Цілі уроку: ознайомити учнів з основними представниками родини Лілійні, їхніми характерними ознаками, розмаїтістю й використанням людиною. Обладнання й матеріали:гербарій, ілюстрації, живі та фіксовані квітки представників родини. Базові поняття й терміни уроку: суцвіття, віночок, пелюстки, зрослолиста оцвітина, проста оцвітина, квітки, цибулини, кореневища, паралельне й дугове жилкування. ХІД УРОКУ І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Яке значення для людини мають рослини родини Злаки? 2. Які риси характерні для рослин родини Злаки? 3. Які злаки є найпоширенішими в Україні? III. Вивчення нового матеріалу У лілейних найвиразніше можна спостерігати всі ознаки однодольних: тридольна квітка, лінійні листки, мичкувата коренева система. Усі рослини цієї родини зимують у вигляді цибулини — видозміненого підземного пагона. Цибулини можуть бути багаторічними й однорічними. В однорічних цибулин до кінця сезону всі луски відмирають і в старих оболонках залишається нова цибулина. Серед лілейних є рослини-ефемероїди. Ці рослини швидко проходять фази вегетації, цвітіння і плодоношення в період, коли в ґрунті ще досить вологи (степові й пустельні тюльпани) або ще не розпустилися листки на деревах (гусяча цибуля, проліска). До цієї родини належить величезна кількість декоративних видів, багато які з них вирощуються повсюдно. Це тюльпани, рябчики, лілійник, лілії. Паспорт родини Лілійні Родів 10, видів 750. Квітка — О3+3Т3+3П(3). Поширення — помірні й субтропічні області Північної півкулі. Життєва форма — багаторічні трав’янисті рослини із цибулинами. Запилення — комахами. Плоди — коробочки. Найважливіші роди — Тюльпан, Лілія, Гусяча цибуля. Культурні рослини — лілія, тюльпан. IV. Виконання практичної роботи Практична робота № 3. Визначення рослин класу Однодольні Мета: навчитися визначати однодольні рослини, використовуючи визначник або визначальну картку. Обладнання й матеріали: визначник або визначальна картка, живі або гербарні зразки однодольних рослин, лупа, препарувальні голки. Хід роботи 1. Ознайомтеся з визначником або визначальною карткою. Зверніть увагу на те, що визначник складений за певними правилами. Сукупність ознак рослин, що визначаються, розташована в певній послідовності та є ключем для визначення. Ключ має декілька рівнів. На кожному з них ознаки, що виключають одна одну, розподілені у дві групи (тезу й антитезу). Біля кожної тези або антитези є посилання на номер того рівня, на якому продовжується визначення рослини. На останньому рівні замість посилання розташована назва рослини, що визначається. 2. Розгляньте структуру ключа і знайдіть його рівні. 3. Ознайомтеся з ознаками, які описані на першому рівні, і співвіднесіть їх опис із рослиною, яку вам потрібно визначити. 4. Виберіть ту групу ознак (тезу або антитезу), що відповідає вашій рослині, і знайдіть посилання на наступний рівень ключа. 5. Повторюйте цю операцію доти, поки не визначите рослину. 6. Зробіть висновок, у якому вкажіть назви визначених рослин та ознаки, найбільш характерні для представників класу Однодольні. V. Домашнє завдання
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 1 | ||
| ||