Мета: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, ознайомити з розрядами прислівників за значенням; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, визначати їх розряд за значенням, добирати прислівники, різні за значенням; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в семикласників почуття любові до природи. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: народні вислови з прислівниками; прислівники-омоніми до інших самостійних частин мови, прислівники-синоніми до фразеологізмів. Синтаксис: прислівники в ролі другорядних членів речення. Культура мовлення і стилістика: використання прислівників як засобу підсилення виразності мовлення. Текст (риторичний аспект): використання прислівників у текстах художнього стилю. Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції). ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці Аналіз прислівників у висловлюванні Ø Прочитати вголос вірш Володимира Підпалого. Яка основна думка поезії? Знайти й виписати прислівники у складі словосполучень. Виділити головне і залежне слова. Широкий степ… Ані ярка, ні стежки, а дихається легко… На крилі озимини густої жайворонки з’єднали руки неба і землі… Ідеш і йдеш собі, неначе вперше, й зупинишся здивовано, коли уздриш тополі, що на видноколі кудись за небо синє поросли… В. Підпалий Ø З’ясувати, що виражають ужиті в тексті прислівники (ознаку дії, ознаку стану, ознаку іншої ознаки тощо). Визначити синтаксичну роль прислівників. Лінгвістична гра «Естафета» Ø Кожен ряд учнів одержує завдання записати на дошці у стовпчик словосполучення з прислівниками: учні першого ряду — прислівники означають ознаку стану; учні другого ряду — прислівники означають ознаку дії; учні третього ряду — прислівники означають ознаку іншої ознаки. Ø Учень, який написав словосполучення, передає крейду іншому зі свого ряду. Перемагає той ряд, учні якого швидше виконали завдання й не допустили жодної помилки. ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми Пояснювальний диктант Ø Записати народні вислови. Знайти прислівники і з’ясувати, яким членом речення вони виступають. 1) Тиха вода, а як гарно камінь шліфує. 2) Сім погод надворі: сіє, віє, мутить, крутить, рве, зверху ллє, знизу мете. 3) Прийшла весна дуже красна. 4) Поки було літо, то все було розмаїто. 5) Не хочеш холоду — полюбиш ліс змолоду. 6) Злива довго не йде. 7) Восени і горобець багатий. 8) Пустився вітер зопалу в море та наробив горе (Нар. творчість). Ø Звернути увагу на наголос і правопис слів надворі і на дворі. З’ясувати, чи до однієї частини мови вони належать. Скласти з цими словами речення. Ø Виписати прислівники, згрупувавши їх відповідно до розрядів за значенням. Колективне опрацювання таблиці Розряди прислівників за значенням
V. Виконання системи завдань пізнавального характеру Творче спостереження з елементами аналізу Ø Прочитати текст уголос. З’ясувати стиль і тип мовлення. Дібрати до тексту заголовок. Лиман ще повністю не звільнився від криги. Удалині виднілися її великі й малі уламки. Течія повільно тягнула їх униз. У затоці, утвореній берегом і косою, було вільно, просторо. Неподалік від мене погойдувалося кілька чималих льодових шматків — плиничок. Знічев’я скочив на одну — тримає добре. Перебрався на другу — теж. Навіть не відчула моєї ваги (Ю. Голобородько). Ø Указати на прислівники, визначивши їх розряд за значенням і синтаксичну роль. Ø Дібрати синоніми до прислівника неподалік. Скласти з ним речення. Дослідження-відновлення Ø З поданими словами скласти словосполучення, дібравши прислівники з довідки. Визначити головне й залежне слова. Дослідити, до яких частин мови можуть належати прислівники. 1) Просуватися… 2) Оглядаючи… 3) Спокійно… 4) Спів… 5) Читання… 6) Виконаний… 7) Зібравшись… 8) Танець… Довідка: дуже, нашвидку, повільно, по-кошачому, навприсядки, надворі, здивовано, сьогодні. Ø Визначити розряд за значенням прислівників. Дослідження — творче моделювання Ø До поданих дієслів за зразком дібрати прислівники, різні за значенням. Скласти з ними 2–3 речення, ускладнені однорідними членами. Зразок. Прийти — прийти швидко (спосіб дії); прийти надвечір (час дії); прийти здалеку (місце дії); прийти наперекір (мета дії). Слухати, міркувати, жити, усміхатися, працювати. Логічний диктант Ø Замінити фразеологізми близькими за значенням прислівниками з довідки. Указати на їх розряд за значенням. 1) Одна нога тут, а друга там. 2) Ніс у ніс. 3) До останньої нитки. 4) Голкою ніде ткнути. 5) Бурмотіти під носа. 6) На одній ноті. 7) Знати як облупленого. 8) На власні очі. 9) З першого слова. 10) Слово по слову. 11) Як сніг на голову. Довідка: раптово, швидко, дуже тісно, тихо, особисто, близько, поступово, відразу, дуже добре, монотонно, наскрізь. Ø До прислівників дібрати антоніми. VІ. Узагальнення зробленого на уроці Ігрове завдання «П’яте зайве» Ø Прочитати й визначити, який прислівник у кожній групі слів є зайвим. Свій вибір обґрунтувати. 1. Неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизано. 2. Щойно, навесні, день у день, тричі, надворі. 3. Угору, нашвидку, далеко, ліворуч, униз. 4. Спросоння, згарячу, по-дружньому, спересердя, знічев’я. Ø Указати на розряд за значенням прислівників, що є зайвими. VІІ. Підсумок уроку VІІІ. Домашнє завдання 1. Записати сім прислів’їв або приказок, у яких уживаються прислівники. Визначити синтаксичну роль прислівників та їх розряд за значенням. 2. Навести 3–4 власні приклади прислівників до кожного розряду за значенням. Записати їх.
| ||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |