Цілі уроку: вивчити будову лейкоцитів і встановити зв’язок їх будови з функцією, що вони виконують, сформулювати поняття імунітету й ознайомити учнів з історією створення теорії імунітету. Обладнання й матеріали: таблиця «Кров», модель еритроцита, портрети І. Мечникова і П. Ерліха. Базові поняття й терміни: лейкоцити, імунітет, фагоцити, лімфоцити, клітинний імунітет, антитіла, гуморальний імунітет, антигени, природжений і набутий імунітет, природний і штучний імунітет, активний і пасивний імунітет, щеплення, лікувальні сироватки. Концепція уроку Розглянути особливості будови лейкоцитів, підкреслити, що їх будова дозволяє максимально ефективно виконувати захисні функції (наявність ядра, здатність до амебоїдного руху, тривалий термін життя тощо); пояснити значення різноманітності видів лейкоцитів; розповісти, де утворюються і руйнуються лейкоцити; сформулювати поняття «імунітет», показати його значення в житті людини; зупинитися на історії створення теорії імунітету, розповісти про роль Луї Пастера в боротьбі з інфекційними захворюваннями; звернути увагу на виникнення двох різних теорій імунітету — клітинної (І. Мечникова) і гуморальної (П. Ерліха); пояснити механізми імунітету, описані в цих теоріях; розповісти, як була доведена спроможність обох теорій і обидва автори були удостоєні Нобелівської премії (1908 рік); описати види імунітету: набутий і природний, активний і пасивний; розповісти про щеплення й лікувальні сироватки. Хід уроку І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Чому еритроцити називаються червоними кров’яними тільцями? 2. Що таке недокрів’я? Повідомлення учнів Історія створення теорії імунітету. III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя Основні властивості лейкоцитів: - діаметр — сильно варіює; - кількість в 1 мм3 — 4000–9000 штук; - форма — амебоїдна; - ядро клітини — є; - місце утворення — червоний кістковий мозок, лімфатичні вузли, селезінка; - місце руйнування — печінка, лімфатичні вузли, селезінка; - термін життя — від декількох днів до декількох десятків років. Імунітет — здатність організму захищати власну цілісність і біологічну індивідуальність. Клітинний імунітет — забезпечується Т-лімфоцитами, які мають на поверхні мембран специфічні рецептори, здатні розпізнавати певний антиген. У разі взаємодії з відповідним антигеном Т-клітини починають посилено розмножуватися, утворюючи великий клон клітин, що знищують мікроорганізмів, що несуть цей ген. Гуморальний імунітет — забезпечується В-лімфоцитами, які мають на поверхні мембран специфічні рецептори, здатні розпізнавати певний антиген. У разі взаємодії з відповідним антигеном В-клітини починають посилено розмножуватися, утворюючи великий клон клітин, які синтезують антитіла, специфічні до цього антигену. Зв’язуючись із антигенами, які знаходяться на поверхні бактерій, антитіла прискорюють їх захоплення фагоцитами. У разі взаємодії з токсичними молекулами антитіла нейтралізують їх. Антитіла — особливі білки, що мають здатність специфічно зв’язуватися з антигенами й нейтралізувати їх. Антигени — речовини, які сприймаються організмом як сторонні й викликають специфічну імунну відповідь. Заповнення таблиці Види імунітету
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів Питання до учнів 1. Опишіть основні властивості лейкоцитів. 2. Що таке імунітет? 3. Хто створив теорію імунітету? 4. Опишіть механізм клітинного імунітету. 5. Опишіть механізм гуморального імунітету. 6. Які види імунітету ви знаєте? Самостійна робота учнів 1. Чому лейкоцити більш різноманітні, ніж еритроцити і тромбоцити? (На відміну від еритроцитів і тромбоцитів лейкоцити можуть виконувати свою функцію (захист організму) декількома способами, що і приводить до відмінностей у будові) 2. Підготувати повідомлення про СНІД. V. Домашнє завдання
| |||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |