Мета: поглиблення та систематизація знань про річки, отриманих у початковій школі та на уроках природознавства; формування первинних практичних навичок визначати за картою напрямок течії річки, знаходити частини річки, ліві та праві притоки; виховання бережливого ставлення до води. Тип уроку: комбінований. Обладнання: атласи, підручники, настінна карта півкуль, фізична карта України, макет (схема, відеофрагмент) «Річка та її частини», контурні карти. Опорні поняття: гідросфера, води суходолу. Базові поняття: річка, русло, річкова тераса, заплава, витік, гирло, річкова система, річковий басейн, вододіл, поріг, водоспад. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь 1. Прийом «Географічна розминка» (без настінної карти й атласу) Завдання. Не зазираючи до карти, скажіть, де знаходяться: Червоне море, Бенґальська затока, Ґібралтарська протока, півострів Антарктичний, Маґелланова протока, Японські острови, течія Куросіо, Каліфорнійська течія, течія Західних Вітрів та ін. 2. Обмін кросвордами Учні обмінюються кросвордами, виконаними вдома, та розгадують їх. 3. Прийом «Бліц-опитування» • Згадайте, з яких частин складається гідросфера. • Яка частина гідросфери припадає на води суходолу? • Як води суходолу пов’язані зі Світовим океаном? • Які найбільші річки та озера вам відомі? IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Прийом «Практичність теорії» Минулого уроку ви дізналися про взаємодію людини та Океану, про роль Океану в розвитку людської цивілізації, про так звані «морські» держави. Однак ще до виникнення «морських» цивілізацій у долинах великих річок світу — Нілу та Хуанхе, Інду та Ґанґу, Тіґра та Євфрату — виникли перші осередки давнього землеробства, що поклали початок давніх «річкових» цивілізацій. Подивіться на карту світу. Річкові системи нагадують кровоносні судини людського організму. Недаремно за річками закріпилася назва «блакитні артерії планети». Дуже різні та не схожі одна на одну, всі річки — великі працівниці: вони транспортують воду на величезні відстані, зрошують земельні угіддя, постачають водою населені пункти, беруть участь у створенні нових форм рельєфу та мають величезні запаси енергії. Річку можна порівняти з істотою: вона народжується, дорослішає, працює, старіє, має свій характер, іноді спокійний, подеколи норовистий. Сьогодні на уроці ви поближче познайомитесь із цими дивовижними витворами природи, а також з’ясуєте, що являють собою річки та як вони «живуть». IV. Вивчення нового матеріалу Розгорнутий план етапу 1. Що таке річка? (Прийом «Мозковий штурм») Усі версії, ключові слова записуються на дошці, аналізуються та формуються поняття. 2. Складові річки: а) робота з макетом, схемою, рисунком, демонстрація відеофраг-менту; б) виконання рисунків-схем у зошитах.
3. Гірські та рівнинні річки: а) відмінності характеру течії гірських і рівнинних річок; б) утворення порогів і водоспадів. 4. Найбільші річкові системи світу (робота з картою) V. Закріплення вивченого матеріалу Прийом «Географічний практикум» Завдання 1. Знайдіть та підпишіть на контурній карті найбільші річки світу. Завдання 2. Опишіть річкову систему Амазонки. Для цього визначте, де знаходиться її витік та в якому напрямку протікає головна ріка, де знаходиться гирло. Назвіть праві та ліві притоки. Завдання 3. Визначте, вододілом яких річок є гори Карпати. Завдання 4. Визначте, до яких океанів належать басейни річок: Хуанхе, Лена, Дніпро, Дунай, Міссісіпі, Ніл, Конґо, Волґа. VI. Підсумок уроку Дайте відповіді на запитання. • Що таке річка? • Назвіть та поясніть складові річки. • Що таке річкова система? річковий басейн? • Як розрізняються річки за характером течії? VII. Домашнє завдання • Опрацювати текст параграфа. • Скласти п’ять тестових питань до тексту параграфа. • Підготувати повідомлення про великі річки планети. Додатковий матеріал до уроку Головні річки світу
• Найповноводніша річка світу — Амазонка. Площа, з якої вона збирає воду, сягає 7 млн км2, а це майже дорівнює такому материку, як Австралія. В Амазонку впадає понад 200 приток завдовжки 3,1 тис. км кожна. А до Атлантичного океану річка вносить 6940 км3 води на рік. • Індійська річка Ґанґ має найбільшу серед річок світу дельту — майже 80 тис. км2! На цій площі можуть розміститися дві такі європейські держави, як, наприклад, Швейцарія. • Найпотужнішим водоспадом планети вважають Іґуасу, що розташований на річці Іґуасу на відстані 26 км від її впадіння в Парану. «Іґуасу» мовою індіанців гуарані означає «велика вода». Ця гігантська водяна підкова завширшки 2,7 км щосекунди несе з 72-метрової висоти 12 866 т води або в середньому 39 м3/с, тобто 766 тис. т щохвилини чи понад 1 млн т за добу. • Найвищий водоспад світу — Анхель на річці Чурун у горах Венесуели в Південній Америці. Його висота — 1054 м. Цей водоспад був відкритий у 1935 р. американським льотчиком Джеймсом Ейн-джелом. • Найбільш відомий у світі — Ніаґарський водоспад, хоча він і не найбільший — його висота всього 51 м. Водоспад розташовується на річці Ніаґара, за 25 км від американського міста Баффало. Ніаґарський водоспад складається з двох водоспдадів — Підкова (Канадський водоспад) і Американський водоспад. • Хуанхе — найкаламутніша річка у світі. Назва її в перекладі означає «жовта ріка». В її річищі та гирлі, що майже цілком забиті наносами, накопичується величезна кількість мулу. На Хуанхе трапляються найстрашніші повені у світі. Під час повені 1931 р. там загинуло понад 3,5 млн осіб. Сьогодні плин Хуанхе контролюють величезні шлюзові ворота.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |