Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із поняттям «образотворче мистецтво»; композицією як основним засобом організації площини картини; «асиметричною композицією» як засобом передавання почуттів; формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати твори образотворчого мистецтва; розвивати дрібну моторику руки; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток естетичних почуттів. Обладнання: навчальні плакати; репродукції картин відомих художників (В. Васнєцов «З квартири на квартиру» та ін.); навчальні роботи з методичного фонду. Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; фарби — гуаш або акварель; пензлі № 4, 6; воскові крейди; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра. Основні поняття: «асиметрична композиція», Тип: урок формування нових знань. Коментар Урок має на меті закріплення та розширення знань учнів про композицію як засіб організації картинної площини. Обсяг викладання теоретичного матеріалу вчитель визначає, ураховуючи ступінь підготовки учнів. Хід уроку І. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь Бесіда Учитель пропонує учням пригадати основні ознаки передавання спокою та величі, правила організації симетричної композиції, основні поняття. ІIІ. Вивчення нового матеріалу Слово вчителя Основна умова композиції — це поєднання частин художнього твору. Художник повинен уміти так розташувати та пов’язати між собою окремі частини малюнка або картини, щоб вони створювали у глядача загальне враження. Асиметрія завжди додає пластичній формі динаміки й виявляє її потенційну здібність до руху. Тому принципи асиметрії складають основу зображення рухомих предметів або предметів, що стосуються руху, або предметів, в яких потрібно відобразити внутрішню енергію, життя. Приховані «динамічні» можливості цього композиційного засобу пояснюються тим, що сильний рух, що виникає в асиметричній фігурі, не може замкнутися в собі — він «перетікає» на сусідні предмети та фон. Отримуючи в них логічне продовження, рух замикається і робить фігуру стійкою, естетично привабливою. У цьому випадку асиметрія розглядається як проміжна фаза, як перехід від одного виду симетрії до іншого. Наприклад, рух асиметричної фігури на картині«Прощання О. Пушкіна з морем» (художники І. Айвазовський та І. Рєпін) звернений до бурхливої стихії моря, тут він знаходить своє смислове завершення. Побудова асиметричної композиції — один із найскладніших прийомів у композиції. Він потребує дуже чіткої організації простору. Композиційна рівновага досягається за рахунок колірного рішення та використання на другому й третьому планах об’єктів, що виділяються. Найчастіше асиметрична композиція зустрічається в сюжетному малюнку й необхідна для передавання прихованого напруження, потаємних почуттів. В асиметричній композиції рівновага досягається добиранням розмірів вертикальних і горизонтальних об’ємів, контрастом колірних плям. Рух — не мета композиції, а засіб привернути нашу увагу до головного — відображення почуттів, настроїв, сили. ІV. Закріплення вивченого матеріалу Організація сприйняття творів мистецтва Учитель пропонує учням уважно розглянути картину В. Васнєцова «З квартири на квартиру», самостійно визначити, яким чином художник досяг відчуття внутрішнього напруження. Слово вчителя В асиметричній композиції основне зображення зміщене від центра й розташоване на передньому плані. Погляд глядача рухається по дузі через середній план углиб картини. Середній і дальній плани в картинах з асиметричною композицією часто мають не менш змістовне навантаження, ніж передній, і покликані бути не просто фоном, але й підкреслювати головну думку. • Як передати в зображенні приховані почуття? Творче завдання Виконайте асиметричну композицію за темою «По той бік веселки». Скористайтеся гуашшю, аквареллю або восковими олівцями. Техніку виконання оберіть самостійно. Індивідуальна робота за творчим завданням Учні виконують творчу роботу. Учитель допомагає учням проаналізувати правильність виконання композиції та виправити помилки, надає індивідуальну допомогу. V. Підбиття підсумків Обговорення учнівських робіт Після завершення роботи відбувається обговорення учнівських малюнків. Із малюнків створюють виставку «По той бік веселки». VI. Домашнє завдання Учитель пропонує учням самостійно визначити, що хотів сказати В. Васнєцов у картині «З квартири на квартиру». Які засоби використав художник? (Учні мають викласти свої міркування у письмовій формі.)
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |