Клімат

Мета: формування первинних знань про клімат і кліматотвірні фактори; розвиток практичних навичок роботи з кліматичною картою; виховання розуміння важливості для людей знань про клімат.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атласи, підручники, схеми «Теплові пояси Землі» та «Розподіл поясів атмосферного тиску на Землі», кліматичні карти світу.

Опорні поняття: атмосфера, погода, широта місцевості, океан, материк, рельєф.

Базові поняття: клімат, кліматотвірні фактори.

ЗМІСТ УРОКУ

I.                       Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Альтернативні варіанти

1. Прийом «Географічний крос»

• Елемент погоди, що характеризує ступінь нагрівання приземного шару повітря. (Температура)

• Атмосферні опади, що випадають з повітря в результаті конденсації. (Роса, іній, туман)

• Графічне зображення інформації про вітри, що переважають у певній місцевості за певний період. (Роза вітрів)

• Кількість сонячної теплоти, яку отримують різні теплові пояси, зумовлена зміною кута... (Падіння сонячних променів)

• Рух вітру відбувається з областей... (Високого тиску в області низького тиску)

• Якщо Сонце заходить у суцільну низьку хмару, то це ознака... (Погіршення погоди)

 

1*. Прийом «Проблемне питання»

1. Як відомо, інформацію про погоду, що має настати, можна отримати з багатьох джерел — телебачення, радіо, телефону, Інтернету тощо. Однак помічено, що далеко не завжди деякі прогнози виявляються достовірними. Чим, на вашу думку, це пояснюється? Які джерела, на ваш погляд, найбільш достовірні?

2. Погода характеризується мінливістю, однак деякі райони земної кулі вирізняються відносною одноманітністю типів погоди. Як ви це поясните?

 

2. Прийом «Географічний практикум» (робота в парах)

Завдання. Складіть за планом схему теплових поясів (один учень) і схему розподілу поясів атмосферного тиску на Землі (другий учень). Роздивіться їх та зробіть висновки про взаємозв’язки температури повітря та атмосферного тиску.

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Проблемне питання»

На земній кулі спостерігається дуже багато типів погоди. У будь-якому куточку нашої планети погода змінюється впродовж року, від місяця до місяця, і в різні роки вона неоднакова. Проте, якщо

придивитися до погоди, що спостерігається у певній місцевості протягом кількох десятків років, можна помітити притаманні цій місцевості характерні зміни погоди, а якщо є бажання, то й визначити найбільш типові її ознаки в цілому та для кожного сезону року. Таку багаторічну сукупність погодних умов, характерну для певної місцевості, вчені назвали кліматом. Від чого ж залежить клімат певної місцевості? Щоб відповісти на це запитання, необхідно простежити взаємозв’язок між погодою та кліматом, згадати елементи, що характеризують зміни погоди. Знайшовши відповідь, ви дізнаєтесь також про те, чому слово «клімат» у перекладі з давньогрецької означає «нахил».

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Що таке клімат? (Прийом «Проблемне питання»)

Усі варіанти, ключові слова записуються на дошці, потім аналізуються та відбираються необхідні.

2. Кліматотвірні фактори — причини, від яких залежить різноманітність кліматів Землі.

а) Головний кліматотвірний фактор — кут падіння сонячних променів (широта місцевості). Побудова ланцюжка причинно-наслідкових зв’язків:

 

б) Неоднорідність земної поверхні (характер поверхні).

в) Переміщення повітряних мас.

Вивчення пунктів б) і в) можна провести у формі роботи в парах (прийом «Учитель — учень»), коли учні самостійно працюють над різними пунктами параграфа, потім один одному тихо пояснюють прочитане.

3. Спостереження за кліматом. Кліматологія — наука про клімат. Аналіз спостережень. Зміст кліматичної карти.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Географічний практикум»

Завдання. Роздивіться кліматичну карту світу та з’ясуйте:

а) Якими способами на карті показано температурні показники?

б) Як визначити переважні напрямки вітру в певному районі Землі?

в) Якими способами на карті показана річна кількість опадів, що випадає на певній території?

2. Прийом «Чомучка»

• Чому океани мають значний вплив на формування клімату мате-риків?

• Чому в Антарктиді завжди холодно?

• Чому на південному березі Криму клімат більш теплий та м’який, ніж на решті території України?

• Чому на південних схилах Гімалаїв випадає дуже багато опадів, а на північних — дуже мало?

• Чому необхідно вивчати клімат?

3. Прийом «Проблемне питання»

• Які ще фактори, крім названих на уроці, можуть спричиняти зміни клімату? Відповідь обґрунтуйте за допомогою конкретних при-кладів.

• Продовжте логічний ланцюжок.

Глобальне потепління → ... → ... → ...

VI. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя

Клімат — це багаторічний режим погоди, характерний для певної місцевості. Клімат певної місцевості залежить насамперед від географічної широти, на якій вона знаходиться. Крім цього, клімат залежить від характеру підстилаючої поверхні та переміщення повітряних мас. Крім природних факторів, на зміни клімату істотний вплив має господарська діяльність людини.

 

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати текст підручника.

• Скласти «шпаргалку» до параграфа.

Додатковий матеріал до уроку

• Дендрокліматологія (дендрохронологія) — наука, що вивчає взаємозв’язок між річними кільцями дерев та метеорологічними елементами — температурою, опадами, кількістю сонячної теплоти. Вивчаючи річні кільця на спилі дерева, можна судити про клімат минулих років, його зміни.

Ще Леонардо да Вінчі виявив зв’язок між шириною річних кілець та опадами. Два століття потому, у XVIII ст., шведський природодослідник установив існування залежності ширини кілець дерев, що ростуть на півночі Європи, від температури повітря влітку. В середині ХХ ст. вчені встановили залежність між шириною кілець дерев і тривалістю сонячного сяяння. Підтверджує ці спостереження і той факт, що на екваторі, де відсутні пори року, дерева не мають річних кілець.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: