Мета уроку: ознайомити учнів з анатомічною будовою листка у зв’язку з виконуваними ним функціями. Обладнання й матеріали: таблиці внутрішньої будови листка, мікроскопи, предметні й покривні скельця, склянки з водою, живі рослини, гербарний матеріал. Базові поняття й терміни уроку: шкірочка, хлорофілоносна тканина, стовпчасті клітини, міжклітинники, продихи, замикаючі клітини, щілина продиху, жилка. ХІД УРОКУ І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Як можна відрізнити простий і складний листки? 2. Які листки називають сидячими? 3. Які типи жилкування існують у листків? III. Вивчення нового матеріалу Під час пояснення внутрішньої будови листка вчитель говорить про положення верхньої та нижньої шкірочки, особливості будови їхніх клітин, будову м’якоті листка, підкреслює наявність у них хлоропластів, характер розташування клітин основної тканини, розповідає про будову провідних пучків у жилках, їх значення. Учитель пояснює учням, яку роль відіграє черешок у винесенні листка до світла та у взаємній здатності листків не затінювати один одного. Учні відзначають, що черешок і стебло відіграють велику роль у винесенні листків до світла, а отже, сприяють утворенню в них органічних речовин. На додаток до відповідей учнів учитель розповідає про те, що безперервному проникненню в листки повітря багато в чому сприяє їхня будова: плоска поверхня, наявність величезної кількості продихів і міжклітинників. Ознайомлення з пристосуваннями рослин до регулювання випаровування води листками можна почати з бесіди за запитаннями: — Чи рівномірно розподіляється волога на земній поверхні? — Назвіть місця, де рослини мають води вдосталь і, навпаки, потерпають від її нестачі. — Чи завжди коріння рослин у нашій місцевості знаходять у ґрунті достатню кількість вологи? Постановкою цих питань забезпечується логічний перехід до розгляду різних пристосувань для регулювання випаровування води листками в рослин. Після цього вчитель розповідає про замикання продихів, що дає можливість регулювати випаровування. Розглядати всі причини, що спричиняють замикання й розмикання продихових щілин, немає необхідності. Важливо повідомити учням, що зменшення води в замикаючих клітинах продихів призводить їх до змикання. У разі збільшення кількості води в цих клітинах до певної межі вони розмикаються. Дію продихового апарата можна показати на моделі. Розповідає вчитель і про рослини посушливих місць на прикладах рослин пустель — кактусів, піщаної акації та ін. Про листопад наших дерев і кущів учитель говорить як про пристосування до зниження випаровування води восени й узимку, оскільки всмоктування її корінням із ґрунту значною мірою зменшується. Необхідно відзначити, що разом з опалими листками з рослин видаляються шкідливі речовини, що накопичилися в процесі їх життєдіяльності. Слід заслухати повідомлення учнів про проведене ними спостереження за зміною забарвлення листя й листопадом. IV. Виконання лабораторної роботи Лабораторна робота № 8. Внутрішня будова листка Мета: розглянути особливості внутрішньої будови листка й пояснити її зв’язок із функціями, які виконує листок. Обладнання й матеріали: мікроскоп, листки пеларгонії або традесканції, постійні мікропрепарати поперечних зрізів листка, зошит, підручник. Хід роботи 1. Виготовте мікропрепарат шкірки листка. Розгляньте його під мікроскопом і знайдіть на ньому продихи. Відмітьте особливості їх будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура листка. 2. Розгляньте на мікропрепараті шкірку. Відмітьте особливості її будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура листка. 3. Розгляньте на мікропрепараті стовпчасту тканину. Відмітьте особливості її будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура листка. 4. Розгляньте на мікропрепараті губчасту тканину. Відмітьте особливості її будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура листка. 5. Розгляньте на мікропрепараті жилку. Відмітьте особливості її будови й занесіть їх у таблицю. Також занесіть у таблицю функції, які виконує ця структура листка.
6. Зробіть висновок, у якому вкажіть, яким чином особливості будови певних структур листка дозволяють їм ефективно виконувати відповідні функції, та запишіть його в зошит. V. Домашнє завдання
| |||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |