Цілі уроку: ознайомити учнів із біологічними системами та особливостями їх функціонування. Обладнання й матеріали:таблиці «Будова тіла людини», «Обмін речовин». Базові поняття й терміни: біологічні системи, відкриті системи, рівні організації, обмін речови, регуляція. Концепція уроку Звернути увагу учнів на існування відкритих систем, показати приклади неживих відкритих систем; пояснити, що живі системи можуть бути лише відкритими; скласти список основних властивостей живих систем, обговорити особливості різних рівнів їхньої організації. Хід уроку І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Дати відповіді на питання: Які характерні особливості має скелет людини? Які характерні особливості має головний мозок людини? Яку роль відіграє мова в житті людини. Питання для бесіди Чим живі системи відрізняються від неживих? Чи існують неживі системи, які схожі на живі системи? III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя з елементами бесіди Відкрита система — це структура, яка здійснює постійний обмін речовини та енергії із середовищем, у котрому вона народилася, та є структурно стійкою в ньому. Унаслідок самоорганізації в таких системах можуть виникати стійкі структури, які існують за умови постійної втрати системою енергії. Класичним прикладом такої системи є «комірки Бернара», що утворюються у воді, яка постійно підігрівається знизу за рахунок конвекційних потоків. Ми легко можемо їх спостерігати, якщо поглянемо в каструлю, в якій кипить вода. Відкритими системами є також усі біологічні системи (клітини, організми, популяції, біоценози). Вони можуть існувати та підтримувати свою складну внутрішню структуру лише за умови постійного обміну речовин із навколишнім середовищем. Основні властивості біологічних систем: Особливий хімічний склад (кількісні співвідношення хімічних елементів у біологічних системах суттєво відрізняються від співвідношень цих же елементів у складі земної кори). IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів Дати відповіді на питання: Що таке відкрита система? Які властивості притаманні живим системам? Самостійна робота учнів Пояснити, завдяки чому ми можемо віднести організм людини до біологічних систем. Скласти план повідомлень: 1. Будова й функції мітохондрій. 2. Будова й функції ядра клітини. V. Домашнє завдання
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |