Криза грецької державності та піднесення Македонії

Мета. Визначити причини занепаду грецької державності та піднесення Македонії; розвивати навички складати історичний портрет, самостійно працювати за підручником та додатковими джерелами інформації, уміння виділяти головне, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати повагу до історичного минулого інших  держав та народів.

 Тип уроку: формування знань, умінь, навичок.

 Обладнання: підручник, атлас, контурна карта, зошит, додаткова інформація.

 

Хід уроку

І. Організація класу

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда:

-         Як називалася війна , яку вели між собою Спарта й Афіни за гегемонію в Греції?

-         Скільки років тривала війна?

-         Якими були підсумки Пелопоннеської війни?

Отже, із закінченням війни чвари у Греції не припинилися.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.     Війни між грецькими державами

Пояснення учителя супроводжуються записом  до зошита:

           Греція в V- ІV ст. до н.е.

1) Пелопоннеська війна -  431-404 рр. до н.е.→ поразка Афін, піднесення Спарти;

2) Коринфська війна – 395-387рр. до н.е. → загострення відносин між Спартою і Фівами;

3) Створення Другого афінського союзу – 378 р. до н.е.;

4) Союзницька війна – 355р. до н.е. → розпад Другого афінського союзу.

Отож, основна боротьба за гегемонію у Греції точилася між Афінами, Спартою і Фівами. У ході Коринфської війни в це суперництво втрутилась і Персія, що здобула право знову панувати в Егейському морі. Жодне з грецьких міст не могло більше стати об’єднавчим центром для Греції. Перебуваючи в стані ослаблення, руїни, занепаду не знайшлося сил для консолідації грецького народу. Тож  Грецію чекала зовсім інша доля.

-         Спргнозуйте, що чекало на Грецію?

( відповіді учнів )

 

2.     Завоювання Греції Македонією

Самостійна робота за підручником

-         Прочитайте текст  підручника на ст. 190-ій та користуючись додатковою інформацією з’ясуйте головні причини занепаду Греції та встановлення влади Македонії.

( читають)

Додаткова інформація №1

   У юності Філіпп прожив три роки у Фівах, у домі великого полко­водця Епамінонда, як заручник. Ставши царем і зміцнивши позиції центральної влади в Македонії, він поставив за мету підкорити грець­кі міста. Першим кроком на шляху до мети було проведення військо­вої реформи. Він створив так звану македонську фалангу, озброєну списами, довжина яких сягала шести метрів. Філіпп став широко за­стосовувати облогову техніку. Він використовував не тільки катапульти і «ворони» — потужні гаки, якими витягалися цеглини і камені з мі­ських стін,— але й «черепахи» — механізми, які поєднували в собі таран і пристрій, що дозволяє розчищати дорогу.

   Уже в перші роки правління Філіпп захопив ряд земель північно західних і північно-східних сусідів Македонії, а потім завоював Амфіполь — найважливіший порт у північній частині Егейського моря.

 

Додаткова інформація №2

   Вирішальна битва між македонським військом і об'єднаним вій ськом грецьких міст відбулася в серпні 338 р. до н. є. біля містечка Херонеї. Сили еллінів складали 50 тис. осіб, армія Філіппа — бли­зько 32 тисяч. Результат битви вирішила македонська фаланга: гре­цьке військо кинулося тікати.

   У 337 р. до н. є. на Коринфському конгресі був заснований Еллін­ський союз під гегемонією македонського царя. Філіпп досяг своєї мети і поставив нову: завоювати Перське царство об'єднаними силами греків. Але цим планам царя не судилося збутися: під час весілля своєї дочки він був убитий.

 

- Отже, за яких обставин майже вся Греція потрапила під владу Македонії?

 

3. Хто такий Демосфен?

Колективне, коментоване читання вголос статті на ст. 191-ій підручника «Оратор Демосфен»

(читають ланцюжком)

-         Схарактеризуйте особистість Демосфена як людину і громадянина.

-         Що вас вразило, що найбільше запам’яталося, що сподобалося в цій людині?

 

3.     Александр Македонський

Самостійна робота

-         Працюючи за текстом підручника на ст. 191-192-ій та додатковою інформацією з’ясуйте, хто успадкував владу Філіппа?

-         Охарактеризуйте  Александра Македонського.

-         Які риси характеру допомогли йому стати видатною людиною?

Додаткова інформація:

Плутарх.  Вибрані життєписи.

Олександр з'явився на світ того дня, коли був спаленні храм  Артеміди Ефеської.

Філіпп водночас отримав цього дня три звістки: по-перше, про перемогу своїх військ у черговій битві, по-друге, що кінь, який належав йому переміг в Олімпійських іграх, і, нарешті, третє — про народження Олександра.

Олександр був надто світлим, і білизна його шкіри переходила місцями в червоність. Олександр відрізнявся швидкістю ніг. Зріст Олексндра дорівнював 4 лікті і 1 палеста.(1 лікоть=0,46м; 1 палеста=7см)

 Честолюбство Олександра призвело до того, що спосіб його думок був не за віком серйозним і піднесеним. Він любив не всяку славу і не шукав її, де доведеться.

Прагнучи не насолоди й багатства, а доблесті й слави, Олександр вважав,  що чим більше він отримає від свого батька, тим менше може зробити сам.. Олександр був від природи упертий, а коли сердився, то не поступався  ніякому насильству, проте розумним словом його легко можна схилити до ухвалення правильного рішення.

Вчителем Олександра був Аристотель. Олександр, мабуть, не тільки засвоїв вчення про моральність та державу, але й прилучився до таємних,  глибоких вчень. Взагалі, Олександр був схильний від природи до вчення наук і читання книг. Олександр вважав, шо вміння володіти собою для царя важливіше, вміння перемагати ворогів. Проте він виявив себе великим воїном, ніколи не втрачає мужності й присутності духу. У боях Олександр піддавав себе безлічі небезпек й дістав декілька важких поранень. Прагнув зухвалістю здолати долю, а силу — мужністю. Він вважав, для сильних немає ніякої перешкоди, а для боягуза — ніякої опори. Він вирізнявся надзвичайною стриманістю в їжі. Олександр був дуже щедрий від природи. Він був дуже балакучим і довго засиджувався на бенкетах.

 

Виступи учнів. Висновки.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання

-         Самостійно складіть «6 розумних речень» про причини занепаду грецької державності та піднесення Македонії; про Александра Македонського.

-         Обговоріть речення у парі, доповніть «найрозумніше речення»  товариша до свого запису. 

 

V. Підсумки уроку

Слово учителя

- Зверніть увагу на основні дати, які вивчили на уроці:

1) Пелопоннеська війна -  431-404 рр. до н.е.→ поразка Афін, піднесення Спарти;

2) Коринфська війна – 395-387рр. до н.е. → загострення відносин між Спартою і Фівами;

3) Створення Другого афінського союзу – 378 р. до н.е.;

4) Союзницька війна – 355р. до н.е. → розпад Другого афінського союзу.

5) Перемого Філіппа над греками в битві пвід Херонеєю 338р до н.е.;

6) Загальногрецький конгрес у Коринфі прголосив мир між усіма грецькими державами;

7) Правління царя Філіппа ІІ Македонського – 359-336 рр.до н.е.

     

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати текст відповідного параграфа;

Виконати завдання на контурних картах;


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: