Мета уроку: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності плазунів. Обладнання і матеріали: вологі препарати плазунів, скелет ящірки, таблиці «Тип Хордові. Клас Земноводні», «Тип Хордові. Клас Плазуни», «Внутрішня будова ящірки». Базові поняття і терміни уроку: рептилії, рогові лусочки, пластини, панцир, линька, кісткове піднебіння, трикамерне серце з неповною перегородкою, дихальні шляхи, гортань, трахея, бронхи, грудна клітка, кора головного мозку, тазові нирки. Концепція уроку Ознайомити учнів з головним особливостями класу Плазуни. Звернути увагу на повний перехід до наземного способу життя і пов’язані з ним зміни в будові організму. Як характерну ознаку класу розглянути наявність двох кіл кровообігу (малого й великого), трикамерного серця з неповною перегородкою і водонепроникних зовнішніх покривів. Указати на розвиток слинних залоз, які виділяють травні ферменти, і півкуль головного мозку. Відзначити зміни у видільній системі (тазові нирки), а також наявність внутрішнього запліднення. ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів Питання до учнів Назвіть характерні ознаки класу Земноводні. Як улаштовані органи дихання земноводних? Як улаштована кровоносна система земноводних? Як улаштована видільна система земноводних? II. Вивчення нового матеріалу Розповідь з елементами бесіди Особливості зовнішньої будови плазунів Форма тіла й розміри Тіло рептилій має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, які можуть редукуватися. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки й хвіст. Чітко виражена шия. У черепах розвивається зовнішній скелет — панцир. Особливості внутрішньої будови плазунів Опорно-рухова система До складу скелета входять череп, хребет і скелет кінцівок. Череп складається в основному з окостенілих кісток. У хребті виділяють шийний, грудний, поперековий, крижовий і хвостовий відділи. Формується справжня грудна клітка (відсутня у змій), що складається з грудних хребців, ребер і грудини. Скелет кінцівок складається зі скелетів вільних кінцівок і скелетів їхніх поясів і має таку саму будову, як у земноводних. М’язова система плазунів характеризується більшою, ніж у земноводних, диференціацією та розвитком міжреберної мускулатури. Травна система Травний тракт плазунів включає ротову порожнину, стравохід, шлунок і кишечник, що відкривається в клоаку. На дні ротової порожнини розташований язик. Зуби є в більшості рептилій. Вони приростають до країв кісток, на яких розташовані (виняток — крокодили, їхні зуби сидять в альвеолах). У черепах і крокодилів є кісткове піднебіння, що відокремлює ротову порожнину від носоглоткових ходів. Шлунок добре виражений. У кишечнику виділяють тонку, товсту й пряму кишки. На межі між тонкою й товстою кишками розташована сліпа кишка. До травних залоз рептилій належать слинні залози, печінка (має жовчний міхур) і підшлункова залоза. Дихальна система Орган дихання плазунів — легені. Форма легень, як і в амфібій, мішкоподібна, але внутрішня порожнина значно менша. Від стінок легені відходить складна мережа перегородок, що ділить її порожнину на безліч комірок. Крім легенів до органів дихання належать гортань, трахея і бронхи. Кровоносна система Серце більшості рептилій трикамерне, складається з двох передсердь і одного шлуночка. Є два кола кровообігу — мале (поставляє кров у легені для газообміну) і велике. У шлуночку є неповна перегородка. У крокодилів ця перегородка повна. Є дві дуги аорти (права й ліва). Видільна система Представлена тазовими нирками, сечоводами й сечовим міхуром. У деяких видів (крокодили, змії) сечовий міхур недорозвинений. Нервова система Центральна нервова система складається з тих же частин, що й нервова система земноводних, але півкулі переднього мозку й мозочок більш розвинені. Органи чуттів Органи зору мають низку особливостей. Очі від висихання й забруднення оберігають два повіка й мигальна перетинка. У змій і геконів повіки зрощені та прозорі. Форма рогівки опукла, а кришталика — лінзоподібна. Акомодація ока досягається з допомогою зміни відстані між кришталиком і сітківкою, а також зміни форми кришталика. Орган слуху складається із середнього й внутрішнього вух, у середнім вусі — одна слухова кісточка (стремінце). Середнє вухо утворює барабанну порожнину, що зовні закрита барабанною перетинкою, а з ротовою порожниною сполучається євстахієвою трубою. Є органи дотику, нюху, смаку та шкірно-м’язового чуття. У ямкоголових змій є органи, що відчувають тепло на відстані. III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів Питання до учнів Які основні ознаки в будові плазунів дозволяють їм краще, ніж амфібіям, адаптуватися до наземних умов існування? Чим відрізняються дихальні системи земноводних і плазунів? Чим відрізняються кровоносні системи земноводних і плазунів? Чим відрізняються травні системи земноводних і плазунів? Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів Чим опорно-рухова система черепах відрізняється від таких же систем інших плазунів? (Для прикріплення рухових м’язів використовується зовнішній панцир) Порівняйте покриви тіла в різних груп рептилій. IV. Домашнє завдання Вивчити відповідний параграф підручника.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |