Тематична контрольна робота № 4 (тестові завдання)

Мета:  оцінити рівень навчальних досягнень восьмикласників з теми «Односкладні й неповні речення»; перевірити знання й уміння, необхідні для доречного використання односкладних і неповних речень у мовленні; удосконалити навички розпізнавати мовні явища, встановлювати відповідність між ними, групувати, доповнювати тощо.

Форма проведення тематичної контрольної роботи: виконання тестових завдань закритої й відкритої форми.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Ознайомлення із критеріями оцінювання тестових завдань закритої й відкритої форми.

ІV. Виконання тестових завдань закритої й відкритої форми за варіантами

Варіант 1

1. Позначити рядок, у якому в реченні головний член указує на дію, що виконується невизначеною особою.

А  Звернімося до пізніших років (В. Дрозд).

Б   Силою не хвались — краще трудись (Нар. творчість).

В  Тепер спомином повертаюся до тополі (Є. Гуцало).

Г   Мені бажали здоров’я, успіхів, гарних учнів — не без деякого лукавства (Л. Ковальова).

Д  Як було гарно відчувати себе маленькою хазяйкою в цьому лісі! (О. Донченко).

2. Позначити рядок, у якому в безособовому реченні головний член виражений інфінітивом.

А  Наймолодшому із нас було чотирнадцять.

Б   По-справжньому можна пізнати і зрозуміти письменника, лише побувавши на його батьківщині, у місцях, пов’язаних із його життям і творчістю (П. Параскевич).

В  Без Богдана Хмельницького, Петра Сагайдачного, Івана Мазепи, Пилипа Орлика не було б нашого народу (Н. Бібік).

Г   Нема коли самій побути, присісти, у вікно подивитися (Л. Таран).

Д  Читаючи листи-сповіді Катерини Білокур, диву дивуєшся її силі волі, одержимості (М. Кагарлицький).

3. Позначити рядок з неповним реченням.

А  Степова безмежна голубінь (І. Пільгук).

Б   Сперечалися довго (З. Тулуб).

В  Так і сталося (Ю. Хорунжий).

Г   Не дійшовши до казарми, зупинився на белебні (І. Пільгук).

4. Позначити рядок зі складним реченням, до складу якого входить умовно неповне речення.

А  Хвилина, і гримнули постріли (І. Пільгук).

Б   Думав: праця — зовнішня сила (І. Сенченко).

В  З історії відомо, що козаки часто давали один одному прізвиська «навпаки»

(А. Полетавкін).

Г   Не випадково вважають, що Реріх створив власний світ, свою планету.

5. Визначити неповне речення, у якому випущено головний член.

А  Красиве для Реріха добре, а добре — красиве.

Б   У мисливця дим густий, та живіт — пустий (Нар. творчість).

В  Тесля завжди без воріт, а швець — без чобіт (Нар. творчість).

Г   Головне — завжди почувався українцем, пропагував культуру свого народу

(О. Балабко).

6. Визначити рядок зі складним реченням, яке вимагає редагування (розділові знаки випущено).

А  Людина створила культуру, а культура людину (В. Русанівський).

Б   Око бачить далеко, а розум бачить ще далі (Нар. творчість).

В  У вухах сережки блищать, на руках золоті персні (Панас Мирний).

Г   Морози пішли на південь, Сірки на північ (І. Багряний).

7. Позначити рядки, у яких зазначено безособові речення.

А  Мадонн зображували багато художників епохи Відродження (О. Журавель).

Б   Скільки можна виготовити з верб плетених виробів? (В. Скуратівський).

В  Щоб давати, треба отримувати (Л. Ковальова).

Г   У класі ніби посвітлішало (Н. Ниров).

Д  В енциклопедичному словнику читаю про Джарилгач — безводний, безлісий, піщаний острів (Д. Кулиняк).

8. Позначити рядки, у яких містяться узагальнено-особові речення.

А  Вербником обсаджували дороги й городи, греблі й ставки, піщані пагорби і береги річок, левади чи видолинки (В. Сухомлинський).

Б   Коли будували Змієві вали? (М. Федоренко).

В  Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий (Нар. творчість).

Г   Від добра добра не шукають (Нар. творчість).

Д  Будь високий, як верба, а багатий, як земля (Нар. творчість).

9. Позначити рядки, у яких уживається тире в неповних реченнях (на місці пропущеного члена).

А  Вишивка — це своєрідний літопис життя (Т. Островська).

Б   Вірші, звичайно, не писалися, оскільки на плечах — погони (В. Стус).

В  Друга дочка Ярослава Мудрого — королева Франції Анна (С. Кримський).

Г   У християнстві дуб — символ гордості й пихатості (О. Потапенко).

Д  Жовтий колір означає невірність, розлуку, а в поєднанні з червоним — нагороду й повагу (В. Куйбіда).

10. Позначити рядок, у якому міститься «зайве» односкладне речення. Свій вибір письмово обґрунтувати.

А  Було по-осінньому безлюдно й тихо (Д. Кулиняк).

Б   Послухаймо!

В  Важка вчительська праця! (Л. Ковальова).

Г   Традиційну вербу не використовували для палива (В. Сухомлинський).

Д  Катрі мимоволі стає сумно (Є. Гуцало).

11. Установити відповідність між односкладними реченнями та їх видами.

А  Не взявшись за сокиру, хату не збудуєш (Нар. творчість).

Б   Про успішний виступ Остапа Вересая довідалися і в царському дворі (В. Скуратівський).

В  Хлюпіт хвиль, рівне дихання моря (Д. Кулиняк).

Г   Уже неозброєним оком стало видно зграї птахів (Д. Кулиняк).

Д  Скажемо відверто хоч би сьогодні про наші помилки й безвідповідальність (В. Дрозд).

Е  Розумну річ приємно й слухати (Нар. творчість).

1   Означено-особове.

2   Неозначено-особове.

3   Узагальнено-особове.

4   Безособове.

5   Називне.

 

12. Установити відповідність між безособовими реченнями та способами морфологічного вираження в них головних членів.

А  Тут, у цій затишній, з великими люстрами кімнаті, уже віє казковою старовиною

(М. Танкіна).

Б   Про вербу, скромну нашу вербу, написано чимало (В. Скуратівський).

В  Чому лося немає зараз? (Є. Гуцало).

Г   Дихалось свіжістю і простором (М. Олійник).

Д  Радісно на придеснянських луках (Ю. Збанацький).

Е  Погожого літнього дня можна годинами слухати пісні морського прибою

(О. Муранов).

1   Безособове діє-слово.

2   Особове дієслово в безособовому значенні.

3   Дієслівна форма на —но, —то.

4   Слово немає.

5   Прислівник з інфінітивом.

6   Прислівник.

 

13. Установити відповідність між називними реченнями та значенням головного члена в ньому.

А  Весна 1942 року.

Б   А ось і її шлях у велике мистецтво.

В  Безодня безхмарного неба

(Д. Кулиняк).

Г   «Заповіт» Шевченка.

Д  Що за вечір!

Е  Сучасна молодь…

1   Певна ситуація, подія, явище.

2   Вказівка на предмет.

3   Оцінка особи, предмета, явища.

4   Стан природи, оточення, середовища.

5   Існування предметів, речей, осіб.

 

Прочитати мовчки текст. Виконати подані після нього завдання.

Вивчай інші мови. Це дасть змогу не тільки оволодіти ключами до скарбниць духовності інших народів, але й об’єктивно оцінити свою мову, її сильні та слабкі сторони. Нашому поколінню випало складне й відповідальне завдання — відродження української мови, державності, нації. За нас цього ніхто не зробить. Це наш історичний обов’язок, виправдання нашого перебування на цьому світі. Діймо! (І. Огієнко).

14. Виписати односкладні речення. Визначити в них головні члени.

15. Зробити синтаксичний розбір виписаних односкладних речень за схемою:

Ø  вид речення за метою висловлювання, емоційним забарвленням;

Ø  вид речення за будовою (просте чи складне);

Ø  вид речення за характером граматичної основи (двоскладне чи односкладне), вид односкладного речення;

Ø  спосіб морфологічного вираження головного члена односкладного речення;

Ø  вид речення за наявністю чи відсутністю другорядних членів речення та ускладнювальних компонентів;

Ø  вид речення за повнотою висловлення думки.

Варіант 2

1. Позначити рядок, у якому в реченні головний член указує на дію конкретної особи.

А  Про унікальний острів Хортиця складено чимало легенд.

Б   Не вчи орла літати, а соловейка співати (Нар. творчість).

В  Свого часу перед нашим народом було поставлено глобальне завдання (В. Кандиба).

Г   Калиновим цвітом чи ягодами оздоблювали вільце молодої (В. Сухомлинський).

Д  На все це дивишся, усе це вбираєш у себе, сповнюєшся високістю простору

(Є. Гуцало).

2. Позначити рядок, у якому міститься узагальнено-особове речення.

А  У будівництві осель послуговувалися сосною, дубом, вільхою чи осикою

(В. Сухомлинський).

Б   Відшукайте на карті острів Пасхи.

В  Тут галасувати не можна (М. Стельмах).

Г   Долі скаргами не власкаєш (Нар. творчість).

Д  Від напасті не пропасти (Нар. творчість).

3. Позначити рядок з неповним реченням.

А  Почув нові сили й нову охоту в серці (Б. Лепкий).

Б   Підемо й поборемося, браття! (Б. Лепкий).

В  Поспішаємо на побачення до Каменяра (О. Гученко).

Г   Прийшли (С. Плачинда).

4. Позначити рядок зі складним реченням, до складу якого входить умовно неповне речення.

А  Проходили століття, і обжилі таборища скіфів завойовували племена сарматів

(І. Пільгук).

Б   Довго не міг заснути: усе стояв в уяві полонений січовий стрілець

(Б. Антоненко-Давидович).

В  Бачу те, що іншим не до тями (О. Гученко).

Г   Ви, мабуть, здивуєтеся, дізнавшись, що картопля — заморський продукт (І. Вихованець).

5. Визначити неповне речення, у якому випущено другорядний член.

А  У степу і трава інша (І. Пільгук).

Б   Спочатку майбутній композитор навчався в гімназії, згодом — в училищі.

В  Праця чоловіка годує, а лінь — марнує (Нар. творчість).

Г   У серці Тараса невсипуща туга (О. Іваненко).

6. Визначити рядок зі складним реченням, яке вимагає редагування (розділові знаки випущено).

А  Лагідні слова роблять приятелів, а наклепи ворогів (Нар. творчість).

Б   Спочатку бачимо пологі округлі пагорби, а ще нижче бачимо гори (К. Ґудзик).

В  Бджола жалить жалом, а людина словом (Нар. творчість).

Г   Один розум добре, два краще (Нар. творчість).

7. Позначити рядки, у яких зазначено безособові речення.

А  Присідаю навпочіпки й тихенько придивляюся (М. Стельмах).

Б   Треба пізнати самого себе.

В  Поміркуйте самі (О. Муранов).

Г   Катрю аж морозцем обшпарювало (Є. Гуцало).

Д  Звідси крадькома стежу за повіткою (Є. Гуцало).

8. Позначити рядки, у яких в безособовому реченні головний член виражений інфінітивом.

А  Їм є про що розповісти (Ю. Сушко).

Б   Дослідження Змієвих валів продовжено (М. Федоренко).

В  У степу не було стежок (А. Малишко).

Г   Як відрізнити природженого фізика від лірика? (М. Сапожников).

Д  Завдяки символам можна одним словом чи якимось знаком сказати дуже багато

(Н. Бібік).

9. Позначити рядки, у яких уживається тире в неповних реченнях (на місці пропущеного члена).

А  У тривожну пору іспитів на кожному кроці чуємо побажання успіху, а частіше — жартівливе «ні пуху ні пера» (І. Вихованець).

Б   Вишивка — одне з найдавніших українських мистецтв (О. Гасюк).

В  Творчість Георгія Нарбута — яскрава сторінка в українському мистецтві.

Г   І завжди — крах ілюзій (Є. Куртяк).

Д  Найвеличніший симфонічний твір Леонтовича — народно-фантастична опера «На русалчин Великдень».

10. Позначити рядок, у якому міститься «зайве» односкладне речення. Свій вибір письмово обґрунтувати.

А  Буває й інакше (А. Адамович).

Б   Не уявити собі простори Таврії без курганів! (Ю. Сушко).

В  Вітчизна.

Г   Тропічні острови.

Д  Скільки пісень співалося-переспівалося в житті кожного (Ю. Збанацький).

11. Установити відповідність між односкладними реченнями та їх видами.

А  Йому було по-справжньому добре (Є. Гуцало).

Б   Калиновий лист, калинова сопілка, калинова колиска (В. Сухомлинський).

В  Колись калину цінували в Україні особливо

(В. Сухомлинський).

Г   За рідний край і життя віддай (Нар. творчість).

Д  Пригадую свого діда Мусія Юру — високого, кремезного, з довжелезною бородою

(Ю. Ягнич).

Е  Вітру в полі шукати (Нар. творчість).

1   Означено-особове.

2   Неозначено-особове.

3   Узагальнено-особове.

4   Безособове.

5   Називне.

 

12. Установити відповідність між безособовими реченнями та способами морфологічного вираження в них головних членів.

А  Досліджено батальний живопис академіка Миколи Самокиша (С. Музиченко).

Б   Пахне грибами (М. Стельмах).

В  Погожого літнього дня можна довго милуватися лісовими пейзажами (О. Муранов).

Г   Надворі тихо, як у хаті (І. Нечуй-Левицький).

Д  У нього на душі немає радості й задоволення.

Е  І світає і не світає (П. Тичина).

1   Безособове дієслово.

2   Особове дієслово в безособовому значенні.

3   Дієслівна форма на —но, —то.

4   Слово немає.

5   Прислівник з інфінітивом.

6   Прислівник.

 

13. Установити відповідність між називними реченнями та значенням головного члена в ньому.

А  Світанок.

Б   Ось і табір відпочинку.

В  Погідний зимовий ранок.

Г   Яка багата, загадкова душа в тополі! (Є. Гуцало).

Д  Велика Вітчизняна війна.

Е  Мова.

1   Певна ситуація, подія, явище.

2   Вказівка на предмет.

3   Оцінка особи, предмета, явища.

4   Стан природи, оточення, середовища.

5   Існування предметів, речей, осіб.

 

Прочитати мовчки текст. Виконати подані після нього завдання.

Лагідну людину називали не інакше, як добродій. Про давність і важливість цих категорій свідчить те, що в сучасній літературній мові лише з коренем «добр» налічується понад 50 слів (доброчинний, доброчесний, добропорядний тощо). І нині ми, прощаючись увечері, кажемо: «На добраніч!». Дітей виховуємо на основі справедливості (В. Ковальчук).

14. Виписати односкладні речення. Визначити в них головні члени.

15. Зробити синтаксичний розбір виписаних односкладних речень за схемою:

Ø  вид речення за метою висловлювання, емоційним забарвленням;

Ø  вид речення за будовою (просте чи складне);

Ø  вид речення за характером граматичної основи (двоскладне чи односкладне), вид односкладного речення;

Ø  спосіб морфологічного вираження головного члена односкладного речення;

Ø  вид речення за наявністю чи відсутністю другорядних членів речення та ускладнювальних компонентів;

Ø  вид речення за повнотою висловлення думки.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: