Мета: закріпити знання учнями термінів із теорії літератури; працювати над виразним читанням; учити аналізувати прочитаний текст, складати схеми; розвивати логічне мислення, усне мовлення; виховувати прагнення до самовдосконалення. Обладнання: схеми; тексти оповідань; ілюстрації до розповіді; зображення хамелеона. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань Опитування - Дайте визначення оповідання. - Розкажіть про види комічного (гумор, іронія, сатира). ІІ. Мотивація навчальної діяльності Прочитайте визначення гумору Ф. Кривіна. «Гумор — це соломинка, яка нікого не рятує. Проте коли хапаєшся за неї, робиш рух, який допомагає утримуватися на воді». - Чи згодні ви з цією думкою? Навіщо потрібен гумор? (Він допомагає жити, діяти, змінювати недосконалий світ.) ІІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Підготовка до сприймання тексту — Щоб зрозуміти, чому Чехов так назвав своє оповідання, потрібно дізнатися, у чому особливість цієї тварини хамелеона. Виступ учнів-«біологів» із повідомленням про хамелеона 2. Словникова робота Городовик — посада в поліцейській охороні міста. Розглядає незначні справи, встановлює мир між сторонами, що сперечаються. Мировий — суддя, пов’язаний із розбором дрібних цивільних і кримінальних справ. Лягаві — порода мисливських собак. 3. Історія створення оповідання Слово учителя — Оповідання «Хамелеон» з’явилося в 36 номері журналу «Осколки» в 1884р. із підзаголовком «Сценка». Вісімдесяті роки були для Чехова дуже плідними — у цей час він написав найкращі оповідання. Чимало творів він присвятив темі чиновництва: життю чиновників, відносинам між ними, їх психології, вчинкам. Часто матеріал для своїх оповідань він брав із життя. 4. Читання оповідання «Хамелеон» учителем 5. Бесіда - Де відбувається дія оповідання? (На базарній площі, біля складу купця Пічугіна.) - У чому суть конфлікту, покладеного в основу історії? (Щеня вкусило ювеліра Хрюкіна; Очумєлов повинен розібратися в ситуації й покарати винних.) - Знайдіть опис винуватця скандалу — хортеня. («У центрі натовпу, розчепіривши передні лапи і тремтячи всім тілом, сидить сам винуватець скандалу — біле гостроморде хортеня з жовтою плямою на спині. У сльозових очах у нього вираз туги й жаху».) - Яке враження справляє на читача цей опис? Які почуття викликає? (Щеня, маленьке, жалюгідне, перелякане, викликає почуття жалю; не зрозуміло, як могло нешкідливе щеня зчинити стільки галасу.) - Чому Хрюкін вимагає компенсації за нанесену травму?(Постраждалий пояснює це тим, що в нього, ювеліра, тонка робота, і тепер він не зможе її виконувати.) 6. Складання схеми № 1 Очумєлову потрібно розібратися в ситуації. Простежимо його «шлях до істини». - Скільки разів змінює свою думку Очумєлов? Чому це відбувається?(Думказмінюється залежно від того, кому належить собака.) 7. Складання схеми № 2 - Згадайте, хто така Феміда? (Давньогрецька богиня справедливості і правосуддя) З яким символом її зображують і чому? (З терезами, на яких зважують всі «за» і «проти» для прийняття справедливого рішення.) - Що зважує на терезах Очумєлов? (Хто важливіший: Хрюкін або собака?На перший погляд, важливіше людина, але в даній ситуації включаються соціальні механізми: важливішим є той, хто стоїть вище на соціальній драбині. Це правило поширюється навіть на собак: якщо собака бездомна, то «переважує» Хрюкін, якщо генеральська, то «правда» на її боці.) 8. Складання схеми № 3 «Ніжна тварюка або бродяча худоба?» — Ставлення Очумелова до собаки в процесі з’ясування обставин змінюється кілька разів. Давайте прослідкуємо, які слова використовує поліцейськийнаглядач при цьому. 9. Творче завдання (робота в парах) - Уявіть, що вам потрібно розслідувати цю справу і з’ясувати, хто правий, а хто винен. Можлива відповідь Уважно вивчивши всі обставини справи, можна припустити, що Хрюкін, золотих справ майстер, у нетверезому стані тикав цуценяті в ніс цигарку (що підтверджується очевидцями). Щеня у відповідь вкусило кривдника за палець. Це не спричинило б істотної шкоди іншій людині, але, враховуючи професію потерпілого, можна зрозуміти його обурення. Однак вимоги Хрюкіна про моральну компенсацію безпідставні, тому що він власне і є причиною конфлікту. Рішення: Хрюкіна за жорстоке поводження з тваринами оштрафувати, собаку повернути господарям. IV. Підбиття підсумків уроку «Мікрофон» Сьогодні на уроці ми: - прочитали розповідь «Хамелеон»; - дізналися про тварин-хамелеонів; - з’ясували, хто з героїв оповідання постраждалий, а хто винуватець. V. Домашнє завдання Підготуватися до читання оповідання за особами; довести, що твір Чехова «Хамелеон» — оповідання.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |