Мета: поглибити знання учнів про прислівник, його виражальні можливості у висловлюваннях; сформувати цілісну систему особистих знань семикласників з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал шляхом здійснення морфологічного розбору прислівників; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному й морально-етичному розвиткові семикласників. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: народні вислови з прислівниками. Синтаксис: прислівники в ролі другорядних членів речення. Культура мовлення і стилістика: правильне наголошування прислівників; використання прислівників як засобу підсилення виразності мовлення. Текст (риторичний аспект): використання прислівників у текстах художнього та науково-популярного стилів. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів семикласників Творче спостереження з елементами аналізу Ø Прочитати мовчки текст. З’ясувати тип мовлення. Дослідити, яку стилістичну функцію відіграють прислівники у зв’язному висловлюванні. Скласти усний докладний переказ прочитаного. Я безмежно люблю своє місто. Не любити його неможливо — це мій дім, моє життя, моя праця, моє натхнення. Львів щодня відкривається мені, наче мудра книга. Міста мають не тільки свої силуети, а й свої обличчя, свої голоси, а то й щось схоже на свої душі. Усе це відчуваєш у Львові. Йдеться не тільки про подих праці, хоч він і переважає, а й про віру в надійний прихисток, добропорядність, тепло, вогнище, що ніколи не згасає, бо не замовкають ковадла, не втомлюються каменярі й хлібопеки. Є й таке, що й зовні ніби невидиме. Його збагнеш не тоді, коли переступиш пороги Львова, а коли й сам щось зробиш для нього. Львів неповторний — уранці чи ввечері, навесні чи восени, сполосканий липневою зливою чи притрушений молодим сніжком. Львів нових сонячних проспектів і старовинних, таємничих вуличок. У його назві є щось баладно-пісенне. Та й саме місто творилося, мов пісня, чи, краще б сказати, поема. Був мужнім і величним її заспів (За Р. Лубківським). Ø Виписати з тексту прислівники, розташувавши слова за алфавітом. Визначити способи їх творення. ІV. Виконання системи практичних завдань Ігровий момент «Відгадай загадки» Ø Прочитати. До якого жанру усної народної творчості належать ці вислови? Записати їх, підкреслюючи прислівники як члени речення. 1) Іде верхи, а ноги за вухами. 2) Воно належить мені, але інші його вживають частіше за мене. 3) Що взимку в хаті замерзає, а надворі ні? 4) Круглі озерця ніколи не замерзають. 5) Завжди в роті, а не проковтнеш. 6) І не сонце, і не місяць, а світить ясно, як удень (Нар. творчість). Ø Розібрати прислівники як частину мови. Ø Відгадки записати у відповідні клітинки кросворду. Назвати іменники, що вживаються: а) і в множині, і в однині; б) тільки в однині; в) тільки в множині. Ключ: 1. Окуляри. 2. Ім’я. 3. Скло. 4. Очі. 5. Язик. Навчальне аудіювання Ø Прослухати текст. З’ясувати його стильову належність і тип мовлення. Записати прислівники зі словами, від яких вони залежать. Поступово, коли людина стала менше залежати від природи, а тривалість її життя збільшилася, кількість населення стала зростати швидше. Тепер сім’я народів світу становить уже понад 6 мільярдів осіб, а до 2010 року, за прогнозами вчених, на Землі буде не менш як 7 мільярдів. Чи багато це? Якби поставити в шеренгу 1 мільярд чоловік, то вона розтяглася б на 500 тисяч кілометрів. Люди постійно живуть на всіх материках, окрім Антарктиди. Розселилися вони на Землі нерівномірно. Найбільше людей живе в Азії. Значно густо заселені території на сході, півдні та південному заході Азії, а також у Західній і Центральній Європі. На ці райони припадає майже 70 % населення планети (О. Скуратович). Ø Визначити ступені порівняння прислівників та їх форму. Назвати спосіб творення. Ø Зробити морфологічний розбір 2–3 прислівників. АЛГОРИТМ морфологічного розбору прислівника Пошуково-вибіркова робота Ø Прочитати українські народні вислови. Про які пороки й вади характеру людей у них йдеться? Згрупувати й записати прислів’я за тематичними групами: а) лукавість й улесливість; б) ледарство: в) скупість і заздрісність; г) розумова обмеженість. 1) Скупому душа дешевше гроша. 2) Більше вір своїм очам, ніж чужим речам. 3) Краще з розумним загубити, ніж з дурнем знайти. 4) Лінь — гірше хвороби. 5) Нехай заздрять гірше, щоб прибуло більше. 6) Ледар живе, аби землі важче. 7) Скоріше в курки молока випросиш (Нар. творчість). Ø Визначити ступені порівняння прислівників та способи їх творення. Ø З’ясувати синтаксичну роль прислівників. V. Узагальнення й систематизація знань з теми Ø Подумати і дати відповіді: 1. Що таке прислівник? Чим прислівник відрізняється від інших самостійних частин мови? 2. Відомо, що прислівники — незмінні слова. Поміркувати, які з них усе ж таки змінюються й за яких умов. Навести приклади. 3. Як творяться прислівники? На кожен спосіб творення дібрати по 2–3 власні приклади. 4. Які основні правила наголошення прислівників вам відомі? Назвати прислівники, яким властивий подвійний наголос. 5. Яку стилістичну роль виконують прислівники в мовленні? VІ. Підсумок уроку VІІ. Домашнє завдання Виписати з підручника біології (географії) невеликий текст наукового стилю. Визначити роль прислівників у тексті. 2–3 прислівники розібрати як частину мови.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |