Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: • встановлювати хронологічну послідовність подій; • пояснювати причини втрати Англією промислового лідерства; • висвітлювати основні напрямки соціально-економічного і політичного розвитку Великої Британії в останній третині ХІХ ст.; • аналізувати внутрішню та зовнішню політику Великої Британії в останній третині ХІХ ст.; • показувати на карті колоніальні володіння Великої Британії; • характеризувати третю виборчу реформу; • давати характеристику визначним особистостям цього періоду: Гладстону, Дізраелі; • застосовувати та пояснювати терміни та поняття: «протекціонізм», «ліберальна партія», «консервативна партія», «гомруль», «лейбористська партія», «тред-юніони», «Фабіанське товариство», «протекторат», «домініон». Історичні діячі: В. Гладстон, Б. Дізраелі. Основні події: • 1870 р. — проголошення програми самоуправління Ірландії в межах Британської імперії — гомруль. • 1884–1885 рр. — Третя виборча реформа; • 1888 р. — Е. Батлер випустив перший вітчизняний автомобіль; • 1899–1902 рр. — англо-бурська війна; Обладнання: підручник, історичний атлас, додатковий матеріал. Тип уроку: комбінований. Хід уроку І. Актуалізація знань учнів 1. Виправте помилкові твердження. 1) До складу Німецької імперії входили 22 монархії. Імперію очолював канцлер, який скликав і розпускав парламент, що складався з двох палат, володів виконавчою владою. (До складу Німецької імперії входили 22 монархії. Імперію очолював імператор, який скликав і розпускав парламент, що складався з двох палат, володів законодавчою владою.) 2) В імперії з’явилася власна валюта — «французьке золото». (В імперії з’явилася власна валюта — марка, яка була створена за «французьке золото» — контрибуцію, отриману від Франції.) 3) Імперський уряд протегував католицькій церкві. (Католицька церква була в опозиції до імперського уряду, оскільки воно явно протегувало протестантській церкві.) 4) Реформу освіти Бісмарк назвав «боротьбою за культуру» - «культуркампф». («Культуркампф» — боротьба проти католицької церкви.) 5) Бісмарка називали «політиком з душею народного поета». («Політиком з душею народного поета» називали німецького соціал-демократа Августа Бебеля. Бісмарка називали «залізним канцлером».) 6) У Німеччині було проведено релігійну реформу — «практичне християнство». (Бісмарк стає ініціатором робітничого законодавства, якому він сам дав назву — «практичнее християнство» — надання допомоги «бідним і слабким».) 7) Фраза «Ті часи, коли німець одному зі своїх сусідів поступався землею, іншому — морем, а собі залишав небо..., минули... Ми вимагаємо і для себе місця під сонцем...» належить імператору Вільгельму II. (Ця фраза належала майбутньому канцлеру Німеччини фон Бюлову.) 2. Прочитайте фрагмент зі статті в англійській газеті «Сатердей Ревью», опубліковану 1897 р. і дайте відповідь на запитання. «Жахлива дуель готується між Англією та Німеччиною! Я був би щасливий, якби війна спалахнула між цими країнами якомога швидше. Поки перевага англійського флоту ще дозволяє зруйнувати Бремен і Гамбург, Кільський канал і гавані Балтійського моря. Ми, втім, охоче надамо Франції та Росії винагородити себе в Німеччині». • Як ви вважаєте, чому англійський журналіст стурбований зростанням могутності Німеччини і можливостями Великобританії? ІІ . Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. До 70-х рр. XIX ст. Великобританія залишалася наймогутнішою європейською державою, перевершуючи всі країни за рівнем економічного розвитку та за розміром своїх колоніальних володінь. Про її пріоритет на морі було навіть згадано у рядках національного гімну: «Керуй, Британіє, морями!» Але світ змінювався, змінювалася сама Великобританія, змінювалося її місце у світі. На вплив і могутність Британії почали зазіхати Німеччина та США. ІІІ . Вивчення нового матеріалу Особливості економічного розвитку Самостійна робота з підручником Учитель пропонує учням самостійно прочитати текст параграфа і визначити особливості економічного розвитку Великобританії. Передбачувані відповіді учнів: • технічне відставання (застаріле устаткування); • низький агротехнічний рівень сільського господарства; • вивезення капіталу; • експлуатація колоній. Внутрішня політика англійських урядів У ч и т е л ь. Основними політичними партіями були ліберали і консерватори. З 60-х рр. XIX ст. уряди Великобританії займалися реформаторською діяльністю. Лідером ліберальної партії був У. Гладстон, він чотири рази був прем’єр-міністром, обіймаючи цей пост близько тринадцяти років. Лідером консервативної партії був Б. Дізраелі. Робота з таблицею Учитель пропонує учням заповнити порівняльну таблицю «Внутрішня політика англійських урядів» і визначити, вирішенню переважно яких питань — економічних політичних, соціаль- них — віддавали перевагу уряди лібералів і консерваторів.
Робота з документами Учитель пропонує учням проаналізувати документи і відповісти на питання. Текст 1. Закон про народне представництво 1884 р. Хрестоматия по новой истории: Второй период: Пособие для учителя / Сост. П. И. Остриков и др. — М.: Просвещение, 1993. — С. 97. «...2. В усіх містах і графствах Сполученого Королівства встановлюється єдина система виборчого права для домовласників і квартиронаймачів. Кожна особа чоловічої статі, що є домовласником або квартиронаймачем приміщення, що задовольняє необхідному цензу, в будь-якому графстві Англії або Шотландії повинна бути зареєстрована як виборець, а будучи зареєстрованою, отримує право голосу у відповідному графстві; якщо ж вказана особа проживає в будь-якому місті або графстві Ірландії, то вона повинна бути там зареєстрована як виборець, а будучи зареєстрованою, отримує право голосу у відповідному місті або графстві... 5. Кожний власник або орендар землі або дома у місті або у графстві Сполученого Королівства вартістю не менше десяти фунтів стерлінгів має право реєструватися як виборець, а будучи зареєстрованим, брати участь у голосуванні у відповідному місті або графстві». Запитання і завдання 1. У чому полягали зміни виборчого законодавства? 2. Порівняйте парламентську реформу 1887 та 1867 років. У ч и т е л ь. Окрім політичних партій, в Англії існувало чимало громадських організацій. Серед них особливе місце посідало Фабіанське товариство. Текст 2. Тактика Фабіанського товариства Хрестоматия по новой истории: Второй период: Пособие для учителя / Сост. П. И. Остриков и др. — М.: Просвещение, 1993. — С. 100. «С. Вебб: ...важливі структурні зміни в суспільстві можуть бути здійснені тільки: 1)демократичним шляхом, тобто за ухвалою більшості народу, розум якого повинен бути заздалегідь підготовлений до них; 2) поступово, щоб уникнути суспільного розладу, який не може бути виправданий ніякими міркуваннями прискорення прогресу; 3) за умови, що в очах маси народу вони не виглядають аморальними; в іншому разі вони можуть аморально вплинути на нього; 4) в усякому разі в нашій країні – мирними і конституційними засобами». Запитання 1. Яким шляхом члени суспільства прагнули досягти своєї мети? 2. Як ви вважаєте, чому члени робітничого товариства не закликали до соціальної революції? Колоніальна політика Англії Робота з картою історичного атласа Учитель пропонує учням на основі карти історичного атласа «Завершення територіального поділу світу на поч. XIX ст.» і самостійної роботи з підручником заповнити таблицю «Зміцнення Британської колоніальної імперії».
IV. Закріплення вивченого матеріалу 1. Відновіть відповідність між датою, подією та її змістом.
Відповідь: А 1 — Б 2 — В 3; А 2 — Б 3 –В 1; А 3 — Б 1 — В 2. 2. Оцініть загальну тенденцію розвитку парламентаризму в Англії. 3. Поясніть, чому консервативні кола британського уряду не прагнули надати Ірландії автономію. 4. Чим можна пояснити той факт, що Великобританія в кінці XIX ст. відмовляється від політики «блискучої ізоляції»? V. Домашнє завдання 1. Прочитати відповідний параграф підручника. 2. Підготувати помилкові твердження з теми. 3. Підготувати повідомлення про утворення американських монополій (Рокфеллер, Форд, Морган).
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |