Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, з’ясувати особливості відмінювання іменників ІІ відміни; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники ІІ відміни у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники ІІ відміни у різних формах під час складання власних усних і письмових висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати спостережливість, ціннісні якості до власного життя, а також повагу до оточуючих людей. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Настановчо-мотиваційний етап ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок Спостереження над мовним матеріалом
Минув ще один місяць відтоді, як ми зі своїми машинами покинули рідний край. Айсберги розламують крижані поля, відкидають геть їх уламки і пливуть тихо й невблаганно назустріч своїй загибелі десь у теплих водах на півночі. У нас, у районі обсерваторії Мирного, уже чотири дні гостював вітер, що котився вниз з материкових гір, вимітав з материка твердий, мов пісок, сніг. Вітри часто засипали будівлі снігом по самісінький дах, рили борозни на сніговій поверхні, псували аеродром. Після кожної вітрової сваволі тракторист і бульдозерист мусили знову й знову воювати із заметами (П. Автомонов).
ІV. Ознайомлення шестикласників з темою, метою і завданнями уроку V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи Робота з таблицею
Іменники чоловічого роду з основою на –р
Колективне складання таблиці «Відмінювання іменників ІІ відміни» Коментоване письмо
Батько — батьки, вікно — вікна, учень — учні, обрій — обрії, поле — поля, слухач — слухачі, плече — плечі.
VІ. Виконання творчих завдань Розподільний диктант
Терен, м’яч, сніг, рахівник, тесляр, зілля, гвинт, Донець, інвентар, явище, мебляр, обрій, запис, малятко, перець, ледащо, горобець, різьбяр, плащ, сніг, насіння.
Творче завдання
Мороз, насип, гамір, мир, літо, центр, море, бруд, осінь, ледар, відпочинок, горе, відчай, лід. Матеріал для вчителя: спека, канава, тиша, війна, зима, окраїна, земля, чистота, весна, трудяга, праця, щастя, надія, вода.
Навчальне читання мовчки
Життя людське схоже на криницю. Чим довше живе людина, тим глибша її криниця. Трапляються мілководі, забагнені криниці, але є й такі, глибина в яких незмірна, а вода чиста, джерельна, без ніякої каламуті та жабуриння. У глибокі чисті криниці люблять дивитись до всього допитливі діти: годинами можуть висіти вони на цямрині і дивитися в недосяжну глибину. Вони бачать там невідомий і прекрасний світ, бо небо бездонне і високе віддзеркалюється в криниці. Навіть зорі вглибині сяють. Чи не так само люблять молодші, юні і ще не відстояні людські натури якнайпильніше заглянути в душу людей старших, збагачених життєвим досвідом і здобутою мудрістю? Чи не впізнають в діях і думах людей, чистих серцем і мудрих у своїх помислах, невтомних у праці і багатих своїми діяннями, власного майбутнього, чи не є воно тією найпрекраснішою школою, вищою і впливовішою за всі спеціалізовані школи світу, що зветься одним прекрасним словом — життя. Чи не тому люди, особливо молоді, так пильно заглиблюються в бездонні криниці книг, у спогади й розповіді людей, які прожили довге і прекрасне життя (За Ю. Збанацьким). (Жабуриння — водорості, що ростуть у стоячих водах. Цямрина —деревина з колодязного зрубу).
VІІ. Підсумок уроку VІІІ. Домашнє завдання Скласти твір-мініатюру на тему «Життя моєї родини» (яким цінностям у вашій родині найбільше приділяється увага, які якості людяності ви вважаєте найважливішими, як часто в родині ви говорите про стосунки людей і якими вони мають бути тощо), використовувати іменники ІІ відміни. Визначити морфологічні ознаки кожного іменника. Виділити закінчення.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |