Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із поняттям «образотворче мистецтво», композицією як основним засобом організації площини картини; «динамічною композицією» як засобом передавання напруження; формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати твори образотворчого мистецтва; розвивати дрібну моторику руки; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток естетичних почуттів. Обладнання: навчальні плакати; репродукції картини В. Сурікова «Бояриня Морозова» та ескізів до неї; навчальні роботи з методичного фонду. Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гумка, фломастери, вугілля або інші графічні матеріали за вибором учнів. Основні поняття: «динамічна композиція». Тип: комбінований урок. Хід уроку І. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь Бесіда за питаннями Образотворче мистецтво є одним із видів мистецтв. • Що таке мистецтво? • Які види мистецтва ви знаєте? • Які види мистецтва називають візуальними? Які — образотворчими? ІIІ. Вивчення нового матеріалу (Учитель пропонує учням бесіду про значення композиції для створення картини. Учитель може використати будь-яку частину наведеного далі тексту для пояснення.) Слово вчителя Те, що ми зображуємо, завжди взаємодіє з картинною площиною: або воно встановлює з нею позитивний контакт і набуває необхідного життєвого простору, або виникає конфлікт, коли зображення замале або завелике, коли воно посунуте убік, утворюючи занадто великий фон. Цей конфлікт між малюнком і аркушем паперу привертає надмірну увагу до фону, що починає витісняти малюнок з образотворчої площини. Уникнути конфлікту, встановити належний порядок — гармонію — допомагаєкомпозиція, тобто така організація картинної площини, за якої встановлюється закономірне, узгоджене співвідношення між картинною площиною та зображенням. Розпочинаючи зображувати будь-який об’єкт, ми повинні узгодити розміри зображення із розмірами аркуша. Папір, на якому ми зазвичай малюємо, має подовжений формат. Тому він може бути розташований по довжині (горизонтально) або по висоті (вертикально). Те або інше положення аркуша паперу визначається розмірами та формою об’єктів, які художник збирається зображувати. Правильне положення картинної площини допомагає краще скомпонувати на ній малюнок, уникнути спотворення розмірів об’єктів у малюнку й порожнеч на аркуші. У процесі малювання між краями паперу й малюнком утворюється відстань — своєрідна рама у вигляді полів. Це «обрамлення» сприяє зібраності, виділенню малюнка як головного елементу в межах рами, але лише тоді, коли вона не створює розмірного контрасту, що виникає у разі надмірного збільшення або зменшення полів. У першому випадку контраст зорово зменшує і без того невеликий малюнок, у другому — відбувається зорове збільшення великого малюнка, аж до «випадання» зображення з поверхні паперу. Щоб уникнути виникнення подібного контрасту, необхідно щоразу узгоджувати розміри малюнка з форматом і розміром паперу. (Учитель нагадує учням уже відомі їм поняття про композицію та її різновиди.) • Як же передати рух на площині? (Учні висловлюють свої припущення.) На динамічній композиції основні зображення розташовані уздовж діагоналей. Погляд глядача, блукаючи картиною, неодмінно спрямовується до головного. Динамічна композиція є найкращою, якщо необхідно передати рух, внутрішнє напруження або привернути увагу глядача до певного об’єкта. ІV. Закріплення вивченого матеріалу Організація сприйняття творів мистецтва Учитель пропонує учням уважно роздивитися картину В. Сурікова «Бояриня Морозова», самостійно знайти ознаки руху, що використані художником, пояснює, що для того щоб передати рух на площині, художники використовують ознаки реального руху, особливо якщо необхідно передати одночасний рух великих груп людей. На картині В. І. Сурікова «Бояриня Морозова» рух розгортається по діагоналі, починаючись унизу праворуч, рух наростає у напрямку до головної дійової особи — боярині Морозової. Творче завдання Виконайте динамічну композицію за темою «Старе дерево під вітром». Використовуйте графічні техніки — олівець, маркер, вугілля. Пояснення до творчого завдання Пам’ятайте: для того щоб малюнок був виразнішим, темні об’єкти потрібно розташовувати на світлому фоні, а світлі, навпаки,— на темному. Індивідуальна робота за творчим завданням V. Підбиття підсумків Обговорення учнівських робіт Під час обговорення виконаних робіт доречно акцентувати увагу учнів на передаванні руху в композиції. Учні повинні вміти аналізувати роботи своїх товаришів, обґрунтовувати свою точку зору. Коментар Учні мають демонструвати знання про колір як засіб виразності; демонструвати навички й уміння зі змішування кольорів. VІ. Домашнє завдання Удома учні за потреби завершують роботу над деталями малюнка.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |