Збільшувальні прилади. Будова й функції рослинної клітини

Цілі уроку: познайомити учнів із призначенням і будовою збільшувальних приладів, з будовою рослинної клітини; розглянути основні її частини у світловий мікроскоп.

Обладнання й матеріали:мікроскоп біологічний, збільшувальні скельця, лупа, предметні й покривні скельця, таблиці із зображенням рослинної клітини та її будови.

Базові поняття й терміни уроку: клітина, клітинна будова, тканини рослин, збільшення, окуляр, тубус, предметний столик, мікропрепарат, об’єктив.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Як ростуть рослини?

2. Чи впливає на розвиток рослини надлишок або нестача води?

3. З яких частин складається тіло вищих рослин?

III. Вивчення нового матеріалу

Вислухавши відповіді, учитель повідомляє учням про наступну роботу на уроці та матеріал, який їм необхідно засвоїти: запам’ятати назви основних частин мікроскопа і правила користування ним; замалювати й запам’ятати назви частин рослинної клітини, їх узаємне розташування одна відносно одної; знати, чому рослинні клітини не розпадаються.

Спочатку учні ознайомлюються з історією відкриття рослинних клітин Робертом Гуком. Потім, спільно з учителем, вони розглядають будову мікроскопа.

Вивчення будови мікроскопа краще проводити в порівнянні з лупами. Такий прийом забезпечує закріплення раніше отриманих знань і полегшує засвоєння нових. Попередньо вчитель вивішує плакат, де великим планом зображено ручну і штативну лупи й мікроскоп; пропонує учням розповісти про улаштування луп, їх збільшення і правила користування ними. Потім учитель порівнює улаштування штативної лупи й мікроскопа, називає загальні частини в тому й іншому приладі, показує прийоми роботи з мікроскопом (за наявності в школі достатньої кількості мікроскопів навчання учнів цих прийомів проводиться фронтально, за командою вчителя).

Далі учням пропонується виконати завдання.

Завдання

Розглянути неозброєним оком, а потім у лупу шматочок м’якоті напівдостиглого плода томата (кавуна). Що видно? Яку будову має м’якоть плода? Замалювати її. Зробити надпис до малюнка.

Під час роботи вчитель перевіряє, чи засвоїли учні влаштування ручної лупи та чи правильно користуються нею, з’ясовує, як сприймається розглянутий ними об’єкт. Важливо звернути увагу учнів на те, що видимі ними «пухирці» не однакової величини й тісно прилягають один до одного. Кожен «пухирець» вкритий дуже тонкою оболонкою, у результаті чого добре помітні межі між ними. У разі ушкодження оболонки виливається вміст клітини.

Спостереження й відповіді учнів дають можливість відібрати більш правильні визначення і використати їх для характеристики й запису видимих у лупу клітин.

Учитель пояснює, що видимі учнями в скибочці плода «пухирці» — це рослинні клітини. До малюнка може бути зроблений такий напис: «М’якоть плода томата складається з округлих клітин. Кожна клітина має тонку оболонку. Під оболонкою всередині клітини перебуває рідкий уміст».

IV. Виконання лабораторної роботи

Лабораторна робота № 1. Будова рослинної клітини

Мета: познайомити учнів з будовою рослинної клітини, розглянути основні її частини у світловий мікроскоп.

Обладнання й матеріали: мікроскоп біологічний, збільшувальні скельця, лупа, предметні й покривні скельця, таблиці із зображенням рослинної клітини та її будови.

Хід роботи

1. Підготуйте мікроскоп до роботи.

2. Розгляньте в підручнику послідовність виготовлення тимчасового препарату.

3. На предметне скло нанесіть краплю води.

4. Помістіть у краплю води шкірочку цибулі.

5. Накрийте об’єкт покривним склом так, щоб вода була рівномірно розподілена під склом і були відсутні пухирці повітря.

6. Настройте мікроскоп і розгляньте препарат за малого збільшення. Зверніть увагу на впорядковане розташування клітин у шкірочці цибулі. Замалюйте загальний вигляд групи клітин цибулі.

7. Розгляньте препарат за великого збільшення. Знайдіть окрему клітину. Замалюйте схему будови клітини, на якій укажіть ядро, вакуоль, пластиди, цитоплазму й оболонку клітини.

8. Зробіть висновок і запишіть його в зошит.

V. Домашнє завдання


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: