Творча робота «Сьома планета»

Мета: розвивати зв’язне мовлення; виділяти спільні ознаки в композиції розділів про планети-астероїди; вчитися писати свій розділ у стилістичній єдності з казкою Екзюпері.

Обладнання: карта зоряного неба із зображеннями планет, на яких побував Маленький принц.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності

(На карті зоряного неба додатково зображено планету без назви.)

-   Чи подобається вам казка «Маленький принц»?

 Що, на вашу думку, потрібно людині, щоб писати так, як Екзюпері? (Мати життєвий досвід, цікаві ідеї, уміти образно мислити, любити слово, уміти влучно й лаконічно говорити про важливе…)— Сьогодні ви спробуєте себе у ролі творців, пис ьменників. Подивіться уважно на карту зоряного неба із зображенням подорожі Маленького принца.

Поясність суть алегоричних образів короля, честолюбця, п’янички, ділка, ліхтарника, географа (перевірка домашнього завдання). Ви бачите, що на карті з’явилася ще одна планета, на якій побуває герой казки до прибуття на Землю. Але на ній нічого не написано, вона «порожня», на ній ще ніхто не живе. І тільки від вас залежить, хто стане героєм казки, жителем цієї планети. Як вона буде виглядати, про що буде говорити з її жителями Маленький принц — залежить від вашої уяви та фантазії.

II. Робота над темою уроку

1. Підготовча бесіда

1) «Обираємо героя»

-   Чому герої, що живуть на астероїдах, не мають імен? (Це не конкретні люди, а узагальнення, алегоричні образи.) За яким принципом обирає своїх героїв Екзюпері? (Професійні якості, риси людського характеру)

 Які б ще професійні особливості і якості людей міг описати Екзюпері, якби Земля була не 7-ю, а 8-ю планетою на шляху Маленького принца? Запропонуйте своїх героїв для 7-ї планети. (Лікар, учитель, генерал, хвалько, модниця, оратор)

2) Композиція розділу

-   Що спільного у побудові розділів, які розповідають про жителів астероїдів? З чого вони починаються? (З опису жителя планети, який займається своєю звичною справою.)

-   Як описує планету автор? (Декількома штрихами автор описує обстановку і необхідні атрибути існування героя: армія пляшок, трон, рахівниця.)

-   Як ставляться герої до Маленького принца? (Вони сприймають його як людину, необхідну їм: королеві — підданий, честолюбцеві — шанувальник, географові — мандрівець. Як особистість Маленький принц їх не цікавить.) Що є головним у кожному розділі? (Діалог)

-   Про що говорять герої? (Жителі планети розповідають про себе, Маленький Принц намагається зрозуміти, в чому сенс такого життя.)

 Коли Маленький принц починає нудитися? (Коли йому все стає зрозумілим про людину: герой або розмірковує нелогічно (п’яниця, ділок), або не розуміє абсурдності свого існування (король, честолюбець). Найголовніше: герої не хочуть змінювати своє життя, вони зосереджені лише на своїх недоліках та слабостях.) Якими словами закінчуються майже всі зустрічі з жителями планет? («Які дивні люди ці дорослі!»)

2. Усне колективне складання розділу «Сьома планета»

(Обирається герой (наприклад, лікар) і складається невелика розповідь про зустріч Маленького принца з ним.) Можливий варіант

На сьомій планеті жив лікар. Він був одягнений у білий халат, сидів за столом і увесь час щось писав.

— Добрий день! — сказав Маленький принц.

— Ось і пацієнт! — зрадів лікар.

— Йди-но сюди. Зараз ми виміряємо тобі температуру і з’ясуємо, які ліки тобі призначити.

— Але ж я зовсім не хворий! — запевнив Маленький принц.

— Це тобі тільки здається. Здорових людей не існує, є лише недообстежені.

Лікар подав Маленькому принцові термометр і звелів показати язика. «Який дивний лікар! Він хоче лікувати здорову людину!» Тим часом лікар уже виписував рецепт.

— Будеш приймати ці пігулки, краплі й драже…

Але Маленький принц вже залишав планету лікаря, який чув лише самого себе, й прагнув лікувати навіть тих, кому це було не потрібно. «Які дивні люди ці дорослі!» — подумав Маленький принц.

3. Написання творів на чернетках

Потрібно звернути увагу учнів на використання різних дієслів, що характеризують слова автора у діалозі (подумав, вигукнув, сказав, зрадів, запевнив), необхідність уникати невиправданих повторів однокореневих слів, одного й того самого слова. Не зайвим буде пригадати постановку розділових знаків у діалозі.

4. Переписування творів у зошити

ІІI. Підбиття підсумків уроку

«Продовжте речення»

Сьогодні на уроці я:

-   звернув (-ла) увагу на…

-   замислився (-лась) над…

-   вирішив (-ла)…

IV. Домашнє завдання

Закінчити роботу у зошитах.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: