Найвидатніші здобутки світової літератури кінця ХХ — початку ХХІ ст.

Мета: допомогти учням пригадати, систематизувати й узагальнити знання про найвидатніші здобутки у світовому літературному процесі ХХ–ХХІ ст.; удосконалювати навички аналізу, систематизації та узагальнення знань; уміння оцінювати художній твір з ідейно-естетичних позицій висловлювати про нього думку, аргументувати її; виховувати повагу до духовних надбань людства, прагнення до самоосвіти та самовдосконалення.

Обладнання: «портретна галерея» письменників цього періоду, виставка творів, ілюстративні матеріали, аудіо-, відеозаписи.

Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

У ч и т е л ь. Зі світовою літературою ХХ–ХХІ ст. ми ознайомилися протягом цього навчального року, і у вас, напевно, ще свіжі враження від творів Г. Ібсена, Ф. Кафки, М. Булгакова, російських поетів «срібної доби», Е. Хемінгуея та багатьох інших, чиї книги стали знаковими, вершинними не лише в національній, а й у світовій літературі. Так, ці твори не прості, змушують замислюватися, намагатися «осягнути неосяжне», «пізнати непізнаване». Але ви тепер уже, сподіваюсь, досвідчені читачі, і в змозі самостійно ви- значати ідейно-художню вартість справжнього твору мистецтва й низькопробного «чтива». Сьогодні ми згадаємо найвидатніші здобутки сучасної літератури.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Екскурс сторінками улюблених книг письменників ХІХ ст.

IV. Систематизація та узагальнення вивченого про здобутки світового літературного процесу кінця ХХ — початку ХХІ ст.

1. Виконання завдань

Тести

Віднайдіть відповідність письменника назві його твору, назви твору — герою, образа — символу. У відповідній клітинці поставте «+» або інший знак.

І

Письменники

Твори

1) Г. Ібсен

2) Ф. Кафка

3) Дж. Джойс

4) Б. Брехт

 

А «Життя Галілея»

Б «Джакомо Джойс»

В «Перевтілення»

Г «Ляльковий дім»

Д «Чума»

 

ІІ

Герої

Твори

1) Ріє

2) Нора

3) Грегор

4) Буендіа

А «Перевтілення»

Б «Життя Галілея»

В «Чума»

Г «Ляльковий дім»

Д «Сто років самотності»

ІІІ

Образи

Символи

1) Чума

2) Море

3) Ляльковий дім

4) Комаха

А «Маленька людина»

Б Ілюзія сімейного щастя

В Життя

Г Фашизм

Д Дитинство

ІV

Вірші

Автори

1) «Орфей, Еврідіка, Гермес»

2) «Міст Мірабо»

3) «Незнайома»

4) «Зимова ніч»

А Б. Пастернак

Б О. Блок

В Ф. Ґарсія Лорка

Г Р . М. Рільке

Д Ґ. Аполлінер

 

·         ŠŠ Що об’єднує цих письменників?

(Засновники («батьки») європейської модерністської прози.)

·         ŠŠ Установіть відповідність між жанром і твором.

1) Психологічне есе

а) «Старий і море»

2) Оповідання

б) «Зарізана голубка й водограй»

3) Роман

в) «Реквієм»

4) Поема

г) «Джакомо Джойс»

5) Драма

д) «Перевтілення»

6) Вірш

е) «Майстер і М аргарита»

7) Повість-притча

ж) «Життя Галілея»

Для довідок: 1 — г; 2 — д; 3 — е; 4 — в; 5 — ж; 6 — б; 7 — а.

ŠŠ Перекажіть найяскравіші для вас епізоди із твору М. Булгакова «Майстер і Маргарита» (з «московських» та «єршалаїмських» розділів), поясніть, чому його називають романом у романі, романом-міфом.

2. Виразне читання поезій Р. М. Рільке, Ґ. Аполлінера, Ф. Ґарсія Лорки, О. Блока, А. Ахматової, Б. Пастернака та ін., прослуховування аудіозаписів пісень на їхні слова

3. Складання сенкану про російську поезію «срібної доби»

Приклад сенкану

«Срібна доба»;

новаторська, витончена;

хвилює, захоплює, вабить;

Хто встоїть проти її чарівності?

Поезія.

4. Установлення відповідностей проблем і творів, у яких вони порушені

1) Проблема моральної відповідальності вчених за наслідки наукових досліджень

а) «Тисяча журавлів» Кавабати Ясунарі

2) Проблема вибору людини в межовій ситуації та особистої відповідальності за цей вибір

б) «Сто років самотності» Ґ. Ґарсія Маркеса

3) Проблема гармонії людини і природи, відображення національної етики та естетики

в) «Життя Галілея» Б. Брехта

 

4) Проблема роз’єднаності людей та їхньої солідарності, відповідальності за майбутнє своїх нащадків

г) «Чума» А. Камю

Для довідок: 1 — в; 2 — г; 3 — а; 4 — б.

5. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

·         ŠŠ Назвіть основні ознаки постмодернізму.

Очікувані відповіді

·         Принцип гри з читачем;

·         «віртуальний історизм»;

·         образи-метафори;

·         поєднання жанрів;

·         колаж, конструювання тексту з інших, чужих текстів, цитування явне та приховане (інтертекстуальність);

·         зміщення часу та простору;

·         поєднання реальності з фантастикою;

·         іронія та самоіронія, гротеск;

·         розпад цілісності, неясність, багатозначність.

6. Складання анкети улюбленого героя творів ХХ ст.

7. Висловлювання вражень від постмодерністського твору П. Зюскінда «Запахи. Історія одного вбивці». Чому роман такий популярний серед читачів?

8. Огляд сучасної літератури ХХІ ст.

9. Літературна гра: «Хто останнім назве сучасного письменника або твір?»

V. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи за темами «П. Зюскінд "Запахи…”», «Сучасний літературний процес (огляд)», «Повторення та систематизація вивченого матеріалу».

VІ. Підсумки уроку

«Займи позицію»

ŠŠ Чи можна вважати, що в художній літературі усе вже сказано і постмодернізм — це лише «іронія, метамовна гра, переказ у квадраті», за висловом У. Еко?


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: