Мета: сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати сталий інтерес до мистецтва як вагомого духовного надбання народу. Внутрішньопредметні зв’язки: Культура мовлення і стилістика: стилістична роль прикладок у художньому й публіцистичному мовленні. Текст (риторичний аспект): використання прикладок у мовленні. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності учнів Творче спостереження з елементами аналізу Ø Прочитати текст. Визначити його стильову і жанрову належність. Схарактеризувати виділені слова (на які запитання відповідають, що означають, до яких слів належать). Переглядаючи творчий доробок майстрів народної творчості, живописців та графіків Житомирського Полісся, часто є нагода зустріти символ-знак тризуб у декоративних, графічних або живописних композиціях. Принаймні, згадаймо вже добре відомий у мистецьких колах декоративний твір «Князь Володимир» Олексія Макаренка, заслуженого майстра народної творчості України та першого лауреата премії імені Івана Огієнка, із так званого іконостасу «Реквієм. Україна», або у його подальших розписах-портретах «Іван Мазепа», «Митрополит Іларіон», «Свіча», «Євангеліст». Творчий зір житомирського різьбяра Михайла Соломченка також занотовує сонцедайну сутність трисуття, доцільніше сказати, тризуба-трояна в жіночому образі настінної декоративної тарелі «Берегиня» і в десятках авторських стрічкових горизонтальних орнаментів для художньої різьби по дереву (А. Шевчук). Ø Пригадати основні правила вживання великої літери в іменниках. Вибіркова робота Ø Прочитати вголос уривки хроніки літературно-мистецького життя Волині. Виписати прикладки з означуваними словами. Указати на значення прикладок, підкреслити їх. Уривок 1 Волиняни взяли участь у XII Національному форумі книговидавців України, що традиційно відбувається у місті Львові. Цього разу форум зібрав 577 підприємців та книговидавничих організацій. Було організовано виставку-продаж книг видавництв «Терен», «Твердиня», «Вежа». Уривок 2 «Лесина казка» — таку назву має виставка творчих робіт родини Бойків, на якій представлено 30 художніх композицій — фігурки ляльок-персонажів драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня», виконаних матір’ю Ганною Бойко-Дергай; світлини волинських краєвидів виконані її чоловіком Сергієм Бойком, а малюнки - їх восьмирічним сином Андрієм. Виставка присвячена 135річчю з дня народження Лесі Українки (З альманаху «Світязь») ІV. Виконання системи практичних завдань на вдосконалення правописних умінь і навичок Самостійне опрацювання таблиці Правопис непоширених прикладок
Дослідження-відновлення деформованого висловлювання Ø Дослідити, чи становлять подані речення зв’язне висловлювання. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Записати його, правильно оформлюючи прикладки. Пояснити їх правопис. 1. Воно було присвячене черговій річниці створення Лесею Українкою безсмертної драми/феєрії. 2. У святі взяли участь письменники з Києва, Рівного, Острога, Тернополя, Вінниці. 3. На Ковельщині вже вшосте відбулося поетичне свято Лісова пісня. 4. Наступного дня свято перемістилося в урочище Нечімне, де під зелене склепіння лісу зійшлися дорослі і малі мешканці з навколишніх сіл, представники товариства Просвіта, члени Союзу українок, учителі/словесники, працівники культури, учні та випускники шкіл. 5. Вони відвідали музей/садибу Лесі Українки в Колодяжному, виступили на вечорі/зустрічі з творчою інтелігенцією, яка відбулась у центральній районній бібліотеці у Ковелі (За Н. Горик). Ø Назвати прикладки з тексту, які в лапки не беруться. Пояснити чому. Ø Пояснити вживання великої літери в іменниках. Вибірково-розподільний диктант Ø Згрупувати сполучення слів відповідно до правил правопису. Заповнити таблицю.
Брати/слов’яни, трава/звіробій, грип/убивця, людина/змієборець, поет/романтик, місто/Берислав, очі/волошки, конструктор/Корольов, дослідники/археологи, знак/символ, споруда/символ, книга/реліквія, фізик/Пулюй, замок/фортеця, генерал/губернатор, інтелігент/земляк, пісні/балади, українець/учений, професіонал/музикант, Острів/Мурашиний, Франко/школяр, хатинка/маяк, річка/Сквира, будинок/мурашник. Ø По одному прикладу з кожної колонки таблиці ввести в самостійно складені речення. Підкреслити прикладки. Творче моделювання Ø До поданих означуваних слів дібрати прикладки, які б: а) писалися через дефіс; б) уживалися в лапках або окремо. Зразок. Художник-декоратор, художник Михайло Врубель; картина-вітраж, картина «Демон». Світлина, довідник, твір, симфонія, вірш, салон, конкурс, фестиваль. Ø Навести власні приклади означуваних слів, з якими прикладки можуть писатися через дефіс і в лапках. Творче конструювання (робота в парах) Скласти й записати речення так, щоб подані слова і словосполучення виступали: а) прикладками; б) іншими членами реченнями. Зразок. На березі річки Дніпро, поблизу Канева, відбувся концерт народних аматорських колективів. Зі сторінок літературного альманаху «Дніпро» можна познайомитися з сучасними українськими письменниками. Дніпро — найбільша водна артерія України. Шляхами Кобзаря, Славутич, червона калина, берегиня. Ø Визначити синтаксичну роль означуваних слів при прикладках. V. Систематизація й узагальнення вивченого Подумати й дати відповіді на запитання: 1. Чому прикладку вважають різновидом означення? Сформулювати визначення прикладки. 2. Що означає прикладка, на які питання відповідає? Відповідь проілюструвати власними прикладами. 3. За яких умов прикладка з означуваним словом пишеться через дефіс? Навести приклади. 4. Коли прикладка з означуваними словами пишеться окремо? 5. Назвати випадки, коли прикладки беруться в лапки VІ. Домашнє завдання Виписати з підручника української літератури по 5 речень з: 1) непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс; 2) прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикладок.
| |||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |