Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями будови найпростіших і процесів їхньої життєдіяльності. Обладнання і матеріали:мікроскопи, постійні мікропрепарати інфузорій, таблиця «Найпростіші». Базові поняття і терміни уроку: вегетативні ядра, генеративні ядра, псевдоподії, джгутики, війки, вакуолі, харчування, фагоцитоз, піноцитоз, дихання, подразливість, таксиси, розмноження, статевий процес, циста, інцистування. Концепція уроку Ознайомити учнів з особливостями будови й життєдіяльності найпростіших. Показати, що єдина їхня клітина є повноцінним організмом, якому властиві ті самі функції, що й організму багатоклітинних. Звернути увагу на той факт, що виконання безлічі різних функцій можливе лише у зв’язку з більш складною будовою клітини найпростіших порівняно з клітинами багатоклітинних.
ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів Питання до учнів Які системи органів у тварин ви знаєте? Навіщо тварині потрібна транспортна система? Розкажіть про різні типи дихальних систем. Чи можуть тварини обходиться без репродуктивної системи? II. Вивчення нового матеріалу Розповідь з елементами бесіди Найпростіші є одноклітинними організмами. Ті функції, що в багатоклітинних тварин виконують різні клітини, у найпростіших виконуються однією. Тому будова цієї клітини зазвичай більш складна й у ній є органели, які не завжди присутні в клітинах багатоклітинних. Клітини найпростіших можуть мати постійну або мінливу форму. Їхні розміри коливаються від 2–4 мкм до 25 см (у колоніальних форм). Однією з основних властивостей клітин найпростіших є подразливість — здатність організмів певним чином реагувати на зміни навколишнього середовища. У найпростіших спостерігаються всі типи розмноження (вегетативне, нестатеве і статеве). За несприятливих умов деякі види здатні інцистуватися (вкриватися щільною оболонкою і переходити в стан спокою). У такий спосіб вони переносять несприятливі умови. Органели регулювання і розмноження Цю функцію виконують ядра. У клітинах найпростіших може бути одне, два або кілька ядер. У тому випадку, коли ядер два, вони зазвичай виконують різні функції. Одне з них (вегетативне) регулює процеси обміну речовин у клітині, а друге (генеративне) — зберігає спадкову інформацію і регулює процеси розмноження. Органели руху До них належать псевдоподії (несправжні ніжки), джгутики та війки. Псевдоподії — це непостійні вирости цитоплазми клітини, які можуть змінювати свою форму й розміри. Вони забезпечують амебоїдний рух. Джгутики та війки мають подібну будову, але різний характер рухів. Джгутикам властивий гвинтоподібний рух, а війкам — коливальний. Вакуолі Розрізняють травні та скорочувальні вакуолі. Скорочувальні вакуолі зазвичай властиві прісноводним найпростішим, вони видаляють із клітини надлишки води, а травні забезпечують перетравлювання харчових часток, які захоплюються клітинами найпростіших. III. Лабораторна робота № 2 «Спостереження за будовою та процессами життєдіяльності найпростіших з водойми або акваріума» Мета: на прикладі видів найпростіших з водойми або акваріума ознайомитись із особливостями їхньої будови і способом руху, у висновках зазначити, які особливості будови найпростіших є ознаками їх пристосованості до середовища існування. Обладнання та матеріали: акваріум або проба води з водойми, мікроскоп, інструктивна картка для виконання роботи, підручник. Хід роботи 1. Взяти краплю води з найпростішими, нанести її на предметнее скельце і покрити покривним скельцем. 2. З допомогою мікроскопа знайти найпростіших на предметному скельці. 3. Розглянути будову найпростіших. Визначити форму їхніх клітин. 4. Знайти органели руху — джгутики, війки або псевдоподії. 5. Розглянути, яким чином рухаються найпростіші. 6. Намалювати в зошиті схему будови найпростішого і зробити відповідні позначення. 7. Зробити висновок і записати його в зошит. IV. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів Питання до учнів Які органели регулюють процеси в клітинах найпростіших? Як пересуваються найпростіші? Які бувають вакуолі? Навіщо вони потрібні в клітині? Навіщо потрібно інцистування? V. Домашнє завдання Вивчити відповідний параграф підручника. Підготувати повідомлення про вільноживучих найпростіших.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |