Мета: з’ясувати мету автора щодо створення І частини «Божественної комедії» - «Пекло»; розібрати розташування грішників у колах пекла; переказувати уривки з прочитаної частини поеми; розвивати в учнів уміння відстоювати власну думку; виховувати прагнення бути праведною людиною.
Обладнання: презентація; тексти поеми, симфонії П.Чайковського «Франческа да Ріміні»
Предмет поеми – людина, яка силою своєї волі,
за заслугу або через непослух,
зазнає справедливої винагороди або покарання.
Данте
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Добрий день, дорогі діти! Я щаслива, що ми з вами знову можемо поспілкуватись. Бо людське спілкування - це одне із складових щастя.
• «Асоціативний кущ»
-Що ще потрібно людині для щастя?
• За однією східною легендою, якось боги вирішили створити світ. З’явились зорі, небо, море, квіти, гори… А потім людина. Наприкінці вони подбали про Істину. Задумались боги, куди сховати її, щоб людина не одразу знайшла. Їм хотілося, щоб якомога довше шукали Істину. «Давайте сховаємо її на найвищій вершині», - сказав один бог. «Давайте сховаємо її на самому дні моря», - заперечив інший. І лише найстарший і наймудріший бог сказав: «Ні, сховаємо її в душі людини. Вона шукатиме істину в усьому Всесвіті, не підозрюючи, що носить її в собі». Кожна людина у своєму житті шукає істину. Шукав її і Данте..
Це ім я неможливо обминути, вивчаючи світову літературу. Про нього говорять лише гіперболами — величний, неповторний, осяй¬ний, геній. В самому імені Данте прихований його шлях до безсмер¬тя, воно перекладається як «той, хто дає (дарує)»: він подарував людині віру у свою силу, у свої внутрішні можливості, надію на моральне оновлення себе і всього людства. Це про нього шепотіли мешканці міста, що він бачив Люцифера, спускався у пекло і повернувся, тому що його обличчя здавалося присипаним попелом із пекла. А про себе він міг би сказати лише одне: «…і плакала Любов у серці в мене…», тому що завжди зберігає вірність двом музам: коханій та Італії, про єдність якої мріяв протягом усього життя.
Хто ж такий Данте? Який переворот він здійснив у духовній культурі своєї епохи? Про що писав у своїй «Божественній комедії»? І на яке «нове життя» прагнув навернути людину й усе людство?
• Хто це або що це? (пояснити зв’язок поданих слів з Данте)
Беатріче, Флоренція, Італія, терцина, комедія, Боккаччо, 3, Вергілій, «Нове життя»
• Доберіть синоніми до слова “божественна” в назві поеми Аліг’єрі. (… ідеальна, досконала, неперевершена, геніальна, мудра, повчальна, цікава, складна…). А яку назву поеми можете запропонувати ви?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Робота з епіграфом уроку
• Великий Данте так визначив головний предмет своєї поеми (виділені слова заховані)
• Як ви гадаєте, на думку Данте, чого повинна зазнавати людина за заслугу або через непослух? (1-винагорода, 2-покарання)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя
- Поема Данте задумана як подорож потойбічним світом. Вона побудована на системі символів-образів, яким надається інший особливий смисл.
- Скільки років було поетові, коли він розпочав подорож загробним світом? Яке це має значення?
У першій пісні йдеться про те, що Данте заблукав у темному лісі. Символом чого може бути ліс?
- На допомогу Данте приходить незнайомець, який є духом його улюбленого письменника Вергілія. Вергілій проводить Данте через Пекло та Чистилище, щоб прокласти йому шлях до спасіння душі.
Прослуховування уривка «Зустріч Данте з Вергілієм» (аудіокнига)
Мистецька хвилинка. Презентація репродукції Е. Делакруа «Данте і Вергілій».
- Чому провідником по пеклу й чистилищу Данте обрав саме Вергілія? (Вергілій описав пекло у ІУ книзі «Енеїди», Данте продовжує його традицію. Крім того, Вергілій оспівав велич і міць Риму, ідею національного єднання, Данте теж мріяв про єдність Італії, мир і процвітання всіх народів)
2. Робота над схемою "Світовлаштування у поему Данте "Божественна комедія"
Пекло – асоціації? Робота зі словником.
Екскурсія до дантівського пекла.
Пекло – це конусоподібний отвір в земній поверхні, на дні якого знаходиться Люцифер. Пекло складається з 9 кіл, в котрих вічно страждають душі грішників. Чим тяжчий гріх, тим страшніша кара, тим ближче знаходиться душа до Люцифера.
У пеклі ніколи не сходить сонце. Усюди панує довічний морок. Грішники не просто терплять страшні муки, вони не мають надії на будь-які зміни. Знехтувавши закони добра, вони відмовили собі у співчутті та можливості прощення.
Розповідь учня-екскурсовода
3. Метод «Прес»
Висловіть свою думку
"Я вважаю розташування грішників у дантівському пеклі... (правильним -неправильним), тому що ...
4. Робота в парах (випереджальне домашнє завдання)
- Створіть свою схему Пекла
- Поміркуйте, яких героїв літературних творів міг би зустріти Данте в дев’яти колах Пекла, якби мандрував потойбічним світом через багато віків після подій «Божественної комедії»
5. Робота над змістом І частини «Пекло»
• Перекажіть епізод про Франческу та Паоло (пісня 5)
• Читання уривка
Мистецька хвилинка Історія Франческі та Паоло належить до образів, які є символом вічного кохання як Ромео та Джульетта. Ця пара надихала художників, поетів та музикантів. Російські композитори Сергій Рахманінов та Петро Чайковський створили оперу і симфонічну поему на сюжет 5 пісні.
• Давайте зануримось в чудовий світ класичної музики і ще раз переглянемо шедеври світового мистецтва, які зберегли для нащадків образи вічних коханців – Франчески та Паоло. (перегляд відеоряду)
• Напишіть слово на захист Франчески та Паоло.
6. Розпочинали ми свій урок з легенди про Істину. Так в чому Істина, на думку, Данте? Давайте попрацюємо з цитатою
Поверь – когда в нас подлых мыслей нет,
Нам ничего не следует бояться.
…….– вот где источник бед.
Які слова пропущені?
IV. Підбиття підсумків уроків
"Продовжіть речення"
Сьогодні на уроці :
я замислився …
я зрозумів …
мені сподобалось …
я навчився…
я відчув…
V. Домашне завдання . Прочитати частину "Рай"