Класи Черевоногі та Двостулкові молюски

Мета уроку: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності представників класів Черевоногі та Двостулкові молюски, а також з їхньою роллю в біоценозах і значенням для людини.

Обладнання і матеріали: таблиці «Тип Молюски», «Тип Молюски. Клас Черевоногі», «Тип Молюски. Клас Двостулкові», живі молюски або їхні вологі препарати, черепашки молюсків.

Базові поняття і терміни уроку: рапан, виноградний слимак, слимаки, черепашка, устя, терка (радула), щелепи, прямий і непрямий розвиток, каурі, конуси, беззубки, перлівниці, мідії, устриці, дрейсена, тридакна, фільтрація, черепашка, стулки, перламутровий шар,

перли, пластинчасті зябра, паразитичні личинки, пурпур, черепашник, корабельний черв’як.

Концепція уроку

Ознайомити учнів з основними особливостями класу Черевоногі. Звернути увагу на особливості їхньої зовнішньої будови та способу життя. Як характерні ознаки класу розглянути наявність добре розвинених відділів тіла, щупалець на голові та спірально закрученої черепашки, що складається з вапна та вкрита рогоподібною органічною речовиною. З особливостей внутрішньої будови необхідно відзначити наявність мускулистого язика, вкритого міцними зубцями — теркою (радулою). У хижих видів крім терки є також рогові або вапняні щелепи для відривання й перетирання шматків здобичі.

Звернути увагу на різні типи органів дихання — зябра й легені, а також на розмаїтість форм розвитку (зустрічається як прямий, так і непрямий). Указати на роль черевоногих молюсків у біоценозах і житті людини (уживання в їжу, використання в промисловості та як гроші).

Ознайомити учнів з головними особливостями класу Двостулкові. Звернути увагу на особливості їхньої зовнішньої будови та способу життя. Як характерні ознаки класу розглянути наявність добре розвиненого тіла й ноги, а також двостулкової черепашки, що складається з вапна та вкрита рогоподібною органічною речовиною. Характерними ознаками класу є також відсутність голови, харчування з допомогою фільтрації, наявність на внутрішній поверхні черепашки перламутрового шару й пов’язане з цим утворення

перлів унаслідок потрапляння всередину черепашки сторонніх часточок. З особливостей внутрішньої будови необхідно відзначити відсутність слинних залоз, глотки та язика з теркою, а також наявність сифонів, що забезпечують надходження води в мантійну порожнину, і зябер у вигляді пластинок або перистих виростів.  Указати на роль двостулкових молюсків у біоценозах і житті людини (уживання в їжу, використання в промисловості).

 

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів

Питання до учнів

Хто такі молюски?

На які відділи поділяється тіло молюсків?

Як улаштована кровоносна система молюсків?

Навіщо молюскам потрібна черепашка?

II. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення учнів

Черевоногі молюски.

Двостулкові молюски.

Розповідь з елементами бесіди

Хто такі черевоногі молюски?

Найчисленніший клас молюсків. Наземні, прісноводні й морські організми. Хижаки або рослиноїдні, зустрічаються випадки паразитизму. Деякі морські види отруйні. Ряд видів є проміжними хазяями гельмінтів. Наземні форми можуть пошкоджувати сільськогосподарські культури. Деякі черевоногі молюски — об’єкт промислу.

Особливості зовнішньої будови черевоногих молюсків

Форма тіла й розміри

Тіло черевоногих молюсків несегментоване, асиметричне. Воно складається з трьох основних відділів — голови, тулуба й ноги. Розміри варіюють у широких межах — від кількох міліметрів до 60 см.

Покриви тіла

Тулуб молюсків оточений шкірною складкою — мантією. Простір між тулубом і мантією називається мантійною порожниною. На спинному боці тіла, як правило, є захисна зовнішня черепашка (може редукуватися) з білка (конхіоліну), зміцненого вапном. У більшості видів черепашка спірально закручена, а в деяких редукована. Отвір черепашки називається устям.

Особливості внутрішньої будови черевоногих молюсків

Опорно-рухова система

У нозі черевоногих молюсків розташована складна система порожнин, заповнених кров’ю, які утворюють гідростатичний кістяк. Рух забезпечується завдяки хвилям м’язових скорочень, які виникають на поверхні ноги, що прилягає до субстрату, яким пересувається молюск.

Травна система

До складу травної системи черевоногих молюсків входять ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, середня кишка і задня кишка. Крім того, є слинні залози й печінка. Для черевоногих молюсків характерна наявність у глотці язикоподібної терки (радули), вкритої хітиновими зубцями. У хижих видів крім терки є також рогові або вапняні щелепи для відривання й перетирання шматків здобичі.

Дихальна система

Типова для типу Молюски.

Питання. Як улаштована дихальна система молюсків?

Кровоносна система

Типова для типу Молюски.

Питання. Як улаштована кровоносна система молюсків?

Видільна система

Типова для типу Молюски.

Питання. Як улаштована видільна система молюсків?

Нервова система

Розкидано-вузлового типу. Органи чуттів представлені очима, органами хімічного чуття,

органами рівноваги, головними щупальцями (органи дотику).

Розмноження

Серед черевоногих молюсків зустрічаються як роздільностатеві форми, так і гермафродити. У деяких видів розвиток прямий, а в більшості — непрямий, з метаморфозом.

Хто такі двостулкові молюски?

Морські або прісноводні молюски, що мають двобічну симетрію. Донні, малорухомі тварини. Більшість двостулкових молюсків є фільтраторами, детрито- й планктонофагами, деякі — хижаками. Багато видів є об’єктом промислу або розводяться штучно. Деякі

морські види здатні пошкоджувати гідротехнічні спорудження.

Особливості зовнішньої будови двостулкових молюсків

Форма тіла й розміри

Тіло двостулкових молюсків несегментоване, має двобічну симетрію. Воно складається з двох основних відділів — тулуба й ноги. У деяких видів нога редукується. Розміри варіюють у широких межах — від кількох міліметрів до 1,5 м.

Покриви тіла

Тулуб двостулкових молюсків оточений шкірною складкою — мантією, що утворює сифони (крізь них молюск втягує й видаляє воду з мантійної порожнини). Черепашка складається з двох стулок, що охоплюють тіло з боків. У деяких молюсків черепашка зсередини вистелена перламутром. Для більшості двостулкових характерна наявність на нозі бісусної залози (виділяє міцні нитки — бісус, з допомогою яких молюск прикріплюється до субстрату).

Особливості внутрішньої будови молюсків

Опорно-рухова система

Типова для типу Молюски.

Питання. Як улаштована опорно-рухова система молюсків?

Травна система

До складу травної системи двостулкових молюсків входять рот, стравохід, шлунок, середня кишка і задня кишка. Рот має дві пари лопатей, що спрямовують у нього харчові часточки. Слинні залози, язик із теркою і глотка відсутні. Є печінка.

Дихальна система

Органом дихання двостулкових молюсків є зябра. У більшості видів вони перетворені на зяброві пластинки, але в найбільш примітивних форм зябра мають вигляд перистих виростів.

Кровоносна система

Типова для типу Молюски.

Питання. Як улаштована кровоносна система молюсків?

Видільна система

Типова для типу Молюски.

Питання. Як улаштована видільна система молюсків?

Нервова система

Розкидано-вузлового типу. Органи чуттів розвинені слабко. У деяких видів вони представ-

лені очима, органами хімічного чуття й рівноваги.

Розмноження

Серед двостулкових молюсків частіше зустрічаються роздільностатеві форми, але є й гермафродити. Розвиток непрямий, з метаморфозом.

III. Лабораторна робота № 9

«Порівняння та визначення черепашок молюсків»

Цілі: на прикладі черепашок черевоногих і двостулкових молюсків ознайомитись із особливостями їх зовнішньої будови, у висновках зазначити спільні й відмітні риси молюсків цих класів.

Обладнання та матеріали: черепашки черевоногих і двостулкових молюсків, лупа ручна, інструктивна картка для виконання роботи, підручник.

Хід роботи

1. Розглянути черепашки молюсків, розділити їх на дві групи за особливостями будови і визначити, яка з груп є представниками черевоногих, а яка — двостулкових молюсків.

2. Роздивитися черепашку одного з представників черевоногих молюсків, визначити її основні частини, форму, забарвлення.

3. Намалювати в зошиті схему будови черепашки черевоногих молюсків і зробити відповідні позначення.

4. Роздивитися черепашку одного з представників двостулкових молюсків, визначити її основні частини, форму, забарвлення.

5. Намалювати в зошиті схему будови черепашки двостулкових молюсків і зробити відповідні позначення.

6. Зробити висновок і записати його в зошит.

IV. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника.

Підготувати повідомлення про клас Головоногі молюски.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: