Форма: частини й ціле «Предметний натюрморт»

Мета: навчати учнів малювання з натури; продовжувати ознайомлювати учнів із натюрмортом як жанром образотворчого мистецтва; закріплювати поняття: «ескіз», «замальовка», «начерк»; розвивати в дітей комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати вміння аналізувати, узагальнювати; формувати вміння сприймати, розрізняти й аналізувати природн форми, співвідношення кольорів; розвивати дрібну моторику руки; виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: навчальні плакати («Послідовність побудови предметів на основі геометричних фігур» та ін.); репродукції картин відомих художників (К. Пєтров-Водкін «Ранковий натюрморт»; Й. Плепп «Натюрморт» та ін.); навчальні роботи з методичного фонду; схеми компонування; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гумка.

Основні поняття: «ескіз», «замальовка», «начерк».

Тип: комбінований урок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда

Учитель пропонує учням пригадати відомості про натюрморт як жанр образотворчого мистецтва, підкріпити свою розповідь прикладами картин відомих художників.

ІII. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя

• Що таке, на вашу думку, малюнок із натури

(Зображення об’єктів, що реально бачить художник у процесі малювання.) (Учні висловлюють свої припущення, учитель коригує та спрямовує їхні відповіді.) Необхідно пам’ятати: натюрморт — це не абияк розкидані речі. Кожен натюрморт має свою тему, певну систему поєднання тих чи інших предметів, що допомагає художникові передати свої враження та почуття. Художники об’єднують геометричні тіла в дві великі групи: гранчасті тіла (що складаються з площин або граней) та тіла обертання (куля, конус, циліндр).

 Форма предметів може являти собою: чисті геометричні форми (яблуко, апельсин),  частини геометричних форм, поєднання декількох геометричних форм. Наведіть приклади поєднання геометричних форм у предметах, які нас оточують.

Ескіз — попередній малюнок, що допомагає художникові знайти правильну композицію.

Ескіз може відповідати розміру майбутньої роботи або бути значно меншим за неї. В ескізі втілюється задум художнього твору в загальних рисах.

Замальовка — швидкий малюнок із натури.

Начерк — попередньо зроблений швидкий малюнок, що передає лише загальні форми.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Організація сприйняття творів мистецтва

Бесіда за питаннями

(Учитель демонструє учням репродукції картин відомих художників, що зображують натюрморти з природних форм.)

• Порівняйте, як різні художники зображують натюрморти.

• Роздивіться уважно зображення та спробуйте визначити, яке з них є найвиразнішим. Обґрунтуйте свою відповідь.

• Де розташовані основні та другорядні зображення і як вони пов’язані між собою?

• Як ви вважаєте, чи вдалося художникам донести до глядача свій задум?

• Складіть невеличку розповідь за картиною, яка вам найбільше сподобалася.(Розповіді учнів.)

• З яких геометричних фігур складаються природні форми, що зображені художником?

Творче завдання

Учитель пропонує учням для зображення постановку «Натюрморт із трьох природних форм».

 Відібрані для натюрморту предмети повинні бути об’єднані єдиною темою, різнитися за формою та розміром, матеріалом та фактурою.

Пояснення до творчого завдання

Учитель пояснює порядок виконання малюнка натюрморту, акцентуючи увагу учнів на етапах малювання: попередньому аналізі, композиційному розміщенні, передаванні характеру форми предметів та їх пропорцій, конструктивному аналізі. Учні повинні чітко уявити собі розташування предметів на площині столу, відстань між ними.

Індивідуальна робота учнів

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт

Під час обговорення учнівських робіт потрібно акцентувати увагу учнів на передаванні пропорцій об’ємних форм, їх розташуванні щодо лінії горизонту, передаванні освітлення. Обсяг роботи не дозволяє завершити малюнок упродовж одного уроку.

Коментар

Під час уроку учні мають демонструвати знання про основні правила композиції, свідомо обирати певний вид композиції для втілення.

VІ. Домашнє завдання

Розгляньте уважно свій малюнок з уроку 5.

• Яких помилок ви припустилися? Виконайте малюнок ще раз, використовуючи знання щодо будови геометричних форм. Роботу виконайте олівцем.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: