Мета: вчити школярів складати власну гумористичну оповідь, перевірити набуті їх знання про гумореску як літературний жанр, особливості її побудови та ідейно-тематичне спрямування; розвивати творчі здібності учнів, культуру зв’язного усного та писемного мовлення, логічне мислення, вміння грамотно викладати свої думки і спостереження; виховувати повагу до митців слова і гумору, впевненість у своїх можливостях; прищеплювати інтерес до результатів власної праці. Тип уроку: зв’язне мовлення. Обладнання: портрети українських письменників-гумористів, мінівиставка гумористичних творів. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями - Дайте визначення поняттю «гумор». (1. Різновид комічного відображення смішного в життєвих ситуаціях і людських характерах. 2. Узагальнена назва творів, мета яких — розсмішити, викликати гарний настрій. 3. Взагалі сміх — відчуття комічного) - Охарактеризуйте гумореску як літературний жанр. (Гумореска — невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю.) - Який сміх втілює гумор? - В чому виховне значення сміху? - Яким повинен бути сміх над людиною, щоб вона з нього не образилася? - Хто з відомих ва письменників звертався до гумористичного жанру? Чому? ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності ІV. Основний зміст уроку 1. Вступне слово вчителя Шановні молоді літописці гумору! Сьогодні ми спробуємо себе у ролі письменників-гумористів. Як уже вам відомо, однією з найяскравіших рис національного характеру українців поряд із працьовитістю, глибокою емоційністю та побожністю є оптимізм, уміння дивитися на всі життєві випробування і негаразди. Наш національний гумор палахкотить безсмертними іскрами народного духу. Народний сміх лунає у творах О. Вишні, М. Гоголя, І. Котляревського, В. Cамійленка, П. Глазового, С. Олійника, Є. Дудара. Тож берімося за перо і починаймо творити. 2. Підготовча робота до складання гумористичної оповіді. 2.1. З’ясування особливостей побудови гуморески. 2.1.1. Вступ. Де здійснюється стисле знайомство з героями твору та подіями, а також де, за яких обставин і з ким вони будуть відбуватися. 2.1.2. Виклад розвитку подій. При необхідності застосовується діалог, розкривається характер героїв. Кожна подія у творі повинна бути чітко впорядкованою, пов’язаною між собою. 2.1.3. Висновок. Повинен містити інтригуюче питання або сцену, яка б дала можливість зрозуміти ідейно-тематичне спрямування твору. 2.2. Вимоги щодо складання гуморески. - Співчутливий, доброзичливий сміх. - Зображення однієї події з життя головного героя. - Основних дійових осіб небагато (двоє-троє, при чому один або двоє з них мають якусь смішну рису своєї вдачі). - Застосування висловів, порівнянь жартівливого характеру, пестливі слова, гіперболи. - Обсяг твору — 1,0 — 1,5 сторінки. 2.3. Приклад невеликої гуморески. ОЛЕКСАНДР КОВІНЬКА (Байкар) Молодий байкар написав новорічну байку. Коротеньку байку про злодія Тхора. Як ніч, так біда — двох курочок у пташнику не хватає...Байку надрукували в районній газеті. Раптом — дзвінок. Дзвонять з однієї районної установи. — Ви писали, ваша байка? — Моя. — Просимо завітати до нас. Автор прийшов, сів. А йому чемненько: — Будь ласка, опишіть докладно: ім’я і по батькові Тхора. Де живе, де його нора, які спиртові напої вживає, одну чи дві жінки має. Курить цигарки, чи може, курив. Часом не він у суботу крамницю номер чотири спалив? Коли він курей хапав, то хто йому допомагав? — Пробачте! Ви, очевидно, мою байку зрозуміли буквально? Ім’я мого Тхора алегоричне. Я пародійно натякав... — Ага, ага!.. Ясно... Понятно... Ви, значить, натякаєте, що в нашому районі єсть пародійні кури і пародійні злодії? — Хтозна, може, злодіїв і нема. Байка написана в манері письма Езопа, широко відомого в області. — Ах, Езопа?.. Дак, кажете, він уже працює в обласному центрі? Тоді пробачте! Вибачте, що ми вас потурбували.
V. Виконання самостійної роботи: написання власної гумористичної оповіді Орієнтовна тематика: - шкільне життя; - пригоди на канікулах або під час подорожі; - взаємостосунки в сім’ї; - людина — суспільство, природа; - основні життєві цінності. VІ. Читання й обговорення гуморесок Найкращі гумористичні оповіді можна оформити у вигляді збірничка «Їжачок», «Перченя», «Колючка» тощо. VІІ. Підсумок уроку VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів ІХ. Домашнє завдання Знати зміст гумористичного твору Є. Дудара «Слон і мухи», скласти до нього питання, підготувати малюнки.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |