Найвидатніші здобутки світової літератури ХІХ ст. (доби реалізму та раннього модернізму)

Мета: допомогти учням пригадати, систематизувати й узагальнити знання про найвидатніші здобутки світової літератури ХІХ ст.; розвивати навички аналізу, систематизації та узагальнення ознак художніх творів, літературних напрямів і стилів, удосконалювати вміння висловлювати свої думки та аргументувати їх; виховувати повагу до духовних надбань людства, художньої літератури, до загальнолюдських цінностей.

Обладнання: «портретна галерея» письменників ХІХ ст., виставка їхніх творів, ілюстративні матеріали.

Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

У ч и т е л ь. Реалізм, паростки якого проросли ще в далекі часи античності, Просвітництва, елементи якого були присутні майже в усіх наступних літературних напрямах і стилях, у ХІХ ст. досяг свого найвищого розквіту, і це підтверджується творчістю таких знакових письменників, як Ф. Достоєвський, Л. Толстой, Стендаль, В. Гюго, Ч. Діккенс та ін., хоча в деяких із них, наприклад, у Стендаля, В. Гюго ще наявні сильні романтичні ознаки, традиції. Про багате на філософські відкриття, літературні події ХІХ ст. і йтиметься сьогодні на уроці.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Змалювання «віртуального портрета» літератури ХVII–XVIII ст.

2. Розповіді учнів про літературний твір, що справив найглибше, найсильніше враження

IV. Систематизація й узагальнення вивченого про світовий літературний процес       ХІХ ст.

1. Слово вчителя

— Реалізм прагнув відтворити й дослідити реальний світ і реальну людину. Але, як говорив Ф. Достоєвський, «фотографічний знімок і відображення в дзеркалі — далеко не художній твір». Тому справжній митець не може обмежуватися лише віддзеркаленням навколишнього життя з «фотографічною правильністю» та «механічною точністю»: він позначає своє творіння відбитком власної особистості, обирає найтиповіше, наділяючи його разом із тим індивідуальними рисами. Письменник-реаліст досліджує не стільки соціальні, біологічні закони, скільки моральні, щоб показати, чого не повинно бути в людських взаєминах, примусити читачів повірити в гуманістичні ідеали, у «любов до ближнього».

2. Визначення приналежності творів авторам

·         ŠŠ Поєднайте письменників та їхні твори.

1) Ф. Стендаль

а) «Анна Кареніна»

2) О. де Бальзак

б) «Скрипка Ротшильда»

3) Ч. Діккенс

в) «Пампушка»

4) Ф. Достоєвський

г) «Червоне і чорне»

5) Л. М. Толстой

д) «Гобсек»

6) А. Чехов

е) «Злочин і кара»

7) Гі де Мопассан

ж) «Пригоди Олівера Твіста»

Для довідок: 1 — г; 2 — д; 3 — ж; 4 — е; 5 — а; 6 — б; 7 — в.

3. Клоуз-тести (або: «Дайте швидку відповідь»)

1) Кумир молоді ХІХ ст. (Наполеон).

2) «Золота доба» європейського роману2) «Золота доба» європейського роману (ХІХ ст.).

3) Назва твору — символічні кольори («Червоне і чорне» Стендаля).

4) Антитеза як назва твору — («Злочин і кара» Ф. Достоєвського).

5) Живоглот — це… (Гобсек, герой однойменного твору Бальзака).

6) «Усі щасливі сім’ї схожі між собою, кожна сім’я нещасна по-свєму», - це початок роману… («Анна Кареніна Л. Толстого).

7) Вірш М. Некрасова, у заголовку якого — число. («Трійка»)

8) Зображення «діалектики душі» героїв характерне для творів… (Л. Толстого).

9) Хто із героїв роману піднявся в житті з найглибших «низів» до найвищих у моральному сенсі верхів? (Олівер Твіст із твору Ч. Діккенса)

10) Людина, яка всього боялася, девізом якої було «Как бы чего не вышло!». (Бєліков із оповідання Чехова «Людина у футлярі»)

11) Р осійський поет, який відчуває себе «духовним побратимом» Т. Шевченка. (М. Некрасов)

12) Герой, для якого муки совісті, розчарування у своїй ідеї стали важчими за покарання від суспільства, і він сам на себе заявив у поліції. (Раскольніков із роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара»)

4. Розв’язання проблемних питань

·         ŠŠ У чому помилки:

Ø   Жульєна Сореля;

Ø   Родіона Раскольнікова;

Ø   Гобсека;

Ø   Анни Кареніної?

·         ŠŠ Хто винен в їх трагічній долі? Який із цих образів уважають «вічним образом» у світовій літературі?

5. Виразне читання віршів В. Вітмена, Ш. Бодлера, П. Верлена, А. Рембо(за вибором), висловлення читацьких симпатій

У ч и т е л ь. У другій половині ХІХ ст. починається нова, ранньомодерністська доба в літературі.

6. Визначення приналежності творів авторам

·         ŠŠ Поєднайте назви творів, збірок з їх авторами.

1) В. Вітмен

а) «П’яний корабель», «Голосівки»

2) Ш. Бодлер

б) «Поетичне мистецтво»

3) П. Верлен

в) «Квіти зла», «Альбатрос»

4) А. Рембо

г) «Листя трави», «Пісня про себе»

Для довідок: 1 — г; 2 — в; 3 — б; 4 — а.

7. Ознаки натуралізму в романі Е. Золя «Кар’єра Ругонів». Висловлення учнями симпатій щодо героїв твору

8. О. Уайльд і його роман «Портрет Доріана Грея». Висловлення учнями міркувань про причини незвичайності твору, його моральні уроки

9. Підсумки й узагальнення вчителя

V. Домашнє завдання

Характеризувати літературний процесс ХІХ ст., його особливості та вершинні досягнення. Визначити свої читацькі симпатії.

VI. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Займи позицію» (з обґрунтуванням)

·         Чи справді ХІХ ст. можна назвати «золотої добою» літератури?


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: