Тема уроку: Коротки історичні відомості про культурний символ України – писанку, її місце в сучасному декоративно-ужитковому мистецтві. Техніки писанкарства (крашанка, крапанка, писанка з малюнками-символами).
Орнаменти писанкарства. Символи в писанкарстві.
Мета уроку: ознайомити з історичними відомостями про культурний символ України – писанку, її місце в сучасному декоративно-ужитковому мистецтві, символікою орнаментів, кольору; розвивати інтерес до пізнання народного мініатюрного живопису України; виховувати повагу до культурної спадщини народу, традиції, любов до прекрасного.
Тип уроку: застосування знань, навичок і вмінь.
Устаткування і дидактичний матеріал: комп'ютер, мультимедійний проектор, з приготованою презентацією, екран;
роздавальний матеріал для учнів; писанки з різною символікою; шаблони писанок, графітовий і кольорові олівці, фломастери, папір, клей ПВА.
Хід уроку.
1. Організація класу.
2. Актуалізація опорних знань. Вправа «мікрофон».
Скажіть, будь ласка, що вам відоме о яйце?
Яйце – предивна тайна: з прозорої рідини та жовтка з’являється у світ живий організм. И це найбільш дивовижний об’єкт культу.
3. Мотивація навчальної діяльності.
У кожного народу є свої національні здобутки. Разом із вишиваними рушниками, сорочками писанка є однією з найдавніших галузок нашого народного ужиткового мистецтва. Чудові, чарівні, прекрасні – такими епітетами нагороджують шанувальники оригінальні зразки народного мініатюрного розпису писанки.
(презентація слайди 1- 3)
Майстерність художнього вивершення української писанки, багатство сюжетних і орнаментально-декоративних композицій, неповторність кольорових гам – усе це поєднує давнє, традиційне і вічно молоде мистецтво, котре не поступається перед знаменитими китайськими та японськими малярськими мініатюрами. У передмові до альбому «Пише писанки бабуня, пише мама, пишу я» народознавець В. Скуратівський висловив таку думку щодо краси писанок: «Якби наш народ не створив нічого іншого, окрім писанок, то і цього було б досить, аби зайняти почесне місце у пантеоні цивілізованих націй».
4. Оголошення теми уроку.
Сьогодні ми дізнаємось про символи й смислове значення кольорів, що використовуються в українському мистецтві розпису писанки, і створимо вітальну листівку до Великодня у формі яйця.
5. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
(презентація слайди 4)
Прадавні звичаї розмальовувати навесні яйця у слов’янських та інших народів з’явились у світі ще до прийняття християнства в язичницьких віруваннях як атрибути весняних культових народних обрядів, пов’язаних із пробудженням землі навесні. Саме з цих весняних культових обрядів християни й запозичили роль яйця як життєдайної сили.
Поряд із деревом життя яйце – предивна тайна: з прозорої рідини та жовтка з’являється у світ живий організм. Це чи не найбільш дивовижний об’єкт культу.
Різні народи шанували яйце як символ життєдайності, створили власну атрибутику його звеличення. Яйце фарбували, прикрашали, возвеличували у Стародавньому Єгипті, Греції, Римі навколо нього створено безліч міфів і легенд індіанськими племенами Америки, племенами Стародавнього Китаю. Та жоден із народів не зміг зберегти, донести і втілити свої автохтонні уявлення, символи життя так виразно й майстерно як український.
Писанкарство - древнее народное искусство, связанное с дохристианскими обрядами встречи весны и начала нового года.
Писанка - символ Солнца, любви, красоты, радости, возрождения новой жизни.
Каждый элемент писанки символизирует древние космогонические представления наших предков, сохранившиеся со времен Трипольской культуры.
Сейчас она стала символом радости и веры в светлое Воскресение Христово.
Починають писанкарювати на свято Срітення (15 лютого). За традицією, писанки пишуть дівчата й жінки
Писанок у їжу не вживають тому, бо їх ввіжіють оберегами. Їх тримають в оселі на почесному місці протягом багатьох років. З писанок та крашанок починався великодній сніданок. Зустрічаючись на Пасху, люди вітаються один з одним словами «Христос воскрес!» У відповідь чується радісне "Воістину воскрес!". За давньою традицією після цього люди тричі цілуються і вручають одне одному писанки. Дівчата вмивалися водою, в яку опускали крашанку чи писанку, щоб бути гарними. Також писанки служили для святкових розваг, ігор дітей та молоді.
Писанки використовували як символ кохання, даруючи їх юнці.
Що не край - то звичай
(презентація слайд 5-6)
У Франції улюблені великодні солодощі - це вироби із шоколаду: яйця, білі й темні зайчики, курчата, рибки - символ Христа, і дзвони? Є така легенда, що у Велику п'ятницю дзвони з усієї Франції летять до Ватикану, щоб принести туди всю скорботу, яку християни відчувають у день хресної смерті Ісуса. Повертаються дзвони у Великодню неділю, тому від п'ятниці до неділі всі дзвони Франції мовчать.
У Європі діти дуже люблять на Великдень їсти: зайців! Шоколадних, правда. Батьки купують таких великодніх зайчиків і шоколадні яйця та ховають їх у садочку біля хати. Великоднього ранку діти біжать шукати солодощі.
У Данії на Великдень діти відсилають своїм друзям та родичам листівки зі смішними віршиками-дражнилками. Прикрашають листівку проліском - першою весняною квіткою. А замість підпису ставлять крапки - скільки букв в імені автора, стільки й крапок. Доводиться відгадувати! Уявіть, як усі сидять за великим столом, прибраним у жовте та зелене - це традиційні великодні кольори датчан, - і намагаються здогадатися, хто ж це написав. Бо якщо здогадаються, то автор має подарувати крашанку тому, хто отримав листівку-дражнилку.
Найбільша писанка - пам'ятник - знаходиться в Канаді. Її виготовили на згадку про тих українців, що першими приїхали до Канади, і встановили на площі у містечку Вегревілль. Її висота - аж десять метрів!
Повідомлення учнів.
Учень 1. (презентація слайди 7- 11)
Якщо за часів язичництва яйця розписували до свята весни, то за Християнства – до Великодня – свята воскресіння Ісуса Христа.
Писанки яйце декороване традиційними символами, яки написані за допомогою воску й барвників
Крашанка – це зварене яйце, зафарбоване в один колір.
Дряпинка (шкрабинка) – це яйце з темною шкаралупою, яке фарбують в один колір і на його поверхні гострим інструментом продряпують малюнок.
Крапанка – писанка з крапками одного чи кількох кольорів.
Мальованка – яйце, розмальоване фарбою й пензликом.
Учень 2. (презентація слайди 12- 19).
Писанка – це не предмет повсякденного побуту, а, передусім, твір мистецтва.
Витравлені яйця- візерунки зроблені за допомогою техніки травлення.
Дратковані ваїчка- яйця, вкриті сіточкою-візерунком, сплетеним з дроту. Техніка поширена в Чехії, Словаччині та Угорщині, які зараз змагаються за звання батьківщини цього методу.
Яйця-вишивки- вишиті хрестиком великодні яйця. Техніка з'явилась у Німеччині. Еволюцію, яку вона пройшла, можна розділити на кілька етапів. Спочатку майстри вишивали на канві, у яку замотували яйце, згодом наклеювали вишиті орнаменти на шкаралупу і, нарешті, скориставшись іншим винаходом німецьких майстрів - висвердлювати яйця бормашиною, почали вишивати на шкаралупі за допомогою тонкого дроту з ниткою. На рубежі ХХ-ХХІ ст. її засвоїли писанкарі з України. Українські майстри, вишиваючи візерунки на яйці, на відміну від, наприклад, американських, не розрізають шкаралупу.
Яйця, розмальовані кольоровим воском- з'явились у деяких європейських країнах на початку ХХ ст. Вона близька до традиційної, але віск залишається на шкаралупі. Малюнок виходить рельєфний й різнокольоровий. Румуни вважають цей стиль власним винаходом. Лужицькі серби для такої техніки пристосовують пір’я птахів, які вирізаються у формі трикутників, ромбів або інших геометричних фігур і якими наносять геометричний малюнок. Техніка розпису кольоровим воском вже почала застосовуватися й в Україні.
Бісерні яйця- яйця оздоблені бісером, який клеїться до шкаралупи воском чи клеєм або закріплюється методом сплетіння.
Скляні яйця- виготовлені зі скла великодні яйця. Поширені у США, Західній Європі. У Венеції виготовляються з муранського скла.
Каскарони - видуті і наповнені конфетті яйця, з яких роблять веселі фігурки у вигляді тварин, птахів або комах. У Мексиці на свято діти ними кидаються один в одного.
Перфоровані яйця- візерунки висвердлені за допомогою бормашини. Техніка з'явилась у Німеччині. Поширена в Чехії, а останнім часом також в Україні. Серед майстрів, які працюють у цій техниці, найвідомішими є Франц Ґром зі Словенії і Горст Опіола з Німеччини
Ювелірні яйця- яйця виготовлені з золота, срібла, коштовного каміння. До їх числа відносяться ювелірні яйця Карла Фаберже.
Великоднє яйце в технікі квілінг то що.
Писанка – це не предмет повсякденного побуту, а, передусім, твір мистецтва.
Физкультхвилинка. (вправи контролю постави).
Слово вчителя.
(презентація слайд 20)
У давнину існувала ціла система виготовлення писанок. Наші предки знали понад 20 різновидів техніки їхнього розмальовування. Нині побутують лише 5 з них, а символічних малюнків для писанок – понад 100.
Звичай розмальовувати до Великодня пташині яйця у кожному регіоні України має свої особливості. Для різних місцевостей характерний різний вид орнаменту, кольорова гама і технологія розпису. Наприклад, полтавські писанки мають жовті, зелені, білі барви, чернігівські — червоні, чорні та білі, а на Прикарпатті — жовті, оранжеві, червоні й чорні.
На Гуцульщині широко поширена воскова техніка розпису яєць за допомогою спеціального писальця. На півдні Поділля, Буковині застосовують техніку «краплення» — капання воском на яйце. На Прикарпатті, Волині поширені техніки «шкрабання», «крашення», звідси і назви писанок — «крашанки», «галунки», «мальованки». Крашанки з’явились значно пізніше від писанок. Їх варять і фарбують у природних барвниках. Крашанки їдять. Писанки ніколи не варять і не їдять, «аби не вбивати живу силу зародка». Їх дарують і зберігають як священний талісман.
Весняно-великодні писанки принесли до нас різні прадавні знаки й символи в декоративних мотивах. Абсолютна більшість елементів і символів декоративного розпису українських писанок, безперечно, прадавнього походження, і всі вони були знаками тієї чи іншої природної, незрозумілої для наших предків сили. Сьогодні лише деякі знаки й символи можна пов’язати з тим чи іншим віруванням, божеством. Одначе копітка праця вчених, дослідження різних археологічних знахідок, текстів стародавніх пісень, інших жанрів українського фольклору дали змогу розкрити зміст окремих знаків, символів, деталей орнаменту писанок, вишивки, кераміки тощо.
Одним з найпоширеніших елементів у писанковому орнаменті є зображення Сонця у вигляді різних солярних знаків. Поширеним символом води є меандр чи безконечник. З культом Сонця у слов’янських народів був пов’язаний і культ коня. За віруванням наших пращурів, Бог Сонця народив собі сина Фороса у вигляді коня, котрий зранку до вечора возив по небу свого батька. Подібний культ коня сина Бога Сонця був і в давніх греків (колісниця Феба). Бога Сонця зображували у вигляді різноманітних хрестиків, кружечків, павучків, свастик.
Учень 3.
Демонстрація малюнків (додаток 1, 2) та слайдів 27- 29.
Особливу увагу серед символів писанкового орнаменту привертає зображення жінки – Великої Богині, або, як її ще називали, Богині Мокош, Богині-Берегині чи Богині-Живи. Вона виступала як символ життя і родючості, матір’ю усього живого. У писанковому орнаменті це символічна жіноча постава з піднятими догори руками, згодом вона перейшла до сюжетного відтворення Матері Божої.
Тваринний і рослинний світ, що оточує людину, знайшли своє відображення у писанковому розписі. Серед поширених тваринних елементів зустрічаються олень, як символ добробуту, півень як охоронець житла, вівці, кози, качки, голуби – усе це уособлює людське життя й господарювання. У декоруванні писанок зустрічаються знаряддя праці, предмети побуту й архітектурні мотиви. Але всі ці мотиви зображуються певними умовними знаками чи символами.
Слово вчителя.
(презентація слайд 30)
Крім орнаменту символічне значення в писанках мав колір.
Проблемне питання: « Що, на вашу думку, означають колір: червоний,
жовтий, голубий, зелений, коричневий?
Чи співпали ваші уявлення про колір з символічним значенням кольорів в писанці?
Так, червоний означав радість, життя, любов, надію;
червоний з чорним символізували земні божества;
жовтий – місяць, зірки, гарний урожай;
голубий колір уособлював небо, повітря, здоров’я, силу;
зелений символізував весну, відродження природи, багатство рослинного й тваринного світу;
коричневий - колір родючої землі.
Композиційна схема розпису.
Демонстрація малюнків (додаток 4) та слайд 31.
Поділ на два передавав уявлення про два світи. На три ділили найчастіше по вертикалі, так позначали три небесних сфери. При поділі на чотири утворюється хрест, що означає чотири сторони світу.
Класичний поділ півсфер на чотири частини, кожна з яких поділена на три, передає уявлення про чотири пори року з трьома місяцями. За іншими уявленнями світ ділився і на шість сторін. Таку просторову орієнтацію передає шестикутна зірка.
Досліджуючи писанки, вчені висловили здогад про те, що в давнину існував восьмирічний календарний цикл. У народній міфології небо має вісім сфер - "облоків": сім синіх, а восьме червоне, на якому сидить сам Бог.
Дуже цікавий поділ на сорок частин, так звані сорококлинці. Кожен клинець позначав якийсь вид людської діяльності або явище природи, а в християнському баченні - сорок днів посту.
6. Практична робота. Виготовлення вітальної листівки до Великодня у формі яйця.
Ввідний інструктаж.
Виклад практичного завдання. (презентація слайд 32).
Послідовності виконання роботи.
а) користуючись роздавальним матеріалом, шаблоном, обрати композиційну схему розпису.( додаток 4);
б) використовуючи солярні знаки, зооморфні, рослинні елементи, антропоморфні символи виконайте малюнок олівцем.( додаток 1, 2, 3 );
в) виконати малюнок у кольорі або застосовуй відомі тобі технології з аплікації, квілінгу;
г) вирізати по контуру, підписати вітальну листівку.
Повторення правил ТБ при роботі в майстерні.
Інструктаж за правилами безпечної роботи з ножицями.
1. Працюй з добре відрегульованими і заточеними ножицями.
2. Ножиці повинні мати тупі, округлі кінці.
3. Не залишай ножиці розкритими.
4. Передавай ножиці кільцями вперед.
5. Не грай з ножицями, не підносив до лиця.
6. Використовуй ножиці тільки за призначенням.
Самостійна робота учнів.
Поточний інструктаж:
- допомога учнем при виконанні роботи
- контроль якості виконуваної роботи
Завершальний інструктаж.
7. Підсумок уроку.
Взаємоконтроль учнів.
Обміняйтеся вітальними листівками і прокоментуйте, читаючи символіку малюнка на листівці, що вам бажає ваш товариш.
Чи співпадає письмове поздоровлення з символами на малюнку.
Що нового цей урок вніс у ваше уявлення про писанку?
Що для себе ви взяли з цього уроку?
Де в побуті ви можете застосувати ці вміння та навики, які ви отримали на уроках? (можемо подарувати вітальну листівку на свято рідним, заощадити гроші, не купуючи їх у магазині, а створивши власними руками).
8. Мотивація оцінок за урок та виставлення оцінок у журнал та щоденники.
9. Домашнє завдання: намалювати символи українських писанок в зошиті.
(презентація слайд 33).
10. Прибирання робочого місця.
Додаток 3.
Додаток1
Додаток 2.
Додаток 4.
Варіативний модуль.
Технологія писанкарства.
Заняття 3-4.
Тема уроку: Техніки писанкарства: виготовлення писанки. Матеріали для виготовлення писанок, їх властивості. Інструменти та пристосування. Організація робочого місця. Правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги. Протипожежна безпека.
Мета уроку: навчальна
- узагальнити знання про писанки як твори декоративно-прикладного мистецтва;
- розширити і поглибити знання учнів про народну символіку, історію писанкарства;
- навчити застосувати отримані знання та навики писинкарства, змішаної
техніки на практиці при виготовленні пасхальних яєць.
- формувати навички розписувати писанки;
розвиваюча
- розвивати навички декоративної роботи і вираження ставлення через оздоблення предмета (поверхні яйця);
- розвивати почуття композиції у визначеній формі (форми яйця), колірного рішення образу;
- розвивати учнівську творчість.
виховна
- виховувати повагу до традицій і звичаїв народу;
- формувати інтерес та повагу до історичного минулого людства, його легенд і вірувань;
- прищеплювати любов до народного мистецтва (писанкарства);
- виховувати естетичний та художній смак.
Тип уроку: застосування знань, навичок і вмінь.
Устаткування і дидактичний матеріал: комп'ютер, мультимедійний проектор, з приготованою презентацією, екран;
роздавальний матеріал для учнів; писанки з різною символікою; .
Хід уроку.
1.Організація класу.
2.Актуалізація опорних знань.
Робота в групах. Проблемне питання:
Користуючись, запропонованими схемами виготовлення писанок, поясните послідовність їх виготовлення.
додаток 1-5. презентація слайди
3. Мотивація навчальної діяльності.
А чи знаєте ви, чому на Великдень ми всі в такій кількості готуємо паски, яйця, різні страви?
Існує оповідь, що на Великдень Христос із апостолами у вигляді простих людей ходить по землі, для того щоб випробувати людське милосердя та щедрість. Тому і готується таке розмаїття страв, щоб мати можливість пригостити всякого хто прийде в дім.
Без писанки не обходиться жоден Великдень.
Як символ христового Воскресіння. Її освячують в церкві разом із Паскою.Ставлять на святковому столі. Як найдорожчу пам’ятку брали з собою писанку українці, вирушаючи в далекі краї. Так наша писанка стала відома в цьому світі. В Канаді навіть є пам’ятник писанці, а в нашому місті Коломиї – музей писанки.
В колекції заслуженої майстрині народної творчості України Оксани Білоус налічується близько 3000 писанок, відтворених за стародавніми зразками
Писанка – найкращий подарунок рідним до Великодніх свят. Ось вирішила своїми руками зробити писанки для рідних.
4. Оголошення теми уроку.
Сьогодні ми дізнаємось про виготовлення писанки, о матеріалах для виготовлення писанки, їх властивості, інструментах та пристосуванні, організації робочого місця. Правила безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимогах. Протипожежної безпеці.
5. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
Приступаючи до розпису, кожна писанкарка мусить мати в своїй уяві певний план, схему розташування елементів на поверхні яйця. Важливо запастися терпінням і виконувати все послідовно: від простого до складного, від загального до деталей, не забігаючи наперед.
Технологія воскового розпису писанок передбачає поступовий перехід у фарбуванні від світлих до найтемніших відтінків шляхом накладання кольорів. Якщо на писанці має бути зелений колір, тоді ці місця попередньо необхідно перекрити пензлем жовтим і голубим. Отримаємо зелений. Щоби отримати синій, біле перекриваємо синім або блакитним і покриваємо воском. В минулому використовували природні фарби (відвар з лушпиння цибулі, дубової, вільхової кори, настою звіробою тощо). Сьогодні — здебільшого анілінові барвники для фарбування вовни. Для виготовлення писанки потрібен натуральний бджолиний віск.
У півлітрову банку наливаємо склянку окропу, в якому розчиняємо одну чайну ложку барвника. Для розпису яйця використовуємо саморобний писачок у вигляді малесенької металевої лійки, застромленої у дерев’яний держачок. Для роботи потрібно хоча б три писачки з отворами різного діаметру, які залишають лінії різної товщини. При виготовленні писанок необхідно дотримуватися наступної послідовності:
1. Підготовка. Вибираємо сирі курячі, качачі або гусячі яйця з міцною шорсткою шкаралупою, промиваємо чистою водою і висушуємо.
2. Розкреслення. Поставивши лікті на стіл і взявши яйце в ліву руку, а олівець середньої твердості в праву, на вершині гострішого кінця ставимо хрестик, кінці якого продовжуємо по всьому периметру. Таким чином отримаємо поділ яйця меридіанами на чотири частини. Виконуємо також поперечний поділ яйця, наносячи паралелі. Якщо лінії виходять нерівні, що в перших роботах буває часто, їх легко можна стерти гумкою. Писанкарки з досвідом пишуть писачком відразу, без попереднього розграфлення олівцем.
3. Нанесення малюнка воском. Аналогічно відбувається розписування писачком. До того, як проводити ним лінії на яйці, необхідно розігріваємо віск і, вмокнувши в нього писачок, перевіряємо товщину та якість лінії на папері. Писачок треба прикладати перпендикулярно і щільно, не відриваючи його від поверхні яйця. В процесі роботи, коли віск застигає, його підігріваємо на полум’ї свічки. Для успішного розпису писачок час від часу треба чистити, прогріваючи на вогні. Наносячи віск на біле яйце, ми цим самим захищаємо місця орнаменту від дії фарби. Вони залишатимуться білими.
4. Фарбування. Перед першим фарбуванням яйце занурюємо на 10 секунд в оцтовий розчин (беремо дві столові ложки оцту на склянку води). Після цього яйце кладемо у першу, найсвітлішу фарбу (жовту) і тримаємо доти, поки воно не набере насиченого кольору. Далі виймаємо його ложкою з банки, споліскуємо холодною водою, злегка промокаємо ганчіркою і просушуємо. Тоді знову малюємо воском. Ці місця залишаться жовтими, оскільки будуть захищені від наступної фарби — темнішої (наприклад, оранжевої). В такій послідовності наносять всі кольори від світлішого до темнішого (скажімо так: жовтий, оранжевий, червоний, вишневий, чорний).
5. Зняття воску. Далі писанку із сирого яйця прогріваємо 10-15 хвилин у духовці при температурі 80 градусів. Віск злегка пом’якне. Ще трохи нагрівши писанку на полум’ї свічки чи каганця, знімають віск ганчіркою. Писанка готова.
(презентація слайди 9- 15)
Щоб уникнути травмування при писанні писанок, потрібно дотримуватися відповідних правил.
1. Потрібно перевірити, чи добре закріплений писачок. При набиранні воску бути обережним, щоб не торкнутися руками до гарячої посудини. Яйце в руках тримати обережно.
2. Усі інструменти повинні лежати так, щоб не заважали під час роботи. На робочому столі не повинно бути зайвих предметів.
3. Підчас нагрівання воску слід дотримуватися правил користування нагрівальними та електронагрівальними приладами.
4. Під час фарбування користуватися спеціальною ложкою і цей процес здійснювати подалі від гарячого воску (при попаданні води у віск утворюються бризки, які можуть спричинити опіки.
(презентація слайд 16)
Физкультхвилинка. (вправи контролю постави).
6. Практична робота. Виготовлення писанки.
Ввідний інструктаж. Традиционная писанка выполняется расплавленным воском специальной медной писанкой,в которой этот воск плавят. Но я предлагаю упростить задачу- воспользоваться просто восковым карандашом
Виклад практичного завдання. (презентація слайд 32).
Послідовності виконання роботи.
1. Беремо світлий восковий олівць, можна білий, можна жовтий. Олівцем наносимо на яйце малюнок. Віск закриє шкаралупу від фарбування фарбником і створить на ній малюнок вихідного кольору шкаралупи, тобто білий або корічневй
2. Розводимо в ємкостях різні кольори. Працюємо в декілька шарів від світлого фарбника до темного. Наприклад: желтий- зелений-синій, жовто-помаранчево-червоний, червоно-синьо-фіолетовий.
3. Розмальоване крейдою яйце занурюємо у фарбник, повертаємо його, щоб вода повністю його накривала і воно рівномірно забарвлювалося.
4. Через деякий час виймаємо яйце і витираємо досуха серветкою, відкладаємо його для досушки. Хвилини через 5 можна знову дописати малюнок крейдою, закрасити орнамент, який хочемо залишити жовтим, занурюємо в помаранчевий, виймаємо, витираємо, домальовували. Процес можна вести в декілька шарів, т.е таким чином на яйці виходять різноколірні орнаменти.
5. І в кінці поліруємо серветкою з крапелькою рослинної олії.
Повторення правил ТБ при роботі в майстерні.
Інструктаж за правилами безпечної роботи .
1. На заняттях писанкарства повинна панувати спокійна, доброзичлива атмосфера, обов'язкова дисципліна.
2. Учні повинні бути уважними і зосередженими, щоб не підштовхнути один одного, не вибити яйце, бо воно має гладку поверхню і легко може вислизнути з рук. Шкода, коли розбивається майже готова писанка.
3. Учні повинні працювати у фартушках і нарукавниках, волосся прибране.
4. Дотримуватися акуратності в роботі. Анілінові барвники залишають стійкі плями на одязі та знищуються лише хлоркою.
Самостійна робота учнів.
Поточний інструктаж:
- допомога учнем при виконанні роботи
- контроль якості виконуваної роботи
Завершальний інструктаж.
7. Підсумок уроку.
Вправа «Сенкан». Відчуйте себе творцями!
Сенкан – стих з п'яти рядків, кожна з яких має певний сенс і певну форму:
1 рядок – іменник, який задає тему вірша,
2 рядок – два прикметників до іменника,
3 рядок – два дієслова до іменника,
4 рядок – смислова змістовна фраза по темі,
5 рядок – одне завершальне слово (пропозиція), що виражає емоційне відношення до всього сказаного.
Тема вірша «Писанка».
8. Мотивація оцінок за урок та виставлення оцінок у журнал та щоденники.
9. Домашнє завдання: намалювати символи українських писанок в зошиті.
(презентація слайд 33).