Урок засвоєння нових знань: "ФГП Північної Америки"

Мета уроку: 
• Навчальна:сформувати знання про фізико-географічне положення, особливості берегової лінії, історію відкриття та дослідження материка Північна Америка; удосконалювати вміння працювати з картою,визначати географічні координати; 
• Розвиваюча: розвивати увагу, уяву, зорову пам’ять, логічне мислення; закріплення вмінь працювати з картою та атласом. 
• Виховна: виховувати інтерес до пізнання нового. 

Обладнання: атласи, зошити для практичних робіт, підручники, електронний атлас «Географія материків і океанів. 7 клас», «Географія 6-10 класи. Освітня колекція», мультимедійний комплекс 
Тип уроку: урок засвоєння нових знань 
Очікувані результати : 
• Знаходити материк на фізичній карті світу, характеризувати особливості фізико-географічного положення материка. 
• Аналізувати та порівнювати особливості природно-кліматичних умов вивчених материків. 
• Складати історико-хронологічну таблицю дослідження даного материка. 
• Усвідомлювати особливості рельєфу материка, робити висновки,виділяти головне. 
Хід уроку: 
І. Організаційний момент. 
За основу проведення даного уроку взято презентацію «Північна Америка»,на яку вчитель спирається в ході викладу нового матеріалу.Під час демонстрації слайдів учні занотовують основні відомості у свої робочі зошити.Крім того,частина школярів отримала випереджаюче завдання-підготувати повідомлення на тему «Історія відкриття та дослідження Північної Америки»,а також творче завдання підвищеної складності-створити презентаційний проект «Рекорди Північної Америки»,що доповнюють подану вчителем інформацію. 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів. 

Бесіда: 
1. Ми продовжуємо з вами вивчати материки нашої планети. До цього ви ознайомилися з чотирма материками. Назвіть їх. 
2. Ці материки називають південними. Поясніть, чому це так? 
3. Як, на вашу думку, впливає географічне положення материків на особливості їх природи? 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. 

Розповідь вчителя (під час розповіді і пояснення нового матеріалу вчитель використовує слайди. (Додаток) 

Як ми з вами бачимо на карті, для вивчення залишились материки, які повністю знаходяться в Північній півкулі, тому і відносяться до так званих північних материків, велика частина території яких лежить у середніх і високих широтах, що й визначає особливості їх природи. 

Сьогодні на уроці ми з вами більш детально ознайомимося з особливостями географічного положення материка Північна Америка та історією його відкриття й дослідження і зробимо висновок про вплив географічного положення та особливості його природи. 

Південна та Північна Америка – складають єдину частину світу Америку, мають багато спільних і відмінних рис. Наше завдання – дізнатися якомога більше інформації про Північну Америку. 

Північна Америка – материк контрастів. З космосу вона нагадує величезний трикутник, повернутий широкою стороною на північ, що неначе вмерзає в кригу Північного Льодовитого океану. А на півдні лагідне тепле море омиває береги, порослі зеленню лісів і лугів. 
Географія Північної Америки не менш цікава, ніж reoграфія інших континентів. 
Ви познайомитеся з тим, де розташований цей материк, відкриєте на карті континенту чимало імен людей, які досліджували для європейців Новий Світ. Шляхами перших поселенців пройдете неозорими рівнинами материка, здолаєте одну з найпотужніших гірських систем Землі. Ви розкриєте чергові таємниці клімату й зрозумієте, як утворилася найбільша за площею прісноводна водойма. Ви дізнаєтеся про один із найглибших гірських каньйонів та один із найкрасивіших водоспадів планети. Відкриєте для себе гейзери, які викликають подив, здивування та захоплення мільйонів відвідувачів найстарішого парку планети. Ви дізнаєтеся також про європейське минуле багатьох сучасних американців. 

ІV. Вивчення нового матеріалу. 

Я пропоную здійснити вивчення нового матеріалу у вигляді мандрівки континентом. 

1. Фізико-географічне положення материка. (слайд №2) 
За своєю площею - 20,4 млн км2, а з островами 24,4 млн км2 - Північна Америка посідає третє місце серед континентів планети. На відміну від материків, які ви вже вивчали, Північна Америка розміщена повністю в Північній півкулі, в усіх її географічних поясах, крім екваторіального. Найпівнічніша точка континенту перебуває в арктичному поясі. Це - мис Мерчісон на півострові Бутія. Його географічна широта 71° 50' пн. ш. Крайня ж південна точка Північної Америки розташована в субекваторіальному поясі. Це - мис Мар'ято. Його географічна широта 7° 12' пн. ні. Північну окраїну материка омивають холодні води Північного Льодовитого океану» А південній окраїні цього континенту не відомі а ні сніг, а ні крига. 
Північна Америка за формою нагадує трикутник, адже її південна частина вужча, ніж північна. Тут, на півночі, материк має найбільшу протяжність із заходу на схід - близько 6000 км. А на крайньозсу півдні вона становить менше 100 км. Крайня західна точка материка — мис Принца Уельського, що на півострові Сьюард (168° зх. д.). Крайня східна точка материка - мис Сент-Чарльз, який розташований на найбільшому в Північній Америці півострові Лабрадор (55° 40' зх. д.) 
Більша частина материка перебуває у полярних і помірних широ¬тах. Південну вузьку частину материка, що розміщена у тропічних широтах, називають Центральною Америкою. До її складу входять також Центральноамериканські острови, або Вест-Індія: Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка) та Малі Антильські. 
На півночі материка розташований найбільший у світі острів І Гренландія, на захід від нього - велика група островів, це Канадський Арктичний архіпелаг, що є одним із найбільших на планеті. З півночі та півдня материка утворилися дві великі затоки. Одну з них, Гудзонову, іноді називають «льодовим мішком», оскільки вона більшу частину року вкрита кригою. Води другої - Мексиканської затоки, навпаки, цілорічно дуже теплі. Обидві затоки сприяють проникненню далеко в глиб континенту з півночі арктичних, а з півдня я тропічних водних і повітряних мас. Ще одна велика затока - Аляскощі що на північному заході материка. 
Крім заток, береги материка мають численні великі півострови — Каліфорнія, Аляска в Тихому океані, а також Флорида і Юкатан, що в Атлантичному океані. 
Істотно впливають на природу Північної Америки й морські течії, що омивають її береги. 
Берингова протока відділяє Північну Америку від Євразії, з народами якої тісно пов"язана історія відкриття та освоєння материка. 

«Географічний практикум». 
• Спираючись на досвід,вивчати географічне положення материка, користуючись типовим планом, розглядаючи фізико-географічне положення материка Північна Америка (працюємо одночасно з інтерактивною дошкою, атласами і контурними картами, наносимо на карту крайні точки материка, позначаємо океани, які омивають материк) 
• Уявна мандрівка навколо берегів Північної Америки на захід від Панамського каналу. Називаємо і підписуємо всі географічні об’єкти берегової лінії, які зустрічатимуться на нашому шляху. 

2. Історія відкриття і дослідження материка (розповідь учителя та учнів ,які отримали випереджаюче завдання ) (слайд №3) 
Історія відкриття Америки розпочалася з плавань норманів. Активно освоювати Новий Світ європейці почали тільки після плавань Христофора Колумба. 
Після Колумба до Америки рушили численні експедиції з різних європейських країн. Наприкінці XV ст. італієць Джон Кабот відкрив острів Ньюфаундленд. У середині XVI ст. французька експедиція досягла затоки Святого Лаврентія і ввійшла в гирло річки з такою самою назвою. На узбережжі було засноване поселення, яке назвали Канадою. Англійці Джон Девіс (XVI ст.), Генрі Гудзон, Вільям Баффін (XVII ст.), Олександр Маккензі (XVIII ст.), датчанин за походженням Вітус Беринг і наш співвітчизник Олексій Чириков (XVIII ст.) та інші продовжили дослідження північної частини материка. 
• 1492 р. Христофор Колумб 
• Задовго до Колумба тут побували нормани – жителі Скандинавського півострова. Х ст. Ейрик Рауді (Ерик Рудий) 
• Пізніше син Ерика – Лейв Ейриксон 
• Джон Кабот відкрив острів Ньюфаундленд 
• Експедиція конкістадора Ернандо Кортеса завоювала державу ацтеків 
• Північно-західні береги стали відомі лише в 18 ст., російській експедиції Вітуса Берінга, Олексія Чирикова. 
3. Тектонічна будова. (слайд №4) 
Північна Америка є частиною давнього материка Лавразія. Її тектонічна 
будова представлена: 
 Північноамериканською платформою: 
• осадовий чохол давніх докембрійських 
платформ 
• виступи кристалічного фундаменту 
• осадовий чохол молодих платформ 
 Областями складчастості 
• байкальської 
• каледонської 
• герцинської 
• мезозойської 
• альпійської 
 Кайнозойським вулканічним поясом 
4. Рельєф материка. (слайд №5) 
Рельєф материка переважно рівнинний і представлений: 
 Примексиканською низовиною 
 Приатлантичною низовиною 
 Міссісіпською низовиною 
 Великими рівнинами 
 Центральними рівнинами 
 Лаврентійською височиною 
 Мексиканським плоскогір’ям. 
Гори материка потужні та величні: 
 Апалачі 
 Кордильєри 
5. Клімат материка. (слайд №6-7) 
Основні кліматотвірні чинники 
 Величезна протяжність з півночі на південь 
 Переважання західного переносу повітря на значній частині території, що 
знаходиться між Пн. тропіком і Пн. полярним колом. 
 Пасатна циркуляція на півдні 
 Особливості розміщення гір на материку 
 Вплив океанів 
 Дія океанічних течій 
Внаслідок дії цих факторів сформувався надзвичайно різноманітний клімат: 
 Материк розміщений у всіх кліматичних поясах Землі, крім екваторіального; 
 Більша його частина знаходиться в помірному поясі, який є рекордсменом за 
кількістю кліматичних областей (які саме області ?); 
 Температурний максимум – 10.07.1913 – Долина Смерті +56.7°С 
температурний мінімум – 03.02.1947 – Онага (Канада) –63°С; 
 Найвологіше місце – г. Ван-Але-Але (Гаваї) – 11 670 мм опадів, 350 дощових днів 
 Найсухіше місце – Долина Смерті; 
 Найсонячніше місце – Сент-Пітерсберг, штат Флорида (США) – 768 сонячних 
днів підряд (з 9.02.1967 р. по 17.03.1969 р.). 
6. Внутрішні води. (слайд №8) 
Північна Америка добре забезпечена водними ресурсами: 3 місце в світі після 
Південної Америки та Євразії. 
Водні ресурси представлені : 
 Розгалуженою річковою сіткою (найбільші ріки – 
Міссісіпі з притокою Міссурі, Маккензі, Св. Лаврентія, 
Колорадо). 
 Гігантською системою Великих озер. 
 Великою площею сучасного зледеніння (S = 2 млн. км2). 
 Величезною площею боліт. 
 Потужною багаторічною мерзлотою. 
 Багатими запасами підземних вод. 
7. Природні зони материка.(слайд №9-10) 
Своєрідність Північної Америки : її природні зони найбільше серед інших материків відхиляються від широтного простягання 
Причини : 
● Особливості рельєфу 
● Віддаленість від океанів 
● Дія океанічних течій 
Найбільшу площу на материку займають природні зони помірного поясу. 
Висотна поясність спостерігається в Кордильєрах та Аппалачах. 
8. Населення і політична карта.(слайд №13) 
Населення материка складає 5% населення світу. 
Середня густота населення – 31 ос./км2. 
Найбільша густота населення : о. Барбадос -600 ос/км2. 
Усього країн– 38. 
Найбільша країна: Канада (≈ 9,97 млн. км2). 
Найбільше місто: Мехіко (≈ 20 млн. осіб). 
9. Рекорди Північної Америки. (перегляд презентації ,яку створила творча група учнів) 

V. Закріплення і корекція засвоєння учнями нового матеріалу. 

Бліц: 
1. Яке місце за площею посідає материк Північна Америка серед інших материків? 
2. Яке положення займає Північна Америка щодо екватора? 
3. У яких географічних поясах і півкулях розташований материк? 
4. Назвіть крайні точки материка. 
5. Водами яких морів і океанів омиваються береги Північної Америки? 
6. Назвіть затоки океанів. 
7. Назвіть острови і півострови Північної Америки. 
8. Зробіть висновки про характер берегової лінії материка. 
9. Що подібне та відмінне в географічному положенні Північної і Південної Америки? 
10. Назвіть основні етапи освоєння атерика. 
11. У назвах яких географічних об’єктів Північної Америки відбиті імена її першовідкривачів і дослідників? 

УІ. Підведення підсумків уроку. 

Учитель робить узагальнення і оцінює роботу учнів. 

УІІ. Домашнє завдання. 
• Опрацювати відповідний матеріал в підручнику 
• Оформлення практичної роботи на контурній карті


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: