НЕ ПИТАЙ, ЩО ТОБІ МОЖЕ ДАТИ ДЕРЖАВА, А ЗАПИТАЙ СЕБЕ, ЩО ТИ МОЖЕШ ДАТИ ДЕРЖАВІ.
ПРАЦЯ ПОРОДЖУЄ МУДРІСТЬ ТА ЧИСТОТУ. Дені Дідро
Мета: аналізуючи окремі положення Кодексу законів про працю, сприяти закріпленню знань учнів з основ трудового права; формувати особистісне ставлення до можливості брати участь у трудових правовідносинах; розвивати практичні уміння розв’язувати задачі з трудового права, використовувати джерела права теоретично та на практиці, вчитися робити власні висновки, узагальнення та працювати у парах, колективно та індивідуально; виховувати правову культуру та стійке розуміння потреби у дотриманні трудового законодавства та захисту своїх трудових прав та інтересів. Обладнання: Конституція України, Кодекс законів про працю, картки із завданнями. Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок - юридичний практикум.
Хід уроку І. Організаційна частина уроку (1 хв) ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок (5 хв) 1. Понятійна розминка Учням ставиться питання: «Чи вірите ви, що…» (діти у зошиті позначають так або ні).
Взаємоперевірка
2. Цифрова розминка (колективно) - Прокоментуйте юридичне значення цифр, з якими ви зіткнулися під час вивчення трудового законодавства: 14, 15, 16, 18 (вік вступу на роботу з різними умовами); 1, 3, 6 (максимальна тривалість випробування у різних випадках), 5 (строк видачі трудової книжки при першому вступі на роботу).
3. Підсумки, висновки, узагальнення.
ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку (3 хв)
Сьогодні на уроці ми проведемо юридичний практикум і після цього уроку ви зможете: - застосовувати одержані знання на практиці; - розв’язувати правові ситуації, приймати рішення, спираючись на Кодекс законів про працю; - захищати власні права та інтереси у процесі трудових відносин; - коментувати відповіді учнів, робити висновки та узагальнення, висловлювати власне ставлення щодо важливості дотримання норм трудового законодавства.
ІV. Юридичний практикум (30 хв)
1. Юридичний аналіз (індивідуально- 3 хв): - Класифікуйте документи відповідно до запропонованих критеріїв: а) трудова книжка б) характеристика в) військовий квиток г) документ про освіту д) довідка про стан здоров’я е) згода чоловіка є) диплом про професійну підготовку ж) документ про партійне членство з) відомості про прописку та місце проживання и) документ, що засвідчує особу Документи, які повнолітній працівник ________ : 1) обов’язково повинен надати під час вступу на роботу; 2) надає, якщо поступає на роботу вперше, окрім обов’язкових документів; 3) надає у випадках, прямо передбачених законом, окрім обов’язкових документів; 4) може не надавати під час вступу на роботу, а роботодавець не має права вимагати ці документи під час прийому на роботу.
Відповідь:
2. Юридична консультація (робота у малих групах – 20 хв.): Користуючись підручником, додатковою літературою, Кодексом законів про працю, Конституцією і ін.. джерелами правових знань розв’яжіть юридичні задачі.
Завдання для І групи: Задача 1. Директор приватного підприємства видав наказ, яким заборонив приймати на роботу родичів осіб, які працюють на його підприємстві. На підставі цього наказу було відмовлено Остапенку в прийомі на роботу шофером, оскільки його брат є працівником даного підприємства — заступник директора з економіки. Чи є законним такий наказ? Чи можна Остапенку оскаржити дії директора і як? Задача 2. Із заявою про прийом на роботу звернулась Марія Фролова. Директор малого підприємства, побачивши її вагітність, відмовив їй у прийомі на роботу, пославшись на те, що вона скоро піде в декретну відпустку і він знову змушений буде шукати нову робітницю. Крім того, директор зауважив, що з часом Фролову необхідно буде переводити на легшу роботу, а легкої роботи на їхньому підприємстві не має. Чи можна оскаржити дії директора і які можуть бути наслідки цього оскарження? Задача 3. Коломак І. 1 січня йшов зі святкування Нового року й, підсковзнувшись, зламав ногу. Травму кваліфікували як побутову. 28 квітня, після лікування, Коломак І. вийшов на роботу і відпрацював усю зміну. Увечері він став почуватися погано й звернувся до лікаря. Рентген ноги показав, що кістка зрослася неправильно. Його поклали до лікарні, де зробили повторну операцію. Лікування затяглося ще на три місяці. Чи можна звільнити Коломака І. з роботи за п. 5 ст. 40 КЗпП України? Задача 4. Касир заводу «Авіакон» Кушніренко, ідучи на обід, забула замкнути сейф і касу. Це виявив начальник охорони заводу. Другого дня Кушніренко була звільнена з роботи за п. 2 ст. 41 КЗпП України. Чи законні дії дирекції заводу? Обгрунтуйте відповідь. Задача 5. На загальних зборах швейної фабрики 20 квітня директор попередив усіх працівників, що через 2 місяці буде скорочення працівників: на першій дільниці буде скорочено 2 робітниці, на другій — 3, у бухгалтерії замість 5 залишаться 4 працівники. 17 червня директор звернувся до профспілкового комітету з письмовим поданням про надання згоди на звільнення з роботи за п. 1 ст. 40 КЗпП України (скорочення чисельності працівників) бухгалтера Шевченко. Згода комітету була надана, і 21 червня Шевченко була звільнена з роботи. Шевченко Не погодилась із звільненням, вважаючи, що щодо неї при звільненні порушено трудове законодавство, оскільки вона має двох неповнолітніх дітей і найбільший стаж роботи на фабриці серед працівників бухгалтерії, і подала позов до районного суду про поновлення на роботі. Чи допущено порушення трудового законодавства при звільненні з роботи Шевченко? Завдання для ІІ групи: Задача 1. Хромов звернувся до директора підприємства з проханням про прийом на роботу інженером. Директор запропонував Хромову взяти у відділі кадрів листок з обліку кадрів, заповнити його і разом з іншими документами і заявою принести до нього. Доки Хромов виконував вказівку директора, останній зателефонував місцем попередньої роботи Хромова і з'ясував, що той є членом ??? партії України, активно виконує партійну роботу, двічі при підготовці колективного договору організовував страйки, входив до складу страйкового комітету. Отримавши такі відомості, директор відмовив Хромову у прийомі на роботу. Чи законні дії директора? Обгрунтуйте відповідь. Задача 2. В'єтнамець Фам Конг Чи звернувся до дирекції універсаму «Борисфен» з проханням прийняти його на роботу продавцем. Директор універсаму відмовив йому у прийомі на роботу, пославшись на те, що він є громадянином В'єтнаму, а не України, а іноземці на роботу в торгівлю не приймаються. Чи правильна позиція, висловлена директором універмагу? Задача 3. Петрич працювала у відділі технічного контролю вагоноремонтного заводу. 20 січня 2007 року у зв'язку з весіллям вона не вийшла на роботу і була звільнена за прогул за п. 4 ст. 40 КЗпП України. Вважаючи звільнення незаконним, Петрич звернулася до суду з позовом про поновлення на роботі. Як вирішити спір? Як мала вчинити Петрич? Задача 4. На підприємстві діють три профспілкові організації. Верстатник Новіков є членом двох з них. За систематичне порушення трудової дисципліни дирекція підприємства вирішила поставити питання про звільнення Новікова за п. З ст. 40 КЗпП України. Виникло питання про те, яка з двох профспілок має дати згоду на звільнення Новікова з роботи. - Чи необхідно дві згоди на звільнення? Що думаєте Ви з цього приводу? Задача 5. У зв'язку з приватизацією підприємства й перетворення його на акціонерне товариство було проведено організаційні заходи, у результаті яких електрику Громову було доручено обслуговування ремонтного цеху й відділу постачання, тоді як раніше він обслуговував приміщення, де розміщалися управлінські структури. Громов був прийнятий на роботу електриком. Інженеру Новіковій додатково доручено розглядати раціоналізаторські пропозиції. Юрисконсульту Акопову, який візував накази і консультував з трудових спорів, було додатково доручено ведення претензійної роботи. Оплата праці визначених працівників не змінилася. Усі вони заперечували проти такого рішення адміністрації і заявили, що будуть його оскаржувати. Працівники були попереджені за два місяці про зміни в організації виробництва і праці. - Дайте правовий аналіз ситуації. 3. Обговорення у великому колі. Узагальнення та висновки. Оцінювання (5 хв.) Кожна група звітує про результати своєї роботи, якщо часу обмаль, розглядаються лише задачі, які викликали ускладнення, або ті, які вчитель вважає найбільш складними. 4. Юридичний театр «Показуха» (працюють менш активні на уроці учні 3 хв): 1) варіант За 30 сек. учень повинен показати учасникам своєї групи слово, а ті – відгадати, записавши його на папері. І група: Премія (трудовий спір) ІІ група: Догана ( відпустка) 2) варіант Рольова гра І група: – умови та порядок прийому на роботу. ІІ група: - порядок звільнення з роботи.
V. Рефлексія ( 3 хв) Учитель пропонує учням самостійно оцінити результати уроку, відповівши на запитання: - Що ми робили? - Навіщо ми це робили? - Чи досягли ми поставленої мети? - Що сподобалось чи не сподобалось на уроці? - Які виникли труднощі? - Ваші побажання один одному та вчителю.
VІ. Домашнє завдання (2 хв) 1. Доопрацювати параграф 223-233 підручника (За ред.. В.С. Журавського); 2 Визначте, які дні будуть вихідними у наступному році. 3. Напишіть міркування, яку роль у регулюванні трудових відносин відіграє КЗпП України?
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |