Рівновага «Спогад про знаменну подію»

Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із засобами організації композиції, Поняттям «рівновага»; засобами утворення композиційної івноваги; поглиблювати знання учнів про композицію, закріплювати а розширювати розуміння поняття «засоби виразності у композиції»; закріплювати навички роботи з фарбами; розвивати в дітей комбінаторні здібності, навички та вміння утворення композиційної рівноваги; формувати образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати вміння аналізувати; навчати міркувати; виховувати в учнів уважність; стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: навчальні плакати; репродукції картин відомих художників (В. Васнєцов «Богатирі»; К. Пєтров-Водкін «Яблуко та вишня» а ін.); фотографії; навчальні роботи з методичного фонду; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Основні поняття: «закони композиції», «композиційний центр».

Тип: комбінований урок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда

Для того щоб передати свої почуття та враження, необхідно знати акони композиції. (Учитель пропонує учням пригадати, які види композиції та закони компонування зображення вони вже знають.)

ІII. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Коли ми дивимося на предмети, то у зоровому полі вони розподілені рівномірно. Оптичний центр знаходиться приблизно посередині.

Саме так і варто розміщувати об’єкти на малюнку, інакше зображення здаватиметься неприродним. Композиційний центр може не збігатися з геометричним центром, але й не повинен бути віддалений від нього. Лінія горизонту на малюнку не повинна збігатися з горизонтальною серединою аркуша, а на середню вертикаль не повинні потрапляти великі об’єкти, інакше вся картина розпадеться на дві самостійні частини.

(Учитель пояснює, як можна обрати композиційний центр за допомогою рамкового видошукача або композиційних начерків з різних точок зору.) У живописі рівновага в композиції є дуже важливою, але повна симетрія неприпустима! Кожний предмет (або групу предметів) у натурі та його зображення наше око сприймає цілком, тобто перш за все ми відзначаємо їхню масу, розташування у просторі, взаємодію мас декількох предметів. При такому сприйнятті створюється відчуття «зорової ваги»: предмет здається легким або важким. Легкими сприймаються предмети невеликі за розміром, світлі за кольором, контури яких сильно розрізані; важкими здаються великі темні предмети зі щільним контуром.

Якщо частина малюнка заповнена світлими фарбами та здається легкою, а друга частина виконана темними кольорами та створює відчуття важкості — уся композиція буде неврівноваженою,

важка частина «переважатиме» над легкою. В образотворчому мистецтві рівновага означає «зорову стійкість пластичної форми», тобто рівність зорової ваги всіх частин зображення. Інший вид рівноваги створює певне поєднання і взаємне розміщення «легких» та «важких» фігур, великих і малих інтервалів. У картині В. Васнєцова «Богатирі» світлі фігури, проникаючи в темні, полегшують їх, а темні відповідно роблять важчими легкі фігури.

Композиція — це визначене розташування предмета в просторі і його зв’язок з іншими предметами. Слово композиція походить від латинськогоcompositio, що означає — «складання, з’єднання», сполучення частин у визначеному порядку.

Композиційний центр — місце знаходження основного об’єкта (образу) на аркуші.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Організація сприйняття творів мистецтва

Щоб привернути увагу й схвилювати глядача, художник намагається знайти сильні й виразні засоби зображення.

Бесіда за питаннями

• Якими засобами художники досягають рівноваги?

• Визначте на картинах зони рівноваги: геометричний та зоровий центр зображення відповідно.

Творче завдання

Слово вчителя

Придумайте малюнок, що присвячений нашій школі — урокам, перервам або святам.

• Який вид композиції ви оберете? Чому?

Пояснення до творчого завдання

Спочатку вирішіть, про що саме ви бажаєте розповісти своїм глядачам. Потім оберіть композиційну схему та виконайте ескіз. Під час ескізування необхідно визначити розташування, загальну форму та розмір основних об’єктів, не промальовуючи дрібних деталей. Потім продовжте роботу ад уточненням форми та деталей зображення, працюючи простим олівцем. Розпочніть роботу кольором.

Індивідуальна робота за творчим завданням

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт

Під час обговорення виконаних робіт слід акцентувати увагу учнів на створенні рівноваги за допомогою «легких» та «важких» плям та фігур. Учні мають аналізувати роботи своїх товаришів, обґрунтовуючи свою точку зору.

VІ. Домашнє завдання

Удома учні завершують роботу над деталями малюнка. Готують реферативну розповідь про новорічні свята та звичаї різних народів.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: