Мета: узагальнити знання учнів про поняття «потреби», «ресурси», «корисність» та класифікацію товарів для задоволення потреб.
Обладнання: підручник, кольорові картки.
Основні поняття: потреби, товари, корисність, вартість, виробництво, споживання.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Облік відвідування
2. Перевірка домашнього завдання
3. Повідомлення теми й мети уроку
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Завдання учням: написати по п’ять бажань.
• Чи можна виконати всі бажання?
• Чи є у вас ще якісь бажання?
• Чи можна всі їх назвати потребами?
• Які потреби має будь-яка людина незалежно від віку, місця проживання, кольору шкіри?
ІІІ. Формування нових знань
Потреби — це усвідомлені бажання. Потреби людини безмежні й постійно зростають. Кожна задоволена потреба створює нову.
Види людських потреб можна зобразити у вигляді піраміди потреб (за Мас¬лоу) і обговорити можливість появи нових потреб.
Класифікувати товари:
1) за ступенем довговічності — товари тривалого користування і товари ко¬роткочасного користування;
2) за призначенням — споживчі товари й інвестиційні;
3) за співвідношенням між різними товарами — товари-субститути й товари-комплементи.
Учні самі наводять приклади різних товарів.
Властивості товарів:
• вартість (відбивається в ціні товару);
• корисність (означає призначення та використання товару).
Повідомлення вчителя про взаємозв’язок потреб та виробництва, про види ресурсів та їх обмеженість.
IV. Закріплення знань учнів
1. Визначити, що є послугою, а що — товаром:
а) зачіска в перукарні;
б) ляльковий посуд у магазині іграшок;
в) морозиво «Ріжок» у «МакДональдсі»;
г) наклеювання шпалер;
д) перевезення меблів;
е) доставка піци в офіс на замовлення;
ж) урок математики.
2. Прокоментуйте фразу: «Дайте мені водички, бо так їсти хочеться, що аж переночувати нема де».
V. Домашнє завдання
1. Визначте взаємозв’язок споживання, обміну, розподілу та виробництва.
2. Наведіть приклади суб’єктів та об’єктів економічних відносин.