Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю Стівенсона, познайомити з історією створення роману «Острів скарбів», розвивати й вдосконалювати навички виразного читання, логічногомислення. Обладнання: портрети Стівенсон, виставка книг письменника, криптограма. Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом. Володіючи багатством Усієї землі, Ми повинні бути щасливі, Як королі. Р. С тівенсон Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності - Розшифрувавши криптограму, ви дізнаєтеся, твір якого письменника мибудемо читати на уроці. (Роберт Льюїс Стівенсон) Ключ до криптограми — український алфавіт. ІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь учителя про життєвий та творчий шлях письменника — Розмірковуючи над долею письменника Стівенсона, не можна забувати:був іще й читач Стівенсон. З раннього дитинства він захоплювався романамиВальтера Скотта, історичні твори якого сповнені пригод і подорожей. Цікаво,що серед героїв романів великого шотландця Стівенсон відшукав своїх предків. Вальтер Скотт та Стівенсон навіть мали спільних далеких родичів. А дід Стівенсона навіть показував авторові «Айвенго» побудовані ним маяки. Дід і батько письменника — морські інженери, будівничі маяків. Льюїс не міг продовжувати сімейну традицію: з дитинства він багато й часто хворів, томумайже не ходив до школи, не грав з однолітками. Проте, навіть лежачи у ліжку, він не сумував, тому що вмів фантазувати. А ще батько, годинами сидячи біля хворого на туберкульоз сина, розповідав йому захоплюючі історії про відчайдушних розбійників, відважних мореплавців, закопані скарби.Батьки хотіли, щоб Льюїс здобув юридичну освіту, що він і зробив, закінчивши юридичний факультет Единбурзького університету. Але, як і раніше, його приваблювала лише література. Література й подорожі… Он с собою взял в плаванье карту морей, На которой земли — ни следа; И команда, с восторгом склонившись над ней, Дружным хором воскликнула: «Да!» Для чего, в самом деле, полюса, параллели, Зоны, тропики и зодиаки? И команда в ответ: «В жизни этого нет, Это чисто условные знаки. На обыденных картах — слова, острова, Все сплелось, перепуталось — жуть! А на нашей, как в море, одна синева, Вот так карта — приятно взглянуть!» (Л. Керолл) Щоправда, життя склалося так, що мандрувати йому доводилося не за власним бажанням, а через необхідність. Спочатку, за приписами лікарів,— до м’якого клімату Франції, Голландії та Бельгії, потім — до Каліфорнії за нареченою, американкою Фанні Осборн, а наприкінці життя — на острови архіпелагу Самоа. Стівенсон рано почав писати й друкуватися, але успіх до нього прийшов лише після виходу роману «Острів скарбів». 2. Історія створення роману Вперше роман побачив світ у 1881 р. Реакція читачів була несподіваною —автора буквально закидали листами з проханням назвати точні координати острова, адже там залишилися скарби. Наївні сучасники так і не змогли повірити, що події роману — плід фантазії автора. Як же з’явилася ця книга? Коли вона вийшла вперше, на ній була присвята: «Містеру Л. О. » — з приміткою, що «смак і фантазія» Л. О. допомогли авторові в написанні роману. Усі подумали, що це якийсь критик, а виявилося — хлопчик, Ллойд Осборн. Одного разу, граючись зі своїм пасинком Ллойдом, Стівенсон намалював карту острова. «Як називається ця земля?» — запитав хлопчик. «Острів скарбів»,— одразу ж відповів автор, не підозрюючи, що він розпочав створювати свій знаменитий роман. Кожного дня сім’я збиралася за столом, щоб послухати нові розділи майбутньої книги: про піратів, карту та скарби, про бунт та покинутий корабель, про сквайраТрелоні, і лікаря, і повара на одній нозі. Члени сім’ї Стівенсона не були пасивними слухачами: вони вигадували нові пригоди, підказували імена героїв та назви місцевостей. Батько письменника склав список речей, що знаходилися у скрині «морського вовка». А Ллойд був першим критиком і редактором «Острова скарбів». «Острів скарбів» — найвідоміший, але не єдиний твір Стівенсона. Йому належать романи «Чорна стріла», «Володар Баллантре», «Дивна історія Джекіла і містера Хайда». Писав Стівенсон до останнього дня свого недовгого життя, яке скінчилось на полінезійському острові Самоа, що у Тихому океані. Рідні поховали його над морем, на вершині гори Веа. На могильному камені викарбувані його власні рядки: Під зоряним небом, на вітру Місце останнє виберу. Радісно жив я, легко помру. … На могилі моїй напишете так: «Тут він хотів залишити знак, З моря додому прийшов моряк, І мисливець вернувся з горбів». «Реквієм» 3. Робота з літературознавчими термінами Повторення - Що таке роман? - Яка література називається пригодницькою? 4. Читання перших розділів роману Частина І, розділ І. «Старий морський вовк у трактирі адмірала Бенбоу» Розділ ІІ. «Чорний Пес приходить і йде геть» - Назвіть героїв роману, про яких ви читали. Які вони викликають почуття і чому? Розділ ІІІ. «Чорна мітка» - Що таке чорна мітка? Хто з героїв роману і кому її приносить? - Чи можна назвати цей роман пригодницьким (згідно з прочитаними розділами). ІІІ. Підбиття підсумків уроку Продовжте речення Сьогодні на уроці я… - дізнався… - був вражений… - замислився… . IV. Домашнє завдання Продовжити читати роман Р. Стівенсона «Острів скарбів».
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |