Відмінювання іменників другої відміни

Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, з’ясувати особливості відмінювання іменників ІІ відміни; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники ІІ відміни у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники ІІ відміни у різних формах під час складання власних усних і письмових висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати спостережливість, ціннісні якості до власного життя, а також повагу до оточуючих людей.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Настановчо-мотиваційний етап

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Спостереження над мовним матеріалом

  • Прочитати текст. Дібрати заголовок. Порівняти свій заголовок із тими, що дібрали однокласники. Скласти простий план й усно переказати текст.

Минув ще один місяць відтоді, як ми зі своїми машинами покинули рідний край. Айсберги розламують крижані поля, відкидають геть їх уламки і пливуть тихо й невблаганно назустріч своїй загибелі десь у теплих водах на півночі.

У нас, у районі обсерваторії Мирного, уже чотири дні гостював вітер, що котився вниз з материкових гір, вимітав з материка твердий, мов пісок, сніг.

Вітри часто засипали будівлі снігом по самісінький дах, рили борозни на сніговій поверхні, псували аеродром.

Після кожної вітрової сваволі тракторист і бульдозерист мусили знову й знову воювати із заметами (П. Автомонов).

  • Виписати іменники ІІ відміни. Визначити групу кожного. Провідміняти їх усно й назвати закінчення.
  • Зробити синтаксичний розбір останнього речення.

ІV. Ознайомлення шестикласників з темою, метою і завданнями уроку

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Робота з таблицею

  • Розглянути таблицю поділу на групи іменників чоловічого роду з основоюна -р.

Іменники чоловічого роду з основою на –р 

  • Дібрати власні приклади до кожної групи іменників.
  • Скласти 3–4 речення з дібраними іменниками.
  • Два будь-які іменники розібрати як частину мови.

Колективне складання таблиці «Відмінювання іменників ІІ відміни»

Коментоване письмо

  • Провідміняти іменники в однині і множині. Виділити закінчення.

Батько — батьки, вікно — вікна, учень — учні, обрій — обрії, поле — поля, слухач — слухачі, плече — плечі.     

  • Сформулювати правила і зробити висновок про відмінювання іменників ІІ відміни твердої, м’якої та мішаної груп в однині й множині.

VІ. Виконання творчих завдань

Розподільний диктант

  • Розподілити іменники ІІ відміни за групами.

Терен, м’яч, сніг, рахівник, тесляр, зілля, гвинт, Донець, інвентар, явище, мебляр, обрій, запис, малятко, перець, ледащо, горобець, різьбяр, плащ, сніг, насіння.

  • Провідміняти виділені іменники в однині та множині.
  • Дібрати синоніми до іменників рахівник, інвентар.

Творче завдання

  • До іменників ІІ відміни дібрати антоніми — іменники І відміни.

Мороз, насип, гамір, мир, літо, центр, море, бруд, осінь, ледар, відпочинок, горе, відчай, лід.

Матеріал для вчителя: спека, канава, тиша, війна, зима, окраїна, земля, чистота, весна, трудяга, праця, щастя, надія, вода.

  • Визначити групу й закінчення кожного іменника.

Навчальне читання мовчки

  • Прочитати мовчки текст. Визначити його основну думку. З’ясувати стильову належність тексту. Аргументувати свою відповідь. Які почуття викликає у вас це висловлювання?

Життя людське схоже на криницю. Чим довше живе людина, тим глибша її криниця. Трапляються мілководі, забагнені криниці, але є й такі, глибина в яких незмірна, а вода чиста, джерельна, без ніякої каламуті та жабуриння. У глибокі чисті криниці люблять дивитись до всього допитливі діти: годинами можуть висіти вони на цямрині і дивитися в недосяжну глибину.

Вони бачать там невідомий і прекрасний світ, бо небо бездонне і високе віддзеркалюється в криниці. Навіть зорі вглибині сяють.

Чи не так само люблять молодші, юні і ще не відстояні людські натури якнайпильніше заглянути в душу людей старших, збагачених життєвим досвідом і здобутою мудрістю? Чи не впізнають в діях і думах людей, чистих серцем і мудрих у своїх помислах, невтомних у праці і багатих своїми діяннями, власного майбутнього, чи не є воно тією найпрекраснішою школою, вищою і впливовішою за всі спеціалізовані школи світу, що зветься одним прекрасним словом — життя. Чи не тому люди, особливо молоді, так пильно заглиблюються в бездонні криниці книг, у спогади й розповіді людей, які прожили довге і прекрасне життя (За Ю. Збанацьким).

(Жабуриння — водорості, що ростуть у стоячих водах. Цямрина —деревина з колодязного зрубу).

  • Перечитати виділене речення ще раз і з’ясувати його зміст. Пояснитизначення слова душа.
  • Дібрати синоніми до слів людина, життя.
  • Виписати іменники ІІ відміни. Визначити їхню групу.

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання

Скласти твір-мініатюру на тему «Життя моєї родини» (яким цінностям у вашій родині найбільше приділяється увага, які якості людяності ви вважаєте найважливішими, як часто в родині ви говорите про стосунки людей і якими вони мають бути тощо), використовувати іменники ІІ відміни. Визначити морфологічні ознаки кожного іменника. Виділити закінчення.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: