Підземні води

Мета: формування знань про підземні води та умови утворення підземних вод; поглиблення знань про властивості гірських порід та властивості води; вдосконалення вмінь працювати з навчальним матеріалом, аналізувати його, робити висновки; виховання бережливого ставлення до водних багатств.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атласи, підручники, схема (відеофрагмент) «Утворення підземних вод», дві лійки з піском та глиною.

Опорні поняття: вода, гірські породи, атмосферні опади, гідросфера, печери.

Базові поняття: підземні води, водопроникні та водостійкі гірські породи, ґрунтові води, артезіанські води.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

1. Прийом «Географічна розминка» (без атласів) — «Світлофор»

Учитель називає географічні об’єкти, учні за допомогою карток повідомляють свої відповіді.

Альтернативні варіанти

2. Прийом «Експрес-тест»

• Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, море, океан — це:

а) виток;

б) гирло;

в) вододіл.

• Верхові болота переважно живляться:

а) атмосферними опадами;

б) підземними водами;

в) водопроводом.

• Переважна частина сучасних льодовиків знаходиться:

а) у районі екватора;

б) у районі тропіків;

в) за полярними колами.\

• У горах льодовики утворюються:

а) вище за снігову лінію;

б) нижче за снігову лінію;

в) на рівні снігової лінії.

• У північній півкулі основна маса покривних льодовиків зосереджена:

а) в Антарктиді;

б) у Гімалаях;

в) у Ґренландії.

 

2. Прийом «Вірю — не вірю»

• Чи вірите ви в те, що осушення боліт має негативні наслідки для навколишнього середовища?

• Чи вірите ви в те, що в озерах зосереджено більше запасів прісних вод, ніж у річках?

• Чи вірите ви в те, що в Карпатах і Кримських горах є льодовики?

• Чи вірите ви в те, що покривні льодовики беруть участь у світовому кругообігу води?

• Чи вірите ви в те, що айсберги не становлять небезпеки для морських суден?

• Чи вірите ви в те, що льодовик здатний переносити гірські породи?

• Чи вірите ви в те, що гірський льодовик подібний до річки?

3. Прийом «Проблемне питання»

Яке значення льодовиків у природі Землі?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Дивуй!»

Ви вже знаєте про те, що вода — мандрівниця. Здійснюючи свій великий кругообіг, вона весь час змінюється, перетворюючись то на прозору легку пару, то на крихітні крапельки води, то на льодовики. З нею трапляється багато різноманітних пригод, і вона навдивовижу старанна — завжди трудиться!

Вода знайшла собі роботу й під землею. Невпинною працею маленьких крапельок створено цілий світ печер, підземних ходів і пустот. Завдяки своїй унікальній здатності просочуватися між частинками гірських порід, вона утворює підземні струмки, річки, величезні сховища найчистішої прісної та частково мінералізованої лікувальними солями води. У води під землею є «помічники» — гірські породи, одні з яких пропускають воду, другі затримують, а треті можуть розчинятися в ній. Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про воду, що прихована від зору, але відіграє винятково важливу роль у забезпеченні людей життєво важливим напоєм.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1.                      Водопроникні та водостійкі гірські породи.

Демонстрація досліду з піском та глиною

У лійку з піском та в лійку з глиною наливається вода.

Висновок: пісок пропускає воду, він може бути вологим, тобто насиченим водою, а глина воду затримує.

2. Підземні води. (Визначення поняття за допомогою прийому «Мозкова атака»)

3. Типи підземних вод. (Робота зі схемою (аналіз відеофрагменту) «Утворення підземних вод»)

Заповнення таблиці в зошитах.

Основні типи підземних вод

Тип підземних вод

Умови утворення

Живлення

Господарське використання

Ґрунтові води

Утворюються на першому від поверхні водостійкому шарі

Атмосферні опади, підтікання водоводів

Використовується як питна вода (будування колодязів), однак якість води може бути поганою через близькість до поверхні

Міжшарові води

Утворюються між двома водостійкими шарами

Атмосферні опади

Використовуються для водопостачання, вирізняються високою якістю; мінералізовані води використовуються для лікування

 

4. Робота підземних вод та її наслідки. (Робота в парах)

Аналіз позитивних і негативних наслідків роботи підземних вод.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Альтернативні варіанти

1. Прийом «Географічний практикум»

Завдання. Використовуючи таблицю в зошиті «Основні типи підземних вод», зробіть порівняння, з’ясувавши спільні риси та відмінності цих типів.

2. Прийом «Чомучка»

• Чому одні гірські породи пропускають воду, а інші — ні?

• Чому міжшарові підземні води зазвичай вирізняються високою якістю?

• Чому рівень ґрунтових вод не залишається постійним?

• Чому ґрунтові води в містах іноді навіть можуть затоплювати підвали будинків?

• Чому підземні води слід витрачати дуже економно?

VI. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя

У порах, тріщинах гірських порід і пустотах земної кори містяться підземні води. Чергування водопроникних і водостійких шарів у земній корі зумовлює розташування підземних вод на різних рівнях. Розрізняють ґрунтові та міжшарові води. Підземні води мають велике значення для водопостачання, тому використовувати їх слід бережливо.

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати текст параграфа.

• Скласти в зошитах схему «Утворення підземних вод».

• Повторити тему «Гідросфера».

• Продовжити підготовку до КВК: командам придумати чотирирядковий вірш-вітання, скласти на аркуші формату А3 кросворд із десяти питань з теми «Гідросфера», три питання-»чомучки» команді-суперниці; уболівальникам — скласти по три загадки за темою «Гідро-сфера».

Додатковий матеріал до уроку

• У деяких країнах (Саудівська Аравія, Мальта, Данія та ін.) підземні води — єдине джерело водопостачання, в інших — основне його джерело. У Тунісі їх частка становить 95 % усіх вод, що використовуються, у Бельґії — 85 %, у Нідерландах, Німеччині, Марокко — 75 %. Такі великі міста, як Мінськ, Вільнюс, Єреван, Тбілісі, Уфа, використовують тільки підземні води.

У країнах із посушливим кліматом підземні води використовують також для зрошування. Ними зрошується третина всіх поливних

земель у світі, 45 % — у США, 58 % — в Ірані, 67 % — в Алжирі. Зрошуване землеробство в Індії використовує майже тільки підземні води.

Підземні води часто використовують для своїх потреб промислові підприємства. Тільки в Москві заводи та фабрики мають на своїй території понад 400 артезіанських свердловин.

• У такому посушливому районі земної кулі, як пустеля Сахара, під товщею пісків на глибині 2300 м нещодавно відкрили водоносні горизонти на площі 900 тис. км2. Вважають, що звідти можна щодня відкачувати 100 млн м3 прісної води. Цього достатньо, щоб за кілька років перетворити більшу частину пустелі на квітучий сад. Величезний підземний басейн виявлено також у надрах Австралії, Західносибірської низовини, Казахстану.

• Україна надзвичайно багата на мінеральні води. На її території існує понад 500 джерел мінеральних вод, на базі яких функціонує 50 курортів і близько 48 заводів з розливання мінеральних вод. Далеко за межами України відомі такі води, як «Миргородська», «Свалява», «Поляна Квасова», «Луганська», «Нафтуся» та ін. Найвідомішим курортом мінеральних вод на Харківщині є «Бермінводи» — бальнеологічна оздоровниця міждержавного значення. Одним із найвідоміших мінеральних джерел Криму є Аджен-Су або, як його ще називають, Чорні води. Аджен-Су виходить на поверхню трьома джерелами, розташованими досить близько одне від одного. Одне із джерел дає чисту прісну воду, інші два, що знаходяться на 18 і 45 м нижче від нього, не тільки гірко-солоні на смак, але й містять значну кількість газу.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: