Мета: повторити вивчене про прислівник, формувати вміння визначати прислівники в реченнях, доречно й правильно вживати прислівники у мовленні, правильно писати прислівники, однозвучні з іменниками із прийменниками; розвивати логічне мовлення, пам’ять, увагу.
Тип уроку: урок повторення вивченого.
Обладнання: підручник, таблиця
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІІІ. Повторення ключових питань
• Робота біля дошки.
Записати речення. Вказати в них слова протилежного значення (антоніми). Якими частинами мови вони є? Прислівники підкреслити.
Сова вдень мовчить, а вночі кричить. Хто вчора збрехав, тому завтра не повірять. Високо літає, та низько сідає. З білого легко зробити чорне, але з чорного біле тяжко. Ні назад, ні вперед, лишається посеред. Де м’яко стелять, там твердо спати.
Бесіда.
• Яка частина мови називається прислівником? Навести приклади прислівників.
• На які питання відповідають прислівники?
• Чи змінюються прислівники?
ІV. Виконання вправ на повторення
*Вправа 60, 61 письмово
* Вибірковий диктант. Виписати прислівники.
Посієш вчасно, то й вродить рясно. Краще яйце сьогодні, ніж завтра курка. Так холодно, що якби не вмів дрижати, то замерз би. Давно вже ріки догори не плили і калачі на вербах не росли. Як свій пес укусить, то найгірше болить. Швидко їдеш – тихо понесуть. Косо, криво, аби живо.
*Самостійна робота. Картки
V. Підбиття підсумків уроку
Бесіда.
• Яка частина мови називається прислівником? Навести приклади прислівників.
• На які питання відповідають прислівники?
• Чи змінюються прислівники?
VІ. Оцінювання навчальних досягнень
VІІ. Домашнє завдання. Вправа 62; повторити правило «Прислівник як частина мови»
Картка 1
*Переписати, розкриваючи дужки та вставляючи пропущенi букви. Якими частинами мови є видiленi слова? Прислiвники пiдкреслити.
Ця рослина дуже любить ст..повi трав’янистi схили та узлiсся. Вона дуже гарна. Ст..бло та листя її густо опушенi, дзвоникоподiбна квiтка має шовковистi п..люстки - (в)серединi лiловi, а (зi)споду сизуватi.
Квiтка тонко вiдгукуєт..ся на змiну погоди. На дощ чи негоду вона мiцно стулює п..люстки i сх..ляєт..ся (по)нижче до з..млi - "зас..нає". Така пов..дiнка влучно вiдбиваєт..ся у назвi рослини - "сон".
Сон (над)зв..чайно страждає вiд масового зр..вання на букети. Як цiнний для науки вид, рослина потр..бує охорони.
Картка 2
*Переписати, знімаючи риски.
Що в/ранці не зробиш, того у/вечері не здоженеш. Сова в/день мовчить, а в/ночі кричить. Що у/день літній збереш, то за тиждень зимовий з’їси. Цей живе аби день до/вечора. Де ластівка не літає, а на/весні до/дому прилітає. Говори до/гори, а гора горою. З/гори далеко, на/гору високо – краще ніяк! Якби ж той розум с/переду, що тепер з/заду! (Нар.творч.)
Картка 3
*Переписати речення. Вказати в них незмiннi частини мови, якi виражають ознаку дiї або ознаку iншої ознаки. Поставити до них питання.
Як любо, як безмежно любо жити, дивитися на бiлий Божий свiт! (Олександр Олесь.) I на серцi так легко, так свiтло, наче щастя зi мною давно. Усмiхаючись тепло в вiкно, сонце знов загляда в моє житло... (В.Сосюра.)
Картка 4
* Виписати прислiвники. Чи мають вони закiнчення? Чому?
Мамусю, голубко! Сьогоднi я вранцi ходила в садок... (Б.Грiнченко.) Опiвночi айстри в саду розцвiли... Дихають тихо акацiї нiжнi, злегка колишуться в сутiнi срiбнiй... (Олександр Олесь.) Дихать радiсно i любо у хитаннi вiт. Пахне липою медово. (В.Сосюра.) Пiвонiя... На сонцi, в холодку вона так само довго й щедро квiтне i опада так нiжно, непомiтно... (Л.Забашта ).
Тихо над річкою в ніченьку темную спить зачарований ліс. Ніжно ш..поче він ка..ку таємную. Сумно зітха в..рболіз. (С.Черкасенко.) Мер..хтить роса навколо на з..леній мураві. Сонце, як ч..рвоне коло, тихо котиться вгорі. (В. Лучук.) Люблю чернігівську дорогу в..сною, влітку, восени. (Л.Костенко.) Я босоніж іду, щоб з..млі дорогої т..пло, наче струмінь палкий, прямо в серце до мене т..кло. (Л.Забашта.)
Пл..вли ми ввечері л..маном. Моторчик чахкав спроквола. (Л.Костенко.) А назустріч не орда, суне з поля чер..да. Кізка вправо, кізка вліво, в неї роги, мов рогач. Тут л..сточок, там л..сточок, схопить, схопить і навскач! (А.Малишко.) Гончак зненацька зайця наполохав і голосом повів його дзвінким. Вухань п..тляє. Пов..рта назад. Управо! Вліво! Вгору підлітає! Гончак майстерно слід його ч..тає увосени, у місяць л..стопад. (Є Гуцало.)