Мета: з’ясувати характер змін, що відбувалися в Англії, пояснити особливості створення англіканської церкви; розвивати в учнів уміння критично аналізувати історичні події; виховувати толерантне ставлення до будь-яких релігій. Тип уроку: урок вивчення та засвоєння нових знань. Обладнання: карта «Англія кін. XV — І пол. XVI століть»; атлас; ватман; маркери; дошка; ілюстрації. Основні поняття та терміни: «Криваве законодавство», обгороджування, мануфактура, англіканська церква, пуританство, лорд-паулер. Основні дати та події: • 1534 р. — «королівська реформація»; • 1549 р. — повстання Р. Кета; • 1571 р. — прийняття «39 статей» — основ англіканської церкви. Історичні діячі: Генріх VII, ГенріхVIII, Едуард VI, Єлизавета I, Р. Кет, Т. Мор. Ваші вівці зазвичай такі спокійні, задоволені дріб’язком, тепер, кажуть, стали такими ненажерливими і неприборканими, що їдять навіть людей і спустошують поля, будинки, міста. Т. Мор «Утопія» Людина, яка сміється, гнівить Бога. Із висловлювань пуритан ХІД УРОКУ І. Організаційна частина уроку ІІ. Опрацювання нової навчальної інформації Інтерактивне конспектування (система «поміч») Учитель пропонує учням для опрацювання письмову інформацію за текстом підручника. Під час читання вони роблять олівцем умовні позначки на полях статті. Спочатку використовується невелика кількість позначок. Наприклад, «v» — інформація відома, «!» — інформація важлива, «?» — інформація потребує уточнення, доповнення, додаткового опрацювання. Зразок учнівської відповіді
«Рамка цілі» Метод передбачає чотири етапи: 1. Мета (Чому? Навіщо? Для чого?) 2. План ( Як? Яким чином?) 3. Дія (Що? Де? Коли?) 4. Результати (Які наслідки? Які підсумки?) За цим алгоритмом діти опрацьовують підпункт питання «Обгороджування» за текстом підручника. Зразок учнівської відповіді Мета: захопити землі селян і перетворити їх на пасовиська для овець, які давали вовну, яка, у свою чергу, забезпечувала величезні прибутки для дворян. План: «обгороджування». Дія: у будь-який спосіб дворяни захоплювали громадські землі і зганяли селян з їхніх ділянок. Загарбані землі зазвичай обгороджувалися частоколами, парканами, канавами, чагарниками і здавалися в оренду фермерам-вівчарам. Результат: в Англії з’явилась величезна кількість знедолених, які вимушені були продавати власну робочу силу власникам мануфактур і великих ферм. До того ж, знедолених було так багато, що Тюдори мали видати жорстокі закони, які отримали назву — «Криваве законодавство». Метод кола (діаграми Вена) Метод навчає школярів знаходити спільні та відмінні ознаки, аналізувати, систематизувати й порівнювати. Учитель пропонує учням намалювати 3 кола чи прямокутники (для зручності ведення записів), що перетинаються. У ті частини утворених діаграм, що із сусідніми не перетинаються, школярі вписують індивідуально-неповторні ознаки історичних фактів, подій, явищ, постатей, історико-географічних об’єктів. У загальні ж сектори вони записують спільні ознаки названих вище змістових одиниць. Учитель пропонує учням, спираючись на текст підручника й використовуючи «кола Вена», прочитати й порівняти англіканство з католицизмом. Зразок учнівської відповіді
Уч и т е л ь. У 1558 р. на англійський престол заступила Єлизавета І, найбільш яскрава представниця англійського абсолютизму. За часів її правління розпочалася відчутна активізація зовнішньої політики Англії — англійському капіталу стало «затісно» на національному ринку. Три речення Метод дозволяє набути уміння чітко, лаконічно й логічно висловлювати думку. Учитель пропонує опрацювати відповідний матеріал параграфа стосовно діяльності Єлизавети І і передати його зміст трьома реченнями. Зразок учнівської відповіді 1. Боротьба двох королев — протестантки Єлизавети і католички Марії — відображала загальну ситуацію в Європі: протистояння реформаційних і контрреформаційних сил. 2. Політика Єлизавети була спрямована на об’єднання Англії з Шотландією й приєднання Ірландії. 3. Після входження цих країн до складу Англійського королівства держава отримала нову назву — Велика Британія. Сенкан Учитель пропонує учням опрацювати текст підручника та скласти до нього п’ятирядковий неримований вірш за таким алгоритмом: 1. Перший рядок — слово чи словосполучення, яке означає тему. 2. Другий рядок — опис теми, що складається з двох слів-прикметників. 3. Третій рядок називає подію, пов’язану з темою, і містить три дієслова. 4. Четвертий рядок є фразою, що влучно характеризує тему. 5. Останній рядок складається з одного слова. Це синонім чи антонім до запропонованої теми. У даному випадку учитель пропонує такі теми: Ф.Дрейк, «Непереможна армада», ЄлизаветаI. Зразок учнівської відповіді
ІІІ. Рефлексія «Зайва дата» Учитель записує на ватмані (дошці) п’ять дат, що вивчалися на сьогоднішньому уроці, при цьому свідомо записує одну, яка не стосується даної теми. Учні повинні указати її та записати у зошит. Зразок учнівської відповіді Пропоновані дати: 1534, 1549, 1567, 1571, 1572. «Зайва дата»: 1572 — Варфоломіївська ніч. Пошук аналогій Метод ефективний під час роботи з поняттями й термінами. Учитель називає певне поняття, а учням необхідно знайти аналогічне, раніше вивчене, й обґрунтувати свій варіант відповіді. Зразок учнівської відповіді 1. «Непереможна армада» — козацька піхота; 2. колоніальна експансія — загарбницька війна; 3. «Велика королева» — «Великий магістр». ІV. Домашнє завдання 1. Опрацювати відповідний матеріал підручника. 2. Позначити на контурній карті центри, в яких розвивалось мануфактурне виробництво в Англії.
| ||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |