Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу щодо поданого сюжету; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз твору-оповідання, критично ставитися до змісту власне створеного тексту. Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку ІІІ. Підготовча робота до складання твору-оповідання за поданим сюжетом Колективна робота з текстом-зразком Ø Пригадати, що таке оповідання. Прочитати текст. Чи можна назвати його оповіданням? Аргументувати свою думку. Висловити особисте ставлення до зображуваних автором подій. ГОРОБЧИКОВЕ КОХАННЯ Весна! Пора кохання, миру, згоди… Згоди? Не завжди. Ось ти йдеш вранішньою вулицею, привернений увагою пари горобчиків, що сидять на дереві і аж захлинаються своїм цвіріньканням. Ти зупиняєшся. З поважним, майже генеральським, виглядом, накостричившись і розпустивши крила, очманіло, горлаючи від весняних почуттів, що опанували ним, ну яких тільки колінець не виробляє горобчик перед своєю обранкою. Він то незграбно кружляє на одному місці, то, присідаючи, проїжджає на своєму хвості, то підскакує до своєї байдужої подруги… Своїми вигадливими рухами горобець з усіх сил намагається пробудити в неї взаємні почуття. Яким тільки смішним він здається! Але закохані не помічають цього. Спочатку, коли приставання самовпевненого залицяльника обмежувалися лише танцями, горобчиха (мабуть, із тих, кого на полові не проведеш) була спокійною. Але як тільки він наблизився до неї, горобчиха стала незадоволено відмахуватися, точніше, відкльовуватися. Це ще більше розпалило невгамовного горобчика. Він знов і знов линув до неї, своєї уподобанки, аж ніяк не сумніваючись у тому, що отримає перемогу — розтопить холодне горобчихине серце. Але гордійка була невмолима, їй чомусь не подобалася поведінка нахабного серцеїда. Терпець її урвався, і вона, нарешті, вирішила провчити свого залицяльника: зловчившися, схопила його за барки й почала трясти з боку в бік. Куди подівся його гонористий, хвацький вигляд! Повиснувши в повітрі, опустивши крила, бідолаха тіпався у цупкому дзьобі — жалюгідний і безпомічний. Добряче потіпавши, горобчиха недбало відкинула щойно так накостриченого кавалера, і він важко плюхнувся у дорожню пилюку, де довго лежав, набираючи сил. Потім обтрусився, сяк-так злетів на нижній сучок і, зберігаючи дистанцію, винувато й разом з тим захоплено вдивлявся в подругу, що терпляче його очікувала. Вона покірно і ніжно притулилася дзьобом до його коричневої шапчини. Відчувши себе вибаченим, а може, й розцінюючи це як перемогу, горобчик заволав ще дужче від радощів, і його цвірінькання довго ще не вгавало навкруги (З газети). Ø Визначити структуру тексту. На які частини можна його поділити? Який сюжет цього тексту? ІV. Опрацювання пам’ятки до складання твору-оповідання
V. Робота над складанням твору-оповідання Осмислення структурних частин сюжету майбутнього твору-оповідання Ø Пригадати сюжет повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять». Прочитати план. Чи згодні ви з тим, що позначені пункти є експозицією і зав’язкою? Аргументувати свою думку. Яких частин сюжету не вистачає? 1. Перше знайомство з Михайликом (експозиція). 2. Сприймання Михайликом краси рідної природи. 3. Вдячність хлопчика своїй неньці. 4. Перше знайомство Михайлика з книжкою (зав’язка). Ø Продовжити складання плану. Самостійне складання твору-оповідання за поданим сюжетом Ø Скласти твір-оповідання на тему «Михайлик і його сприйняття дорослого світу». VІ. Домашнє завдання Уявити, що ви є одним із співавторів дитячого журналу «Пізнайко». Вам доручено написати у наступний номер оповідання про життя і пригоди сучасних школярів. Для цього вам довелося побувати в одній із шкіл міста (селища), щоб зібрати матеріали для майбутньої роботи. Скласти й написати твір-оповідання за побаченим (почутим) сюжетом. Дібрати заголовок, який би міг зацікавити читачів.
| ||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |