Способи розмноження рослин. Вегетативне розмноження

Цілі уроку: ознайомити учнів з основними типами розмноження й основними формами вегетативного розмноження рослин, показати його значення для дикоростучих і культурних рослин.

Обладнання й матеріали: бульби картоплі (пророслі та непророслі), ци­булини цибулі, кореневища рослин (живі, фік­совані або гербарій), гербарні зразки суниці, таблиці із зображенням способів вегетативного розмноження рослин.

Базові поняття й терміни уроку:  вегетативне розмноження, регенерація, природне і штучне розмноження, кореневі парост­ки, відводки, кореневища, бульби, цибулини, виводкові бруньки, вуса, щеплення, підщепа і привой.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Які структури входять до складу листка?

2. Які функції виконують продихи?

3. Які функції виконує стовпчаста тканина?

III. Вивчення нового матеріалу

Учитель розповідає про біологічні особливості бульби й цибулини, про значення вегетативного розмноження видозміненими пагонами, про умови, необхідні для цього процесу. Після посадки бульби картоплі в ґрунт із нього зазвичай розвивається не більш ніж три-п’ять надземних пагонів. Тим часом на бульбі може бути до 30 і більше бруньок (по дві-три бруньки в кожному вічку). Чи можна «примусити» розвиватися інші бруньки на бульбі? Необхідно ознайомити учнів із земляною грушею (топінамбуром), що вирощують в Україні, Білорусії, на Північному Кавказі та в Казахстані переважно на корм тваринам і для використання в кондитерському виробництві. Її бульби, на відміну від бульб картоплі, містять не тільки крохмаль, але й цукор. Надземні пагони цієї рослини використовують на силос.

Необхідно згадати будову кореневища, зазначивши, що цей вид підземного пагона досить схожий на корінь. Однак, на відміну від коренів, кореневище, як і інші підземні й надземні пагони, має бруньки, а листки мають вигляд безбарвних або коричневих лусочок.

Розповідаючи про розмноження кореневищами, учитель підкреслює, що цей вид вегетативного розмноження досить поширений у природі серед дикоростучих лісових, лучних, польових та інших рослин, а також культурних рослин. Труднощі викорінювання таких бур’янів, як пирій повзучий, сахалінська гречка, мати-й-мачуха, зумовлені їхнім розмноженням кореневищами. Кореневища розростаються в усі боки, і рослини з їх допомогою займають велику площу. Наприклад, пирій на площі поля в 1 м2 здатен дати кореневище загальною довжиною близько 500 м з 25 тис. бруньок.

На прикладі суниці вчитель знайомить учнів з розмноженням рослин видозміненими пагонами — вусами. Вони мають недорозвинені листки. У вузлах вусів утворюються придаткові корені, а в пазухах недорозвинених листків — бруньки, з яких потім розвивається вкорочений пагін з розеткою листків. Від однієї рослини суниці можна одержати близько 200 рослин.

Потім учні заповнюють таблицю.

Основні типи вегетативного розмноження

Тип вегетативного розмноження

 

Стисла характеристика
типу розмноження

 

Нащадками різної природи

 

Розмноження, за якого формування нової рослини відбувається до відділення частини неспеціалізованого вегетативного органа від материнської особини

 

Бульбами й цибулинами

 

Розмноження, за якого формування нової рослини здійснюється спеціалізованими органами (бульбами, цибулинами тощо), що утворюються на материнській особині

 

Відокремленням частин материнської особини

 

Розмноження, за якого формування нової рослини відбувається після відділення частини неспеціалізованого вегетативного органа від материнської особини

 

IV. Виконання практичної роботи

Практична робота № 1. Вегетативне розмноження рослин

Мета: навчитися розмножувати рослини живцями.

Обладнання й матеріали: стеблові й листові живці різних рослин, горщики або коробки, заповнені землею та піском, кілочки, склянки з водою, зошит, підручник.

Хід роботи

1.       Підготуйте живці з рослин, які ви бажаєте розмножити (можна використовувати живці бегонії, традесканції, сентполії, пеларгонії тощо).

2.       Листові живці пеларгоній надріжте з нижнього боку листків у місцях, де сходяться жилки.

3.       Надрізані листові живці покладіть надрізами вниз на пісок у заздалегідь підготовлені горщики або коробки, а стеблові живці заглибте у ґрунт на глибину двох вузлів під кутом 45º. Руками добре утрамбуйте ґрунт і присипте зверху піском.

4.       Висаджені живці добре полийте, накрийте склом або плівкою й поставте в тепле місце, захищене від прямих сонячних променів.

5.       Листки сентполії і стеблові живці таких кімнатних рослин, як пеларгонія або фікус поставте у склянку з водою.

6.       Проведіть спостереження, заносячи результати до таблиці. Для спостереження рекомендується вибрати три-п’ять видів рослин.

Рослина

 

Дата

 

Процеси, що відбуваються

 

 

 

 

7.       Зробіть висновок, у якому вкажіть, чим вегетативне розмноження відрізняється від інших способів розмноження рослин і які способи вегетативного розмноження вам відомі.

V. Домашнє завдання


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: