Точка зору. Стоп-кадр

Мета: продовжувати ознайомлювати учнів з основами композиції, поняттями «точка зору», «композиційний центр», «поле зору», «зоровий центр»; розвивати в дітей комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати вміння аналізувати, узагальнювати; розвивати кмітливість; навчати міркувати; стимулювати розвиток допитливості; виховувати в учнів акуратність, увагу.

Обладнання: навчальні плакати («Схема зорового сприйняття», «Сприйняття об’єкта залежно від положення глядача щодо лінії горизонту » та ін.); репродукції картин відомих художників (М. Шагал «Над містом» та ін.); навчальні роботи з методичного фонду; схеми компонування; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи. 

Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гумка, кольорові олівці.

Основні поняття: «точка зору», кут зору».

Тип: комбінований урок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда

Під час бесіди вчитель пропонує учням пригадати правила побудови лінійної перспективи, з якими вони вже знайомі.

ІII. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Ми не завжди можемо бачити лінію горизонту: у приміщенні, в лісі або населеному пункті немає видимої лінії горизонту. У такому разі художники її собі уявляють. Головна особливість лінії горизонту полягає в тому, що вона завжди проходить на рівні очей глядача. Якщо глядач знаходиться високо, то й лінія горизонту піднімається, а якщо глядач опускається, разом із ним знижується також лінія горизонту.

На все, що знаходиться вище за лінію горизонту, ми дивимося знизу, а на все, що нижче за лінію горизонту,— зверху. Саме наше положення щодо лінії горизонту й обумовлює характер об’єктів, які ми бачимо. Розглядаючи щось, ми завжди виділяємо головне — об’єкт, який привертає нашу увагу. Він знаходиться в центрі поля зору, тому ми бачимо його з усіма подробицями й деталями. Предмети, що знаходяться в полі зору поза зоровим центром, сприймаються узагальнено, без деталей.

Щоб художній образ, який відтворюється на малюнку, був виразним, потрібно навчитися обирати найвиразніші об’єкти для зображування, відчувати характерні моменти рухів, жестів, поз та ін. З одного боку модель може бути виразнішою, ніж з іншого. Потрібно вміти обирати найкращуточку зору — знайти для себе таке місце, з якого натуру буде видно найвиразніше.

(Учитель демонструє приклади того, як змінюється композиціязалежно від точки зору.) Точка і кут зору в картині є важливим елементом створення її композиції. Головний діючий об’єкт на картині зазвичай розміщують поблизу оптичного центра. Це дозволяє охоплювати поглядом усю картину відразу та сприймати її зміст на значній відстані. Ми завжди виділяємо той об’єкт із групи, що чимось привертає нашу увагу, такий об’єкт знаходиться в центрі поля зору, ми бачимо чітко та з усіма подробицями. Решта предметів, що знаходяться в полі зору поза зоровим центром, сприймаються узагальнено, немовби підпорядковуються головному. Виразність художнього образу визначається виразністю натури. Необхідно навчитися знаходити максимальну виразність натури, помічати найхарактерніші риси в рухах, жестах, позах. Точка зору (в образотворчому мистецтві) — місце в просторі, на якому знаходиться глядач. Кут зору (в образотворчому мистецтві) — увесь простір, який охоплює погляд ока, що не рухається.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Організація сприйняття творів мистецтва

Бесіда за питаннями

(Учитель демонструє учням малюнки з різною точкою зору.)

• Роздивіться уважно зображення та спробуйте визначити, яке з них є найвиразнішим. Обґрунтуйте свою відповідь.

• Де розташовані основні та другорядні зображення і як вони пов’язані між собою?

• Як ви вважаєте, чи вдалося художникам донести до глядача свій задум? (Під час обговорення вчитель нагадує учням основні композиційні схеми та пропонує визначити, за якою композиційною схемою побудовано композицію тієї чи іншої картини.)

Творче завдання

Слово вчителя

Заплющіть очі та уявіть, що ви птах або мураха. Яким ви побачите світ із висоти пташиного польоту або з землі? Чим відрізнятимуться композиції?Намалюйте свою школу очима птаха, який летить. Скористайтеся кольоровими олівцями.

Пояснення до творчого завдання

Спочатку виконайте ескіз олівцем. Потім продовжте роботу кольоровими олівцями.

Індивідуальна робота за творчим завданням

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт

Під час виконання завдання учні мають демонструвати вміння відтворювати точку зору, будувати перспективу із високою та низькою точками зору.

VІ. Домашнє завдання

Уявіть себе мурахою. Намалюйте свою школу очима мурахи, яка дивиться від землі.

З малюнків створюють виставку «Стоп-кадр».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: