Мета: поглиблення та систематизація знань про види атмосферних опадів; формування знань про особливості опадів та закономірності їх розподілу на території Землі; розвиток навичок характеризувати різноманітні види опадів та умови їх утворення. Тип уроку: комбінований. Опорні поняття: атмосфера, хмари, вологість повітря, дощ, сніг, град, роса, іній, агрегатні стани води. Базові поняття: атмосферні опади, закономірності розподілу опадів, опадомір, діаграми атмосферних опадів. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь 1. Взаємоперевірка (робота в парах) Обмін тестовими запитаннями, підготовленими вдома, відповідь на запитання, перевірка. 2. Прийом «Естафета» (по рядах) Картки для естафети Картка 1 1. Постійні вітри, що дмуть від тропічних широт у бік екватора,— __________________ 2. Процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий або твердий — _________ 3. Найнижче розташовуються хмари __________________________ 4. Прилад для вимірювання атмосферного тиску — ______________ 5. Розшифруйте діаграму.
6. Тепловий пояс між тропіками та полярними колами — _________
Картка 2 1. Постійні вітри помірних широт — ____________________________ 2. Повітря, що містить максимально можливу кількість водяної пари, називають ________________________________________________ 3. Дуже різноманітні та вигадливі за формою хмари — ____________ 4. Прилад для визначення напрямку вітру — ____________________ 5. Розшифруйте діаграму.
6. Тепловий пояс між Північним і Південним тропіками — ________
Картка 3 1. Вихрові області зі зниженим тиском у центрі — ________________ 2. Процес переходу речовини з рідкого або твердого стану в газоподібний — ____________________________ 3. Хмари, що розташовуються на дуже великій висоті та схожі на нитки,— _____________________________ 4. Прилад для вимірювання відносної вологості — _______________ 5. Розшифруйте діаграму.
6. Тепловий пояс за полярним колом — _______________________
3. Прийом «Географічна мозаїка» Завдання. Складіть визначення понять, використовуючи наведені нижче слова. • Вітер, повітря, в, це, горизонтальний, рух, напрямок. • Шар, тропосфера, це, атмосфера, нижній. • Такі, що мають, це, повітряні маси, властивості, однорідні, частини тропосфери. IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Прийом «Практичність теорії» Атмосферні опади — дощ, сніг, град, роса, іній — усім вам добре відомі. Їх поява в атмосфері пов’язана з унікальними властивостями води. Тепер, знаючи про випаровування та конденсацію, насичене і не насичене водяною парою повітря, ви легко зможете пояснити їх виникнення. Дії атмосферних опадів дуже суперечливі. Наприклад, дощ несе живильну вологу рослинам, а може бути джерелом руйнівних повеней. Або сніг — вкриває посіви та коріння рослин від згубних морозів, а може стати причиною обриву ліній електропередач, заносів, аварій на дорогах. То які вони — атмосферні опади, знайомі незнайомці? Поговорімо про них більш докладно, примірявши на себе роль одного з «капелюхів». IV. Вивчення нового матеріалу Розгорнутий план етапу 1. Атмосферні опади та їх роль у житті людей. (Метод «кольорових капелюхів») Кожна група отримує паперовий капелюх певного кольору. Всередині капелюха написано завдання.
Порядок виступів «капелюхів»: білий, жовтий, чорний, червоний, синій, зелений. 2. Обробка результатів спостережень за опадами. Аналіз діаграми атмосферних опадів. 3. Закономірності в розподілі опадів. Аналіз кліматичної карти. V. Закріплення вивченого матеріалу Альтернативні варіанти Прийом «Географічний практикум» 1. Користуючись кліматичною картою, визначте найбільш «мокрі» та «сухі» райони Землі; поясніть їх виникнення. 2. Користуючись кліматичною картою, визначте середньорічну кількість опадів, що випадає у вашій місцевості. Прийом «Проблемне питання» 1. Чому в областях зниженого атмосферного тиску випадає багато опадів, а в областях підвищеного атмосферного тиску — мало? 2. Чому у великих містах атмосферних опадів випадає більше, ніж у приміських районах? VI. Підсумки уроку Прийом «Мікрофон» Обговорення результатів роботи. VII. Домашнє завдання • Опрацювати текст параграфа. • Скласти план параграфа. • Побудувати в зошиті діаграму атмосферних опадів за наведеними нижче даними.
Додатковий матеріал до уроку • «Наймокріше» місце земної кулі — Черрапунджа — невеличке індійське селище у південному передгір’ї Гімалаїв. Тут щороку в середньому випадає понад 12 тис. мм опадів. Понад 10 млн цебер на кожний гектар! У «рекордний» 1947 рік кількість опадів тут становила 24 326 мм! • Майже не поступається Черрапунджі колумбійське містечко Тупунендо, в якому щороку випадає 11 770 мм опадів. Ще одним «мокрим» місцем на земній кулі є Гавайські острови. Тут щороку в середньому землю зволожує шар вологи завтовшки 10 м. На тутешньому острові Кауай дощова погода триває 350 днів на рік. • На Землі є місцевість, де дощ іде «на замовлення». Це — північно-західна провінція Китаю Юньнань. Дощ починається тут навіть від голосного окрику. Причому випадає тим рясніший, чим сильніший голос. Пояснюється це тим, що тут, у горах Ґаолінґ, знаходяться озера, які настільки перенасичують повітря вологою, що найменший струс його зумовлює утворення дощових краплин. • Полюс посушливості, радше за все, перебуває в Чілійській пустелі Атакама, що простягається вздовж західного узбережжя Південної Америки. Дощів там взагалі не буває. Кількість опадів вимірюється десятими частками міліметра — у вигляді ранкових туманів. За останніми даними, посуха триває тут уже понад чотири століття! • Найбільший град випав 28 березня 1867 р. в околицях міста Белларі в Індії. Градини мали розмір невеликої дині, деякі з них важили майже півтора кілограма. Подібний град випав у 1986 р. у Банґладеш, позбавивши життя 92 мешканців. • Найбільш грозовим місцем є місто Боґор на острові Ява, розташоване на північному схилі гори Саланг поблизу столиці Індонезії Джакарти. Тут блискавки спалахують у середньому 322 дні на рік. • Гніздом блискавок називають місце, куди грозові розряди б’ють із дивовижною невідступністю. У 1978 р. поблизу фінського селища Оравікоскі за рік розрядилося 2276 блискавок! Найбільша кількість блискавок за добу — 665 тис.— зафіксована наприкінці липня 1992 р. в місті Карлсруе в Німеччині.
| |||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |