Особливості процесів життєдіяльності й поводження земноводних

Мета уроку: ознайомити учнів з основними особливостями розмноження й розвитку земноводних, а також із сезонними явищами в їхньому житті.

Обладнання і матеріали: вологі препарати «Внутрішня будова жаби», «Розмноження жаби», скелети жаб або ропух, таблиці «Тип Хордові. Клас Земноводні», «Тип Хордові. Надклас Риби. Клас Кісткові риби».

Базові поняття і терміни уроку: статеві залози, ікра, кладка, пуголовок, зовнішні та внутрішні зябра, весняне пробудження, нерест, період літньої активності, зимівля (зимове заціпеніння).

Концепція уроку

Сформулювати поняття про основні особливості розмноження й розвитку земноводних. Описати основні етапи розвитку земноводних. Звернути увагу на метаморфоз, якого зазнають личинки земноводних перед виходом на сушу. На прикладі окремих видів

показати різні форми турботи про потомство. Розповісти про основні сезонні явища в житті земноводних, пояснити пристосувальний характер цих явищ.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів

Питання до учнів

Які основні прогресивні ознаки класу Земноводні?

Як улаштовані органи дихання земноводних?

Як улаштована кровоносна система земноводних?

Як розмножуються риби?

II. Вивчення нового матеріалу

Розмноження

Статевими залозами земноводних є сім’яники та яєчники. Усі земноводні роздільностатеві. Запліднення в більшості земноводних зовнішнє, у деяких видів внутрішнє. Розміри яєць (ікринок) земноводних у різних видів різні, але в цілому вони більші, ніж у кісткових риб.

Розвиток

Починається з моменту нересту (відкладання самками ікри з наступним її заплідненням насінною рідиною самців). Через певний час після нересту зовнішня оболонка ікринки багатьох видів амфібій розбухає і склеюється з іншими ікринками, утворюючи кладку.

Розвиток земноводних зазвичай непрямий, але в деяких видів, що відкладають ікру на суші, прямий. Личинкова стадія у видів з непрямим розвитком представлена пуголовком. Дихання пуголовка здійснюється з допомогою спочатку зовнішніх, а потім внутрішніх зябер. У нього є двокамерне серце й лише одне коло кровообігу, а на шкірі помітна бічна лінія. У пуголовків є рогові зубчики, розташовані під м’ясистими губами. Харчуються вони водними найпростішими, водоростями та іншими організмами, переважно зіскрібаючи їжу з підводних предметів. З ростом в пуголовка з’являються задні й передні кінцівки, розвиваються легені. Досягши потрібних розмірів, пуголовок перестає харчуватися і проходить метаморфоз, перетворюючись на дорослу жабу.

Турбота про потомство

У більшості кісткових земноводних турбота про потомство не виражена. Вони відкладають у відповідних умовах велику кількість ікри, з якої до дорослого стану доживає лише незначна кількість особин. Деякі види охороняють кладку або розміщають її у важкодоступних для хижаків місцях. Так, самці повитухи носять шнур ікри із собою, обмотавши його навколо свого черева і стегон. Самці південноамериканських дереволазів поміщають пуголовків собі на спину. В одних видів вони транспортують їх у водойму, а в інших залишають у слизу на спині, де пуголовки живуть до закінчення метаморфоза. Дуже цікава турбота про потомство в суринамської піпи. Ікринки вростають у шкіру на спині самки, куди їх поміщає під час нересту самець.

Сезонні явища в житті земноводних

Сезонними явищами в житті земноводних, які живуть в умовах сезонного клімату, є весняне пробудження, нерест, період літньої активності, зимівля (зимове заціпеніння). Під час зимівлі відбувається різке зниження активності земноводних під впливом зниження температури води в зимовий сезон.

III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

Перелічіть головні відмінності пуголовка від дорослої амфібії.

Які сезонні явища в житті земноводних вам відомі?

Як земноводні піклуються про своє потомство?

Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів

Чому органи, які не потрібні дорослій амфібії, під час метаморфозу розсмоктуються, а не відпадають? (Речовини, що входять до їх складу, можуть використовуватися для забезпечення життєдіяльності й росту організму)

IV. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника.

Підготувати повідомлення про різні ряди земноводних та їх значення в житті людини.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: