Данте "Божественна комедія": подорож до Пекла

Мета: з’ясувати мету автора щодо створення І частини «Божественної комедії» - «Пекло»; розібрати розташування грішників у колах пекла; переказувати уривки з прочитаної частини поеми; розвивати в учнів уміння відстоювати власну думку; виховувати прагнення бути праведною людиною. 
Обладнання: презентація; тексти поеми, симфонії П.Чайковського «Франческа да Ріміні» 
Предмет поеми – людина, яка силою своєї волі, 
за заслугу або через непослух, 
зазнає справедливої винагороди або покарання. 
Данте 
Хід уроку 
І. Актуалізація опорних знань 
Добрий день, дорогі діти! Я щаслива, що ми з вами знову можемо поспілкуватись. Бо людське спілкування - це одне із складових щастя. 
• «Асоціативний кущ» 
-Що ще потрібно людині для щастя? 

• За однією східною легендою, якось боги вирішили створити світ. З’явились зорі, небо, море, квіти, гори… А потім людина. Наприкінці вони подбали про Істину. Задумались боги, куди сховати її, щоб людина не одразу знайшла. Їм хотілося, щоб якомога довше шукали Істину. «Давайте сховаємо її на найвищій вершині», - сказав один бог. «Давайте сховаємо її на самому дні моря», - заперечив інший. І лише найстарший і наймудріший бог сказав: «Ні, сховаємо її в душі людини. Вона шукатиме істину в усьому Всесвіті, не підозрюючи, що носить її в собі». Кожна людина у своєму житті шукає істину. Шукав її і Данте.. 

Це ім я неможливо обминути, вивчаючи світову літературу. Про нього говорять лише гіперболами — величний, неповторний, осяй¬ний, геній. В самому імені Данте прихований його шлях до безсмер¬тя, воно перекладається як «той, хто дає (дарує)»: він подарував людині віру у свою силу, у свої внутрішні можливості, надію на моральне оновлення себе і всього людства. Це про нього шепотіли мешканці міста, що він бачив Люцифера, спускався у пекло і повернувся, тому що його обличчя здавалося присипаним попелом із пекла. А про себе він міг би сказати лише одне: «…і плакала Любов у серці в мене…», тому що завжди зберігає вірність двом музам: коханій та Італії, про єдність якої мріяв протягом усього життя. 
Хто ж такий Данте? Який переворот він здійснив у духовній культурі своєї епохи? Про що писав у своїй «Божественній комедії»? І на яке «нове життя» прагнув навернути людину й усе людство? 
• Хто це або що це? (пояснити зв’язок поданих слів з Данте) 
Беатріче, Флоренція, Італія, терцина, комедія, Боккаччо, 3, Вергілій, «Нове життя» 
• Доберіть синоніми до слова “божественна” в назві поеми Аліг’єрі. (… ідеальна, досконала, неперевершена, геніальна, мудра, повчальна, цікава, складна…). А яку назву поеми можете запропонувати ви? 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності 
Робота з епіграфом уроку 
• Великий Данте так визначив головний предмет своєї поеми (виділені слова заховані) 
• Як ви гадаєте, на думку Данте, чого повинна зазнавати людина за заслугу або через непослух? (1-винагорода, 2-покарання) 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу 
1. Слово вчителя 
- Поема Данте задумана як подорож потойбічним світом. Вона побудована на системі символів-образів, яким надається інший особливий смисл. 
- Скільки років було поетові, коли він розпочав подорож загробним світом? Яке це має значення? 
У першій пісні йдеться про те, що Данте заблукав у темному лісі. Символом чого може бути ліс? 
- На допомогу Данте приходить незнайомець, який є духом його улюбленого письменника Вергілія. Вергілій проводить Данте через Пекло та Чистилище, щоб прокласти йому шлях до спасіння душі. 
Прослуховування уривка «Зустріч Данте з Вергілієм» (аудіокнига) 
Мистецька хвилинка. Презентація репродукції Е. Делакруа «Данте і Вергілій». 
- Чому провідником по пеклу й чистилищу Данте обрав саме Вергілія? (Вергілій описав пекло у ІУ книзі «Енеїди», Данте продовжує його традицію. Крім того, Вергілій оспівав велич і міць Риму, ідею національного єднання, Данте теж мріяв про єдність Італії, мир і процвітання всіх народів) 
2. Робота над схемою "Світовлаштування у поему Данте "Божественна комедія" 
Пекло – асоціації? Робота зі словником. 
Екскурсія до дантівського пекла. 
Пекло – це конусоподібний отвір в земній поверхні, на дні якого знаходиться Люцифер. Пекло складається з 9 кіл, в котрих вічно страждають душі грішників. Чим тяжчий гріх, тим страшніша кара, тим ближче знаходиться душа до Люцифера. 
У пеклі ніколи не сходить сонце. Усюди панує довічний морок. Грішники не просто терплять страшні муки, вони не мають надії на будь-які зміни. Знехтувавши закони добра, вони відмовили собі у співчутті та можливості прощення. 
Розповідь учня-екскурсовода 

3. Метод «Прес» 
Висловіть свою думку 
"Я вважаю розташування грішників у дантівському пеклі... (правильним -неправильним), тому що ... 

4. Робота в парах (випереджальне домашнє завдання) 
- Створіть свою схему Пекла 
- Поміркуйте, яких героїв літературних творів міг би зустріти Данте в дев’яти колах Пекла, якби мандрував потойбічним світом через багато віків після подій «Божественної комедії» 

5. Робота над змістом І частини «Пекло» 
• Перекажіть епізод про Франческу та Паоло (пісня 5) 
• Читання уривка 

Мистецька хвилинка Історія Франческі та Паоло належить до образів, які є символом вічного кохання як Ромео та Джульетта. Ця пара надихала художників, поетів та музикантів. Російські композитори Сергій Рахманінов та Петро Чайковський створили оперу і симфонічну поему на сюжет 5 пісні. 
• Давайте зануримось в чудовий світ класичної музики і ще раз переглянемо шедеври світового мистецтва, які зберегли для нащадків образи вічних коханців – Франчески та Паоло. (перегляд відеоряду) 
• Напишіть слово на захист Франчески та Паоло. 

6. Розпочинали ми свій урок з легенди про Істину. Так в чому Істина, на думку, Данте? Давайте попрацюємо з цитатою 
Поверь – когда в нас подлых мыслей нет, 
Нам ничего не следует бояться. 
…….– вот где источник бед. 
Які слова пропущені? 

IV. Підбиття підсумків уроків 
"Продовжіть речення" 
Сьогодні на уроці : 
 я замислився … 
 я зрозумів … 
 мені сподобалось … 
 я навчився… 
 я відчув… 
V. Домашне завдання . Прочитати частину "Рай"

Автор: Зюба Олена Володимирівна


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: