Поняття про відокремлення

Мета:   сформувати в учнів поняття про відокремлення; ознайомити з видами відокремлених членів речення; розвивати вміння знаходити відокремлені члени в ускладнених реченнях, аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу стимулювати активізацію пошуків нових оригінальних прочитань восьмикласниками української минувшини.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення і стилістика: інтонація речень з відокремленими членами.

Текст (риторичний аспект): використання відокремлених членів речення в усному й писемному мовленні.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа

У фокусі будь-яких історичних казусів, несподіваних колізій чи курйозів, драм і трагедій завжди перебуває людина з її силою і слабкістю, моральними чеснотами і вадами.

В. Смолій

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів восьмикласників

Творче спостереження з елементам зіставлення

Ø   Прочитати уважно текст, що розміщений ліворуч. Визначити його тему. З’ясувати, яку функцію виконують виділені компоненти.

Рід Марковичів у козацькій Україні був одним із найзаможніших і наймогутніших. А почалося все з Андрія Марковича, сина вихреста з Уманщини. Він не стільки власною доблестю і військовими звитягами міцно став на ноги, увійшовши до числа вищої козацької старшини, скільки завдяки тому, що вельми вдало видав свою сестру, красуню Настю, за доволі перспективного нареченого — вдівця Івана Ілліча Скоропадського, на той час стародубського полковника, а згодом - гетьмана Лівобережної України. Маючи такого високопоставленого свояка та досить владну сестру, Андрій Маркович досить швидко пройшов щаблі козацької ієрархії, посівши уряд Лубенського полковника. Зрозуміло, що за таким батьком впливові позиції посіли в Україні й молодші Марковичі — Яків, Іван і Марко. Проте саме останній, маючи «довгого язика», потрапив у досить неприємну, навіть трагічну історію (В. Горобець).

Рід Марковичів у козацькій Україні був одним із найзаможніших і наймогутніших. А почалося все з Андрія Марковича. Він не стільки власною доблестю і військовими звитягами міцно став на ноги, скільки завдяки тому, що вельми вдало видав свою сестру за доволі перспективного нареченого. Андрій Маркович досить швидко пройшов щаблі козацької ієрархії. Зрозуміло, що за таким батьком впливові позиції посіли в Україні й молодші Марковичі. Проте саме останній потрапив у досить неприємну, навіть трагічну історію (За В. Горобцом).

 

Ø   Прочитати текст із випущеними виділеними частинами речень. Дослідити, що змінилося.

Ø   Виписати виділені компоненти зі словами, до яких вони належать. Визначити, якими членами речення вони виступають.

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу  у процесі практичної роботи з теми

Колективна робота з опорною схемою

Ø   Розглянути схему. Дослідити, якого значення надають реченню відокремлені члени і чим вони виражені.

 

Ø   Поміркувати, чому не можуть бути відокремленими головні члени речення.

Методичний коментар. Відокремлюватися можуть тільки другорядні члени, бо вони є додатковим повідомленням до основної думки, яка виражається головними членами речення. Тому головні члени не відокремлюються, бо вони є носіями основного повідомлення.

Ø   Скласти розповідь про види відокремлених членів. Проілюструвати її власними прикладами.

Вибіркова робота (інтонаційний практикум)

Ø   Виразно прочитати текст, додержуючи відповідної інтонації. Знайти речення з відокремленими членами. Виписати їх.

Майже кожному пересічному українцю відома напівлегендарна історія про Роксолану - дівчину з прикарпатського села Настю Лісовську. Свого часу Роксолана навіть була визнана однією з найвпливовіших політичних фігур Османської імперії. Однак мало хто знає про те, що жив-був колись український козак, який наприкінці XVI ст. став володарем невеликої держави, відігрававшої помітну роль у Південно-Східній Європі.

Цим козаком був такий собі Іван на прізвисько Підкова. Народжений на землі молдавській, ще в молоді роки Іван подався шукати мінливого щастя на Запорізьку Січ. Будучи фізично добре розвиненим, він неодноразово хизувався перед товаришами вмінням неперевершено гнути підкови, завдяки чому й отримав своє прізвисько (Т. Чухліб).

Ø   Провести спостереження над інтонацією речень з відокремленими членами.

Ø   Визначити вид відокремлених членів, скориставшись опорною схемою.

Творчий диктант з елементами відновлення

Ø   Відновити й записати текст, уставляючи замість крапок пропущені відокремлені члени. Визначити їх види і з’ясувати, чим вони виражені.

В очах сучасників героїчна смерть Дмитра Вишневецького перетворилася на символ незламності християнського духу. Цьому підтвердженням є те, що вже через кілька тижнів після смерті князя була написана елегія латинською мовою, ... Її автором став німець Иоган Зоммер. А наприкінці 60-х років XV  ст. відомий збирач народних пісень, ... , записав до свого збірника жалібну версію пісні про козака Байду. Староукраїнське слово «байдувати» означало майже те саме, що й «козакувати», а саме вести вільне життя, .

Ось так історична постать князя Дмитра Вишневецького перетворилася на легендарного пісенного персонажа — ... . Він, ... , йде на вірну смерть і виявляє при цьому найвищі козацькі чесноти: зневагу до розкішного життя, ... , відданість православній християнській вірі, стійкість до фізичних мук, незламність перед ворогами і жагу боротьби навіть перед лицем смерті (Т. Чухліб).

Довідка: нехтуючи пропонованими ворогом благами; професор Краківської академії Матвій Пійонтек; купленого зрадою; присвячена загибелі християнського лицаря князя Дмитра; козака Байду; незалежне ні від кого.

Ø   Підготувати усний докладний переказ відновленого тексту.

Дослідження-пошук

Ø   Записати висловлювання під диктовку вчителя. Поміркувати, під портретом якого відомого вам козака зроблено такий напис невідомим художником.

«Був таким сильним, що не лише ламав підкови, а й таляри, а коли увіткнув таляр у дерев’яну стіну, то його треба було вирубувати. Узявши за заднє колесо, він зупинив повіз, запряжений шестериком коней. Дишель ламав об коліно. Узявши зубами бочечку меду, перекинув її через голову. Узявши в руки волячий ріг, пробив ним ворота».

Ø   Пояснити значення слів таляр, дишель (таляр - старовинна срібна монета, що була в обігу в Німеччині, Чехії, Італії тощо, а також в Україні; дишель — товста жердина, прикріплена до передньої частини воза або саней, що використовується для запрягання коней і допомагає правити ними).

Ø   Знайти відокремлені члени. Підкреслити їх. Визначити спосіб вираження та місце в реченні відповідно до означуваного слова.

 

V. Узагальнення й систематизація з теми

Диктант-тест

Ø   Визначити вид відокремлених членів. Схарактеризувати їх за схемою:

Ø  слово, якого стосується відокремлений член;

Ø  місце в реченні відповідно до означуваного слова;

Ø  поширений/непоширений відокремлений член;

Ø  чим виражений.

А  Богдан Хмельницький зустрічав, приймав та проводжав послів, виконуючи встановлений в Українській державі церемоніал.

Б   Лист, надісланий московському царю Олексію Михайловичу з першим послом України, був дуже коротким.

В  Із постанням Української козацької держави та її дипломатично-посольської служби — тогочасного міністерства закордонних справ - відпрацьовувалося й питання постійного перебування козацьких представників у тій чи іншій країні.

Г   Починаючи з Богдана Хмельницького, усі гетьмани України вели активне дипломатичне листування з володарями багатьох держав.

Ґ   Генеральний писар, окрім керування поточними справами канцелярії, мав право брати участь у дипломатичних переговорах.

Д  Канцелярських писарів, зважаючи на їхній досвід та обізнаність у веденні дипломатичних справ, досить часто включали до складу різних посольств.

Е  За доби гетьманування Богдана Хмельницького було проведено близько п’яти Генеральних Рад Війська Запорізького, цього своєрідного законодавчого органу новоствореної держави.

Є  Одним із головних обов’язків посла було оголошення вимог чи прохань, уміщених у письмовій інструкції

(Т. Чухліб).

1.  Відокремлене означення.

2.  Відокремлена прикладка.

3.  Відокремлений додаток.

4.  Відокремлена обставина.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

1. Виписати з підручника літератури по два приклади речень з відокремленими членами. Схарактеризувати їх за схемою, опрацьованою на уроці.

2. Прочитати науковий текст. Осмислити його зміст. Узагальнити прочитане у вигляді опорної схеми чи опорного конспекту.

Відокремлення — це смислове та ритмічно-інтонаційне виділення другорядних членів речення для посилення їхнього значення у структурі речення. Поняття відокремлення членів речення ввів О. Пєшковський. Він з’ясував сутність цього явища і визначив умови, за яких другорядні члени речення можуть відокремлюватися. Вони і лягли в основу найважливіших пунктуаційних правил про відокремлення. Загальні умови відокремлення такі: 1) порядок слів, від якого залежить відокремлення означень, прикладок, обставин; 2) обтяженість другорядного члена речення залежними словами (прикметникові, дієприкметникові, прислівникові та порівняльні звороти), що зумовлює відокремлення означень, прикладок, обставин, додатків; 3) уточнювальна функція членів речення, яка спричинює відокремлення означень, прикладок, обставин, додатків; 4) особливе смислове навантаження (виділення) члена речення, що впливає на відокремлення означень, прикладок, обставин (Г. Козачук).


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: