Мета: оцінити рівень навчальних досягнень восьмикласників з теми «Односкладні й неповні речення»; перевірити знання й уміння, необхідні для доречного використання односкладних і неповних речень у мовленні; удосконалити навички розпізнавати мовні явища, встановлювати відповідність між ними, групувати, доповнювати тощо. Форма проведення тематичної контрольної роботи: виконання тестових завдань закритої й відкритої форми. Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Ознайомлення із критеріями оцінювання тестових завдань закритої й відкритої форми. ІV. Виконання тестових завдань закритої й відкритої форми за варіантами Варіант 1 1. Позначити рядок, у якому в реченні головний член указує на дію, що виконується невизначеною особою. А Звернімося до пізніших років (В. Дрозд). Б Силою не хвались — краще трудись (Нар. творчість). В Тепер спомином повертаюся до тополі (Є. Гуцало). Г Мені бажали здоров’я, успіхів, гарних учнів — не без деякого лукавства (Л. Ковальова). Д Як було гарно відчувати себе маленькою хазяйкою в цьому лісі! (О. Донченко). 2. Позначити рядок, у якому в безособовому реченні головний член виражений інфінітивом. А Наймолодшому із нас було чотирнадцять. Б По-справжньому можна пізнати і зрозуміти письменника, лише побувавши на його батьківщині, у місцях, пов’язаних із його життям і творчістю (П. Параскевич). В Без Богдана Хмельницького, Петра Сагайдачного, Івана Мазепи, Пилипа Орлика не було б нашого народу (Н. Бібік). Г Нема коли самій побути, присісти, у вікно подивитися (Л. Таран). Д Читаючи листи-сповіді Катерини Білокур, диву дивуєшся її силі волі, одержимості (М. Кагарлицький). 3. Позначити рядок з неповним реченням. А Степова безмежна голубінь (І. Пільгук). Б Сперечалися довго (З. Тулуб). В Так і сталося (Ю. Хорунжий). Г Не дійшовши до казарми, зупинився на белебні (І. Пільгук). 4. Позначити рядок зі складним реченням, до складу якого входить умовно неповне речення. А Хвилина, і гримнули постріли (І. Пільгук). Б Думав: праця — зовнішня сила (І. Сенченко). В З історії відомо, що козаки часто давали один одному прізвиська «навпаки» (А. Полетавкін). Г Не випадково вважають, що Реріх створив власний світ, свою планету. 5. Визначити неповне речення, у якому випущено головний член. А Красиве для Реріха добре, а добре — красиве. Б У мисливця дим густий, та живіт — пустий (Нар. творчість). В Тесля завжди без воріт, а швець — без чобіт (Нар. творчість). Г Головне — завжди почувався українцем, пропагував культуру свого народу (О. Балабко). 6. Визначити рядок зі складним реченням, яке вимагає редагування (розділові знаки випущено). А Людина створила культуру, а культура людину (В. Русанівський). Б Око бачить далеко, а розум бачить ще далі (Нар. творчість). В У вухах сережки блищать, на руках золоті персні (Панас Мирний). Г Морози пішли на південь, Сірки на північ (І. Багряний). 7. Позначити рядки, у яких зазначено безособові речення. А Мадонн зображували багато художників епохи Відродження (О. Журавель). Б Скільки можна виготовити з верб плетених виробів? (В. Скуратівський). В Щоб давати, треба отримувати (Л. Ковальова). Г У класі ніби посвітлішало (Н. Ниров). Д В енциклопедичному словнику читаю про Джарилгач — безводний, безлісий, піщаний острів (Д. Кулиняк). 8. Позначити рядки, у яких містяться узагальнено-особові речення. А Вербником обсаджували дороги й городи, греблі й ставки, піщані пагорби і береги річок, левади чи видолинки (В. Сухомлинський). Б Коли будували Змієві вали? (М. Федоренко). В Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий (Нар. творчість). Г Від добра добра не шукають (Нар. творчість). Д Будь високий, як верба, а багатий, як земля (Нар. творчість). 9. Позначити рядки, у яких уживається тире в неповних реченнях (на місці пропущеного члена). А Вишивка — це своєрідний літопис життя (Т. Островська). Б Вірші, звичайно, не писалися, оскільки на плечах — погони (В. Стус). В Друга дочка Ярослава Мудрого — королева Франції Анна (С. Кримський). Г У християнстві дуб — символ гордості й пихатості (О. Потапенко). Д Жовтий колір означає невірність, розлуку, а в поєднанні з червоним — нагороду й повагу (В. Куйбіда). 10. Позначити рядок, у якому міститься «зайве» односкладне речення. Свій вибір письмово обґрунтувати. А Було по-осінньому безлюдно й тихо (Д. Кулиняк). Б Послухаймо! В Важка вчительська праця! (Л. Ковальова). Г Традиційну вербу не використовували для палива (В. Сухомлинський). Д Катрі мимоволі стає сумно (Є. Гуцало). 11. Установити відповідність між односкладними реченнями та їх видами.
12. Установити відповідність між безособовими реченнями та способами морфологічного вираження в них головних членів.
13. Установити відповідність між називними реченнями та значенням головного члена в ньому.
Прочитати мовчки текст. Виконати подані після нього завдання. Вивчай інші мови. Це дасть змогу не тільки оволодіти ключами до скарбниць духовності інших народів, але й об’єктивно оцінити свою мову, її сильні та слабкі сторони. Нашому поколінню випало складне й відповідальне завдання — відродження української мови, державності, нації. За нас цього ніхто не зробить. Це наш історичний обов’язок, виправдання нашого перебування на цьому світі. Діймо! (І. Огієнко). 14. Виписати односкладні речення. Визначити в них головні члени. 15. Зробити синтаксичний розбір виписаних односкладних речень за схемою: Ø вид речення за метою висловлювання, емоційним забарвленням; Ø вид речення за будовою (просте чи складне); Ø вид речення за характером граматичної основи (двоскладне чи односкладне), вид односкладного речення; Ø спосіб морфологічного вираження головного члена односкладного речення; Ø вид речення за наявністю чи відсутністю другорядних членів речення та ускладнювальних компонентів; Ø вид речення за повнотою висловлення думки. Варіант 2 1. Позначити рядок, у якому в реченні головний член указує на дію конкретної особи. А Про унікальний острів Хортиця складено чимало легенд. Б Не вчи орла літати, а соловейка співати (Нар. творчість). В Свого часу перед нашим народом було поставлено глобальне завдання (В. Кандиба). Г Калиновим цвітом чи ягодами оздоблювали вільце молодої (В. Сухомлинський). Д На все це дивишся, усе це вбираєш у себе, сповнюєшся високістю простору (Є. Гуцало). 2. Позначити рядок, у якому міститься узагальнено-особове речення. А У будівництві осель послуговувалися сосною, дубом, вільхою чи осикою (В. Сухомлинський). Б Відшукайте на карті острів Пасхи. В Тут галасувати не можна (М. Стельмах). Г Долі скаргами не власкаєш (Нар. творчість). Д Від напасті не пропасти (Нар. творчість). 3. Позначити рядок з неповним реченням. А Почув нові сили й нову охоту в серці (Б. Лепкий). Б Підемо й поборемося, браття! (Б. Лепкий). В Поспішаємо на побачення до Каменяра (О. Гученко). Г Прийшли (С. Плачинда). 4. Позначити рядок зі складним реченням, до складу якого входить умовно неповне речення. А Проходили століття, і обжилі таборища скіфів завойовували племена сарматів (І. Пільгук). Б Довго не міг заснути: усе стояв в уяві полонений січовий стрілець (Б. Антоненко-Давидович). В Бачу те, що іншим не до тями (О. Гученко). Г Ви, мабуть, здивуєтеся, дізнавшись, що картопля — заморський продукт (І. Вихованець). 5. Визначити неповне речення, у якому випущено другорядний член. А У степу і трава інша (І. Пільгук). Б Спочатку майбутній композитор навчався в гімназії, згодом — в училищі. В Праця чоловіка годує, а лінь — марнує (Нар. творчість). Г У серці Тараса невсипуща туга (О. Іваненко). 6. Визначити рядок зі складним реченням, яке вимагає редагування (розділові знаки випущено). А Лагідні слова роблять приятелів, а наклепи ворогів (Нар. творчість). Б Спочатку бачимо пологі округлі пагорби, а ще нижче бачимо гори (К. Ґудзик). В Бджола жалить жалом, а людина словом (Нар. творчість). Г Один розум добре, два краще (Нар. творчість). 7. Позначити рядки, у яких зазначено безособові речення. А Присідаю навпочіпки й тихенько придивляюся (М. Стельмах). Б Треба пізнати самого себе. В Поміркуйте самі (О. Муранов). Г Катрю аж морозцем обшпарювало (Є. Гуцало). Д Звідси крадькома стежу за повіткою (Є. Гуцало). 8. Позначити рядки, у яких в безособовому реченні головний член виражений інфінітивом. А Їм є про що розповісти (Ю. Сушко). Б Дослідження Змієвих валів продовжено (М. Федоренко). В У степу не було стежок (А. Малишко). Г Як відрізнити природженого фізика від лірика? (М. Сапожников). Д Завдяки символам можна одним словом чи якимось знаком сказати дуже багато (Н. Бібік). 9. Позначити рядки, у яких уживається тире в неповних реченнях (на місці пропущеного члена). А У тривожну пору іспитів на кожному кроці чуємо побажання успіху, а частіше — жартівливе «ні пуху ні пера» (І. Вихованець). Б Вишивка — одне з найдавніших українських мистецтв (О. Гасюк). В Творчість Георгія Нарбута — яскрава сторінка в українському мистецтві. Г І завжди — крах ілюзій (Є. Куртяк). Д Найвеличніший симфонічний твір Леонтовича — народно-фантастична опера «На русалчин Великдень». 10. Позначити рядок, у якому міститься «зайве» односкладне речення. Свій вибір письмово обґрунтувати. А Буває й інакше (А. Адамович). Б Не уявити собі простори Таврії без курганів! (Ю. Сушко). В Вітчизна. Г Тропічні острови. Д Скільки пісень співалося-переспівалося в житті кожного (Ю. Збанацький). 11. Установити відповідність між односкладними реченнями та їх видами.
12. Установити відповідність між безособовими реченнями та способами морфологічного вираження в них головних членів.
13. Установити відповідність між називними реченнями та значенням головного члена в ньому.
Прочитати мовчки текст. Виконати подані після нього завдання. Лагідну людину називали не інакше, як добродій. Про давність і важливість цих категорій свідчить те, що в сучасній літературній мові лише з коренем «добр» налічується понад 50 слів (доброчинний, доброчесний, добропорядний тощо). І нині ми, прощаючись увечері, кажемо: «На добраніч!». Дітей виховуємо на основі справедливості (В. Ковальчук). 14. Виписати односкладні речення. Визначити в них головні члени. 15. Зробити синтаксичний розбір виписаних односкладних речень за схемою: Ø вид речення за метою висловлювання, емоційним забарвленням; Ø вид речення за будовою (просте чи складне); Ø вид речення за характером граматичної основи (двоскладне чи односкладне), вид односкладного речення; Ø спосіб морфологічного вираження головного члена односкладного речення; Ø вид речення за наявністю чи відсутністю другорядних членів речення та ускладнювальних компонентів; Ø вид речення за повнотою висловлення думки.
| |||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |