми поставляють виготовлені товари на ринки товарів. (Так) V. Домашнє завдання Опрацюйте матеріал підручника і запишіть головні функції домашнього господарства в ринковій економіці.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |