Мета: сформувати знання учнів про фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм; видовий склад і поширення тварин; тваринні ресурси України; про закономірності поширення тваринного світу, стан тваринних ресурсів; познайомити з видами тварин, що занесені до Червоної книги України; з’ясувати суть акліматизації та реакліматизації тварин; продовжувати розвивати навички образного, абстрактного та критичного мислення; спонукати учнів до аналізу, синтезу, оцінки; сприяти формуванню екологічної культури учнів, бережного ставлення до тваринних ресурсів України, розуміння взаємозв’язків між усіма природними компонентами. Тип уроку: комбінований. Обладнання: фізична карта України, атлас України, карта тваринного світу України, карта природних зон України, Червона та Зелена книги України. Опорні та базові поняття: тваринний світ, фауна, акліматизація, реакліматизація, Червона книга України. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів Прийом «Інтелектуальна розминка» • Поясність господарське значення рослинного світу України. • Зробіть висновок про забезпечення України рослинними ресурсами. • Опишіть, як господарська діяльність людини впливає на зміну природних ландшафтів. Наведіть приклади позитивного та негативного впливу. • Проілюструйте взаємозв’язок між рослинним та тваринним світом. IIІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності Учитель. Між природними компонентами існує тісний взаємозв’язок. Ви звернули увагу на зв’язок між рослинним і тваринним світом. На попередньому уроці нами з’ясовано, що рослинний світ України багатий та різноманітний. Сьогодні ми маємо нагоду з’ясувати наскільки багатий та різноманітний тваринний світ України. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Прийом «Словничок» З’ясуйте зміст поняття «тваринний світ». 2. Учитель розповідає про видовий склад тваринного світу, зокрема наголошує, що в Україні налічується майже 44 тис. видів тварин. Серед них понад 180 видів ссавців, 344 — птахів, 270 — риб. Геологічна історія та господарська діяльність людини упродовж тривалого періоду освоєння території значно вплинула на видовий склад тваринного світу, призвела до видових та чисельних змін та навіть зникнення певних видів. 3. Прийом «Мікрофон» Учитель пропонує назвати тварин, які мешкають на території України. 4. Прийом «Власні приклади» Учитель пропонує назвати тварин, які мешкали на території України, проте зникли упродовж останнього часу. Серед названих тварин мають бути: тюлень-монах, тарпан, кулан, тур, сайгак, соболь, росомаха, заєць-біляк, куріпка біла, кроншнеп тонкодзьобий, стерв’ятник, орел степовий, кречітка. 5. Прийом «Словничок» Фауністичні комплекси — це групи видів тварин, які виникли в одному географічному регіоні та мають подібні умови існування. 6. Прийом «Роблю висновок» Базуючись на знаннях з курсу географії України назвіть, які найважливіші географічні регіони з особливими фауністичними комплексами можна виділити в Україні. В результаті відповідей учнів ми маємо дійти висновку, що це наступні регіони: зона мішаних лісів, зона лісостепу, зона степу, Українські Карпати, Кримські гори, Азово-Чорноморське узбережжя, Чорне та Азовське моря, річки та озера. 7. Прийом «Творча лабораторія» Клас розбивається на малі творчі групи, які одержують завдання за 10 хвилин підготувати доповідь про фауністичні комплекси вищезазначених регіонів. Бажано, щоб групи отримали фліп-чарт (листок ватману, білого паперу), на якому вони мали б змогу записати назви тварин, які мешкають у певному регіоні. 8. Прийом «Проблемне питання» Докажіть, що тваринний світ України потребує охорони. Запропонуйте своє вирішення проблеми. 9. Прийом «Словничок» З’ясуйте зміст понять: акліматизація, реакліматизація. 10. Прийом «Дивуй» Учні, які отримали випереджальне домашнє завдання, розповідають про види тварин, що занесені до Червоної та Зеленої книг України. Наводять цікаві приклади щодо акліматизації та реакліматизації тварин на території України, діяльності заповідників та національних парків щодо охорони та відтворення тваринного світу України. V. Закріплення вивченого матеріалу Прийом «Перевіряємо засвоєне» • Вкажіть представниками яких природних зон є тварини, що мешкають в Україні. • Охарактеризуйте видовий склад тваринного світу України. • Перелічіть заходи, які проводяться в Україні щодо збереження та відтворення тваринного світу. • Назвіть тварин, що занесені до Червоної та Зеленої книг України. VI. Підсумки уроку Прийом «Підбиваємо підсумок» Підтвердить ідею про взаємозв’язок між тваринним та рослинним світом України. VII. Домашнє завдання • Опрацювати текст підручника. • Підготувати розповідь про одну з тварин, що мешкають на території країни та асоціюються з нею для прийому «Вернісаж».
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |