Мета: ознайомити з особливостями давньогрецької лірики, її жанрами, головними представниками; зацікавити особистістю Тіртея, його поезією; дізнатися про значення слова елегія; вчити визначати жанр вірша; розвивати увагу, уміння слухати та запам’ятовувати; виховувати повагу до митців. Обладнання: схема, таблиця, тексти поезій Тіртея; зображення ліри; запис мелодії, що виконується на флейті. ХІД УРОКУ I. Аналіз тематичних робіт, оголошення оцінок II. Мотивація навчальної діяльності Звучить мелодія, що виконується на флейті. На дошці — зображення ліри — музичного інструмента, що не зберігся до наших днів. Слово учителя — Ми розпочали урок із музики не випадково. Справа в тому, що вірші у давнину не читали, а співали. А в Давній Греції вони виконувалися під акомпанемент ліри та флейти. ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Давньогрецька лірика була тісно пов’язана з античною музикою, яка нам майже не відома (флейта, ліра). Лірика давніх греків розподілялася на три жанри: елегія, ямбта меліка. Елегії виконувалися під супровід флейти, а меліка — під звучання ліри. Кожний жанр передбачав особливий віршовий розмір або строфу. Наприклад, елегію потрібно було писати елегійним двовіршем (гекзаметр + пентаметр), ямб — ямбом чи хореєм, меліку — особливими, оригінальними строфами. Різнилися між собою також змісти поезій різних жанрів. Елегії присвячувалися патріотичним закликам, роздумам про життя; ямб мав сатирично викривальний характер; сольна меліка використовувалася для любовних пісень, а хорова — для виконання гімнів на честь богів та людей. Певні поети мали свої уподобання серед цих жанрів, і їх імена тепер пов’язують саме з ними (наприклад, гімни Піндара).
Давньогрецька лірика. Засвоєння літературознавчих термінів Ямб — двоскладова стопа з наголосом на 2-му складі (назва виникла від слова ямбіке — дудка). Наприклад: Внимай, дитя, над всем — один властитель: Зевс. Хорей — двоскладова стопа з наголосом на 1-му складіНаприклад: Всі шляхи богам відкриті... серйозних справ, роздуми, афоризми; пишеться двовіршем: гекзаметр + пентаметр. Наприклад: Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країн у, Поміж хоробрих бійці в падає в перших рядах. 3. Біографічні відомості про Тіртея — Було це дуже давно, у VII ст. до н. е. у Давній Греції. Жителі міста Спарта воювали з Месенією, але ніяк не могли здобути перемогу. Тоді вони звернулися до оракула з проханням порадити, як їм перемогти супротивників. Оракул порадив звернутися по допомогу до афінян. Але ті зовсім не хотіли втручатися у відносини Спарти і Месенії, тому пожартували над спартанцями, приславши їм на допомогу лише одну людину: кульгавого шкільного вчителя на ім’я Тіртей. Спартанці були страшенно здивовані і навіть ображені: вони не розуміли, як одна людина може допомогти їм у війні. Але сталося диво: саме Тіртей здобув перемогу над Месенією. Як це сталося? Тіртей був поетом. Він умів писати такі вірші, які підіймали бойовий дух спартанців, закликали їх до подвигів заради своєї батьківщини (полісу). Таким чином, спартанці перемогли у цій війні, а ім’я Тіртея навіки залишилося у світовій історії. Одну з таких бойових пісень поета ми й будемо читати. 4. Робота з текстом поезії Читання елегії «Добре вмирати тому...» * * * Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну, Поміж хоробрих бійців падає в перших рядах. Гірше ж немає нічого, як місто своє і родючі Ниви покинуть і йти жебракувати в світи, З матір’ю милою, з батьком старим на чужині блукати, Взявши з собою діток дрібних і жінку смутну. Буде тому він ненависний, в кого притулку попросить, Лихо та злидні тяжкі гнатимуть скрізь втікача. Він осоромить свій рід і безчестям лице своє вкриє, Горе й зневага за ним підуть усюди слідом. Тож як справді не знайде втікач поміж людом ніколи Ані пошани собі, ні співчуття, ні жалю — Будемо батьківщину і дітей боронити відважно, В битві поляжемо ми, не пожалієм життя. (Переклад Г. Кочура) Хоробрий воїн Може загинути, але ця смерть почесна, тому що вона — заради батьківщини і на захист своєї сім’ї Воїн-зрадник Буде вигнаний з полісу, стане жебраком і буде поневірятися разом зі своєю сім’єю, не знайде «ні пошани, ні співчуття, ні жалю»
Запитання за змістом поезії - Навіщо Тіртей змальовує долю двох воїнів? (Автор поезії хоче довести, що почесніше бути хоробрим воїном і загинути у славі, за свою Батьківщину, аніж осоромитися самому і заплямувати, зробити удвічі нещаснішою свою сім’ю.) - Який висновок ми можемо зробити? (Що іншого виходу немає: якщо ти чесна людина, то повинен захищати свою батьківщину.) - Доведіть, що прочитаний твір — елегія. (Вірш Тіртея «Добре вмирати тому...» є елегією, тому що він має повчальний характер: на прикладі двох доль ліричних героїв підводить читача до висновку, що єдиним правильним вибором є захист батьківщини. Головна тема вірша — заклик до боротьби за свободу свого народу. Має форму двовірша: гекзаметр + пентаметр.) IV. Підсумки уроку - Як виконувалися поетичні твори у Давній Греції? - Назвіть жанри давньогрецької лірики та їх особливості. -Дайте визначення ямба, хорея, елегії. - Які факти з біографії Тіртея вас вразили? - У чому полягає ідея поезії «Добре вмирати тому...»? V. Домашнє завдання Підготувати виразне читання вірша Тіртея «Добре вмирати тому...» Відповісти на питання «Чи сприйняли б наші сучасники пораду Тіртея?» Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про життя давньогрецького поета Архілоха. Джерела:
| |||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |