Цілі уроку: ознайомити учнів з особливостями розмноження й розвитку ссавців; провести порівняльну характеристику за цими показниками ссавців і рептилій; ознайомити учнів з основними теоріями походження ссавців, особливостями організації та процесів життєдіяльності яйцекладних і сумчастих ссавців. Обладнання і матеріали: скелет ссавця (кішки, пацюка тощо), опудало ссавця (заєць, білка тощо), таблиці «Клас Ссавці. Собака», «Клас Плазуни», «Ароморфози хребетних», вологі препарати, які ілюструють внутрішню будову рептилій, птахів і ссавців. Базові поняття і терміни уроку: диференційовані зуби, яйцекладні, сумчасті й плацентарні ссавці, сумка, молочні залози, теплокровність, клоака, кора головного мозку, плацента, зародок, турбота про потомство. Концепція уроку Перелічити головні прогресивні ознаки ссавців. Показати, чому цих тварин виділяють в окрему систематичну групу. Обговорити проблему походження ссавців. Сформулювати поняття про основні особливості розмноження й розвитку ссавців. Описати основні етапи розвитку ссавців. Виділити три основні типи розвитку (однопрохідних, сумчастих і плацентарних ссавців). На прикладі окремих видів показати різні форми турботи про потомство. На прикладі конкретних видів показати відмінності й подібність у будові різних груп ссавців. Звернути увагу на зв’язок будови представників різних груп з їхнім способом життя. ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів Бесіда Чим відрізняються птахи й плазуни? З варіантів відповіді необхідно виділити такі пункти: - відносна сталість температури тіла; - пір’яний покрив; - чотирикамерне серце; - наявність складної нервової системи; - турбота про потомство. Необхідно особливо звернути увагу на взаємозв’язок цих особливостей з еволюційним успіхом птахів. II. Вивчення нового матеріалу Основні прогресивні ознаки ссавців: - відносна сталість температури тіла; - волосяний покрив; - чотирикамерне серце; - наявність складної нервової системи; - наявність диференційованих зубів; - турбота про потомство (у тому числі вигодовування дитинчат молоком). Звернути увагу на подібність прогресивних ознак птахів і ссавців. Обговорення питання про походження ссавців Розглянути можливість походження ссавців від звірозубих рептилій. Відзначити важливість набуття теплокровності, диференційованих зубів і молочних залоз. Розмноження Статеві залози ссавців — парні сім’яники та яєчники. Запліднення внутрішнє. Як і зародок птахів і рептилій, зародок ссавців утворює зародкові оболонки (амніон, алантоїс і хоріон). Розвиток зародка відбувається в яйці, сумці або матці. У всіх плацентарних і деяких сумчастих ссавців зародок утворює спеціальний орган — плаценту, що забезпечує його зв’язок з організмом матері. Плацента забезпечує живлення зародка й виводить із його організму продукти обміну. Розвиток Залежно від особливостей розмноження й розвитку ссавців поділяють на три групи: яйцекладні, сумчасті та плацентарні. Яйцекладні Самки відкладають яйця. Вони довше, ніж у плазунів, перебувають у статевих шляхах, і значну частину розвитку зародок проходить в організмі матері. Дитинчата, що вилупилися з яєць, вигодовуються молоком. Справжніх сосків не мають, залози відкриваються окремо одна від одної на залозистих полях черева самки. Сумчасті Плацента погано розвинена, ембріон живиться переважно за рахунок жовтка яйця. Завершується розвиток у сумці матері. Є справжні соски. Живлення зародка молоком пасивне. Молоко впорскується в рот дитинчати в результаті скорочення спеціального м’яза матері. Плацентарні Плацента добре розвинена. Дитинчата народжуються більш розвиненими, ніж у сумчастих, і здатні самостійно ссати молоко. Турбота про потомство Тією чи іншою мірою всі ссавці піклуються про потомство. Вона полягає у вигодовуванні, обігріві, захисті й догляді дитинчат. Повідомлення учнів Повідомлення про яйцекладних ссавців. Повідомлення про сумчастих ссавців. Бесіда з аналізом повідомлень учнів про підкласи ссавців (проводиться з одночасним заповненням таблиці)
III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів Питання до учнів Коли виникли ссавці? Від кого могли виникнути ссавці? Дайте стислу характеристику яйцекладних ссавців. Дайте стислу характеристику сумчастих ссавців. Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів Навіщо ссавцям потрібні різні типи зубів? (Кожен тип зубів виконує певні функції. Різці відкушують їжу, ікла захоплюють і вбивають здобич, кутні зуби пережовують їжу) Чи могли ссавці виникнути від птахів? Чи могли ссавці виникнути від амфібій? IV. Домашнє завдання Вивчити відповідний параграф підручника. Підготувати повідомлення про ряди ссавців
| |||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |