Мета: розкрити особливості суспільного розвитку племен кіммерійців та скіфів у період ранньої залізної доби; з’ясувати причини появи майнової та соціальної нерівності, появи найдавніших держав на території України; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, будувати структурно-логічні схеми, працювати з історичними текстами; познайомити з поняттями і термінами: «залізна доба», «кочовики», «Велике переселення народів», «кіммерійці», «скіфи», «нерівність», «пектораль»; формувати стійкий інтерес учнів до вивчення історії. Тип уроку: комбінований. Обладнання: карта України, атласи. ХІД УРОКУ І. Організаційна частина уроку ІІ. Актуалізація знань учнів Бесіда з учніми за питаннями • Якими були наслідки «неолітичної революції»? • Який метал і чому почали обробляти першим? • Чому в період енеоліту панівне становище все ще належало кам’яним знаряддям? • Які особливості господарювання дозволяли трипільцям жити великими поселеннями? • На ваш розсуд, які елементи культурної спадщини трипільців збереглися в українців до сьогодні? ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів У ч и т е л ь. Край пануванню кам’яних знарядь праці був покладений внаслідок відкриття бронзи — сплаву міді та олова, яка не поступалася за міцністю камінню, але обробляти її було значно легше, до того ж, знаряддя, виготовлені з бронзи, використовувати було значно зручніше. Разом з тим, покладів олова та міді було недостатньо. Відкриття заліза у І тис. до н. е. дало поштовх до масового застосування металевих знарядь, що, безсумнівно, призвело до суттєвих змін того суспільства. Метод «Мікрофон» Учні висловлюють припущення щодо того, як вплинуло відкриття на життя суспільне і господарське життя. Думки учнів учитель записує на дошці. Після того, як всі бажаючі висловляться, вчитель пропонує з наведених положень побудувати логічний ланцюг «Вплив відкриття заліза на суспільне і господарське життя суспільства».
Поява заліза в Україні збіглася з приходом кочовиків зі Сходу, спричинене «Великим переселенням народів» на початку І тис. до н. е. IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу Робота по групах Клас розбиваєтьсяна 3 групи. Прочитати відповідний матеріал підручника, заповнити тиаблицю на дошці. 1-а г р у п а . 2-а г р у п а. Скіфи: походження, розселення, заняття. 3-я г р у п а. Скіфи: суспільне життя, з ким воювали. Опрацьовані питання учні презентують перед іншими групами. Учителю слід звернути увагу, щоб учні вміли виділяти головне, для чого необхідно дивитися в таблицю, яку кожна група заповнює після обговорення.
V. Закріплення знань Учитель пропонує низку положень, з яких учні мають вибрати ті, що сто суються кіммерійців (К), і ті, що стосуються скіфів (С) або й тих, й інших. 1. Ховали померлих царів у курганах. (С) 2. Їм належить першість у використанні коней для верхової їзди. (К) 3. Воювали з Урарту. (К) 4. Вважали, що походять від Геракла та Діви-Змії. (С) 5. Пектораль. (С) 6. Першими почали використовувати кінську збрую. (К) 7. На нашій території перебували у ІХ–IV ст. до н. е. (К) 8. Скотарі-кочовики. (К, С) 9. Воювали з Дарієм І у VI ст. до н. е. (С) 10. Прийшли зі Сходу. (К, С) 11. Про них написав книгу Геродот. (С) 12. «Кобилодоїльці». (К) VI. Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника. Задача. Учені встановили, що по-скіфськи слово «вода» звучить як «дан», «дно». Спробуйте за допомогою карти знайти назви річок, в яких використовується це слово, і за їх допомогою визначити території, на яких жив цей народ.
| |||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |